Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dataloggning (splittad tråd)
1252 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
AK skrev:
För att bli bättre måste man veta vad man gör fel.


Japp, fast jag väljer att uttrycka det som, "för att bli bättre måste man veta vad man kan förbättra". I o m det så har man genast ett försprång eftersom man använder ett positivt ord istället för en negation ;-)

Jo, självklart skulle man vilja ha system som loggar allt och helst hjälper till i analysen, helst i realtid (det där med träningsläran igen ). Om man nu inte har det så kan man nog ändå få en del återkoppling om man är observant, tex vilken hastighet man har på en viss punkt ut på rakan eller var man växlar etc, sådana saker ger ju bra och omedelbara indikationer på hur man lyckades i kurvan innan.

_________________
Pär Hylander
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1366

Namndispens
Namndispens

Jo, självklart skulle man vilja ha system som loggar allt och helst hjälper till i analysen, helst i realtid (det där med träningsläran igen ). Om man nu inte har det så kan man nog ändå få en del återkoppling om man är observant, tex vilken hastighet man har på en viss punkt ut på rakan eller var man växlar etc, sådana saker ger ju bra och omedelbara indikationer på hur man lyckades i kurvan innan.[/quote]

ojojoj, mycke o tänka på.
Naturligtvis är normaltillståndet göra "rätt", göra "fel" tillhör det som skall förbättras
Målbild igen.
Loggning, hm, gas/broms, varvtal, hastighet, växel, rattutslag.
Vad blir det?
7 kanaler?
25 tkr i ett loggningssystem ger troligvis mer under än säsong jmft 10-20 marginella hästkrafter.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
AK skrev:
Loggning, hm, gas/broms, varvtal, hastighet, växel, rattutslag.
Vad blir det?
7 kanaler?
25 tkr i ett loggningssystem ger troligvis mer under än säsong jmft 10-20 marginella hästkrafter.


Vi kanske kan bryta får någon att splitta ut denna tekniktyngda del av diskussionen....

Vad har man för sorts givare till dom olika?

Gas - en vanlig analog TPS, eller linjärgivare på pedalen?
Broms - linjärgivare på pedal eller tryckgivare på bromsvätskan?
Växel - hur funkar såna? En proximitetsgivare för varje växelläge?
Ratt - vanligt pulsgivare? Hur monterar man den?
Varvtal och hastighet är ju lätt, bara räkna pulser.

Hur gör man för att hålla reda på var på banan man befinner sig, att trigga vid förpassering av mållinje går ju säkert att fixa, sen räknar man klart hjulvarv etc, men blir det inte svårtolkat pga olika mycket upplåsning av hjul etc?

Dessutom säger ju inte dessa 7 kanaler speciellt mycket om spårval, men det kanske inte finns några möjligheter till det för rimliga pengar?

Accelerometerar kan kanske ge lite extra info om hur man utnyttjar friktionscirkeln - kan nog ge relativt lättidentifierade skillnader mellan olika förare, inte så dyra.

Vilka intressanta system har ni hittat? Några länkar?

_________________
Pär Hylander
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1366

Namndispens
Namndispens

Det finns en hel del system.
Som vanligt är det en balansgång mellan pris och prestanda.

http://www.speedlog.co.uk/mychron3.asp
Som säljs i Sverige av:
http://www.aim-racing.com/

Den här har vi kikat på.
PI system är oxå intressant, där börjar det dock bli aning dyrt.
Hittade även en sida där man kunde mecka ihop sin egen, jag är ekonom och inte "elektrisk", men tyckte inte att lösningen ingav förtroende.
Bättre att skaffa en färdig burk.
Leksaker är kul :-)




Vilka intressanta system har ni hittat? Några länkar?[/quote]
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Pär Hylander skrev:

Vad har man för sorts givare till dom olika?

Gas - en vanlig analog TPS, eller linjärgivare på pedalen?
Broms - linjärgivare på pedal eller tryckgivare på bromsvätskan?
Växel - hur funkar såna? En proximitetsgivare för varje växelläge?
Ratt - vanligt pulsgivare? Hur monterar man den?
Varvtal och hastighet är ju lätt, bara räkna pulser.


