| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Framvagnsspindel som ska sitta i bakvagn?
|
1089 besök totalt |
|
Håller på att bygga ett rörramschassi med triangellänkar fram och bak. Använder motor, växellåda,drivaxlar mm från en Passat vr6 -91. Hela motorpaketet kommer att installeras bak för att få en mittmotor installation. Har inte lagt ner så mycket energi på hjulupphängningen ännu, men det kommer. Undrar nu om någon har några dåliga erfarenheter av att använda en framvagnsspinel från en "macpherson bil" på ett bygge med dubbla triangelänkar. Har inte mätt upp spindeln ännu utan tänkte höra om det finns några erfarenheter av mcp spindel/trinangellänk här på rejsa. Kanske är det bättre att tillverka en ny spindel för att kunna bestämma måtten själv. Vad tror ni? Provade att lägga upp en bild på spindeln men lyckades ej. mvh Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
||
|
Nu rör det ju sig om en bakvagn i ditt fall, men en lokal Seven-tillverkare bygger om 740-prylar till sina framvagnar http://www.boesmotor.se/info.html Fast det har varit uppe till diskussion i olika instanser, har jag hört (brytkrafter nu på ställen där de aldrig varit tänkta att vara osv).
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
Det borde inte bli så värst annorlunda krafter bara för spindeln sitter bak.
Det är ju samma jobb den ska göra, har ju suttit med samma motor och dyl fast fram så brytkrafterna borde hamna på samma ställen som annars (passaten är ju framhjulsdriven). Det jag isåfall kan tänka mig vara fel är att spindelns vinklar inte är direkt optimala när man kör triangellänkar då den är anpassad för macperson. En annan sak är ju att spindeln är "ledad" för att kunna svänga, detta är ju inte så intresant i en bakvagn. Borde ju gå att sätta ett stag så att det inte går att svänga, frågan är då om det blir någon bumpster då. Någon som vet om jag är på helt fel spår eller ska man fortsätta med originalspindeln. mvh Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
||
|
Re:
Jag misstänker att P.P. syftar på att brytkrafterna kommer på fel ställe när du bygger om till dubbla a-armar. Huruvida de placeras i fram eller bakvagnen spelar som du säger ingen roll. Du känner säkert till det här men jag säger det ändå: På det engelska locostforumet www.locostbuilders.co.uk så har de en hel avdelning som enbart handlar om mittmotorbyggen. Där finns det många människor som gjort liknande projekt som det du talar om. Kan vara värt en titt för inspiration. _________________ Rickard Olsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1089 besök totalt |