Växel - kan man ha en givare i spakställ/låda...eller så räknar man helt enkelt fram den på hastighet och varvtal.
Ratt - en vridpot med kugge/rem till rattstången fungerar bra.....

Pär Hylander skrev:

Hur gör man för att hålla reda på var på banan man befinner sig, att trigga vid förpassering av mållinje går ju säkert att fixa, sen räknar man klart hjulvarv etc, men blir det inte svårtolkat pga olika mycket upplåsning av hjul etc?


Man loggar mer än ett hjul....eller bygger in någon typ av intelligens där den även använder en Accelerometerar för att se om förändringen av hjulhastigheten är rimlig.

Pär Hylander skrev:

Dessutom säger ju inte dessa 7 kanaler speciellt mycket om spårval, men det kanske inte finns några möjligheter till det för rimliga pengar?

Accelerometerar kan kanske ge lite extra info om hur man utnyttjar friktionscirkeln - kan nog ge relativt lättidentifierade skillnader mellan olika förare, inte så dyra.

Vilka intressanta system har ni hittat? Några länkar?


Jag har bara sysslat med Motecs ADL men den tycker jag har allt man behöver, är det dessutom till en tävlingsbil så kan nästan pengarna vara motiverade (man får ju Dash och loggsystem)

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864



FredrikB skrev:
Jag har bara sysslat med Motecs ADL men den tycker jag har allt man behöver, är det dessutom till en tävlingsbil så kan nästan pengarna vara motiverade (man får ju Dash och loggsystem)


Hur dyr är den då?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



super7 skrev:
FredrikB skrev:
Jag har bara sysslat med Motecs ADL men den tycker jag har allt man behöver, är det dessutom till en tävlingsbil så kan nästan pengarna vara motiverade (man får ju Dash och loggsystem)


Hur dyr är den då?


Jag tror den börjar på ungefär 20k.....sen kan man bygga ut den med mer minne och fler kanaler osv....med alla funktioner tror jag den kostar uppåt 70k

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
FredrikB skrev:

Vad har man för sorts givare till dom olika?

Växel - kan man ha en givare i spakställ/låda...eller så räknar man helt enkelt fram den på hastighet och varvtal.
Ratt - en vridpot med kugge/rem till rattstången fungerar bra.....


Ja, givetvis! Enkla och bra metoder!

_________________
Pär Hylander
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Vad sägs om att logga pulsen på föraren också?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



MaZ skrev:
Vad sägs om att logga pulsen på föraren också?


Finns faktiskt en fördefinerad kanal i ADL:en som heter "Heart rate"
och en som heter "Driver suit temperature"

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
FredrikB skrev:
MaZ skrev:
Vad sägs om att logga pulsen på föraren också?


Finns faktiskt en fördefinerad kanal i ADL:en som heter "Heart rate"
och en som heter "Driver suit temperature"


Äsch, då får man ju svart på vitt hur dålig kondis man har

Det är nog inte så dumt, ser man att pulsen, kroppstempen och varvtiderna går upp tillsammans så vet man att det är dags för fysträning

_________________
Pär Hylander
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Pär Hylander skrev:
FredrikB skrev:
MaZ skrev:
Vad sägs om att logga pulsen på föraren också?


Finns faktiskt en fördefinerad kanal i ADL:en som heter "Heart rate"
och en som heter "Driver suit temperature"


Äsch, då får man ju svart på vitt hur dålig kondis man har

Det är nog inte så dumt, ser man att pulsen, kroppstempen och varvtiderna går upp tillsammans så vet man att det är dags för fysträning


Läser ni inte OT-forumet?
Det där med pulsloggning har jag redan ordnat - det är bara resten som fattas

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Det här var fruktansvärt förvirrande, är det här en speglad tråd?
Var tog de första inläggen vägen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Dataloggning (splittad tråd)
1252 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande