| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lacka med vattenbaserad bil-lack gentemot Lösningmedelsbaser
|
17 besök senaste veckan (22400 totalt) |
|
Hej En fråga ang lackering, finns en del bil-lackerare här så jag hoppas få lite hjälp. Skall inom några veckor lackera underrede samt motorutrymme på min Alpina. Underrededet är ren-skrapat , restererande grundfärg är nermattad och sedan har jag lagt ett lager Hagmans CA-primer. Därefter skall jag lägga ett lager med Teroson Terotex super 3000 (vilket namn !!) body. Låter detta torka några dagar sedan mattar jag försiktigt ner det med en 3M slipduk (abrasive cloth eller vad det kallas) Efter detta tänkte jag lägga en 2 K bil-lack , solidvit , som topp-lack. Nu kommer frågan, jag knatade in till den lokala lackeringsfiman för att köpa ett par liter 2 K billack som jag gjort ett par gånger innan. Killen vid disken tittade dock frågande på mig och undrade om jag visste att dagens bil-lacker är vattenbaserade och kräver annan utrsutning än tidigare lösningsmedelsbaserade (thinner)... Vad han menade exakt fick jag dock aldrig riktigt svar på... Så nu sitter jag här med 3 liter vattenbaserad 2K bil-lack och undrar vad skillnaden egentligen är rent praktiskt gentemot tidigare?? Kan jag använda samma spruta och munstycke som jag gjort tidigare? Är det något annat jag måste tänka på? Lite allmänna tips och hinters uppskattas, lite har jag lackat tidigare (då med lösningsmedelsbaserad 2k) men egentligen är jag en riktig nybörjare. Med vänlig hälsning Calle _________________ Calle Olsson |
||
|
du använder samma spruta som tidigare, jag personligen tycker det är lättare att spruta en vattenbaserat lack än gamla hederlig lack.
skillnaden är att gamla lacken torka utav värme, det gör inte den vattenbaserade utan den torkar utav god ventilation. en annan sak man bör tänka på att det går inte att slipa på vattenbaserad färg. utan det är klarlacken som gör att färgen härdar ordentligt. _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||
|
Tack för svaren !
Några följdfrågor : Till den lacken jag fått har jag inte fått någon klar-lack , bara topplack och härdare ? Har man klar-lack även till solida (icke metallic) numera? Vilken storlek på munstycke skall man ha? Är en spruta med toppmonterad behållare att föredra framför en som suger ur underliggande kopp? Med vänlig hälsning Calle _________________ Calle Olsson |
||
|
Re:
Jag är ingen lackexpert men jag kan berätta lite hur man inte ska göra Min lack späddes med 50% härdare och 30% förtunning. Båda är specifikt för vattenbaserade 2-k lacker. Vad sade din handlare att du ska späda med? Det borde stå på burken. Är det thinner så ska det vara syntetisk, inte cellulosabaserad.
Jag använde biltemas billiga spruta med standard munstycke och underliggande kopp. Jag hade hellre använt en med toppmonterad eftersom min var tvungen att lutas åt ett visst håll för att inte spotta när nivån blev låg. Fördelen med underliggande är kanske att den rymmer mer? Koppens packning löstes upp när den stod lite för länge med färg i sig = kass. Köp hellre en fin spruta om du har råd, och tvätta den noga efter varje lackering. |
||
|
Ställ frågan här: http://lackering.forum24.se/
_________________ Stefan Karlström |
||
|
Låter som att det är en HS färg?Alltså solid som "vanlig" 2K.
Finns inga 2K vattenfärger. Skillnaden är att det är mindre lösningsmedel i den jämfört med "vanlig" 2k för att uppfylla VOC kraven. Du har alltså bara färg+härdare. Däremot basfärger är vattenbaserade,bas som kräver en klarlack över.Finns i metallic,pearl och även "solida" färger.Basfärger är 1K. HS:en är enklare att lägga än en 2K,ett nästan fullvarv,vänta 10 min och ett fullvarv sen är det klart
PS.Du kan lägga det över body som inte har torkat,vått i vått.Likaså CA primern. |
||
|
Tack åter igen för svaren, här lär man sig något nytt varje dag!
Lite svar , förtunningen var redan iblandad i färgen så jag skulle inte ha i mer förtunning än vad som redan fanns. - Magnus , vad är HS färg?? Jag tog en bild på etiketten , kanske den hjälper till att avgöra vad det är för färg jag fått?
_________________ Calle Olsson |
||
|
Re:
HS betyder HighSolid.Den bygger mer än en "vanlig" 2K lack,När du lägger första varvet så är det viktigare att du får en jämn yta på första varvet än med vanlig 2K,eftersom HS:en bygger mer så blir det svårare att rätta till missar i andra varvet.HS innebär ochså att det är mindre lösningsmedel än vad det va "förr" eftersom det blev en "VOC" lagstiftning nyår 07 om att man bara fick ha vissa % lösningsmedel i färgen.Därför ska man inte tillsätta lösningsmedel utan bara färg+härdare.Det är ochså en speciell HS härdare till HS färg.Men jag brukar ta en "sup" thinner i ändå för att få den att sträcka sig mer. Nu skriver jag av mina erfarenheter,fördelar med HS jämfört med 2K. Täcker mkt bättre,alltså mer pigment. Blir en bra yta på ett varv. Tjockare färg=mindre risk för rinning. Nackdelar: Ryker MKT mer färgdamm än en 2K eftersom färgen är mer pigmenterad. Så är ett måste med bra utsugsfläkt,annars ser man ingenting. Att den bygger mer än en 2K så att du inte får göra bort dig i första varvet. Jag rekomenderar att lägga en HSfärg med en HVLP spruta=High volym.low pressure.Du kan måla med 2 bars tryck.Biltema har en HVLP pistol för 249,00 kr med artikelnummer 15-454.Den har jag använt.Enormt bra spruta för dom pengarna.Nu har jag iofs en Devillbiss GTI pro som kostar 4998kr men hade en biltema innan och har kvar den till grund,funkar om du inte ska göra en utställningslack. Jag såg inte vad det va för fabrikat på burken?Vet du om det står något om det på den? PPG,Sikkens,Standox,Dupont? Jag ser att det står 300 precis under din tumme men ser inte det som står ovan. Så om det står ett fabrikat så skriv det,eller om det står på härdaren.Ta gärna en bild på ettiketten på härdaren med så ska jag hjälpa dig med ett tekniskt datablad om färgen där allt står som du behöver veta. |
||
|
Hej Magnus
Tack för utförligt svar !! Texten som döljs av min stora tumme är bara firmanamnet på firman som blandat den samt datum och ort. Det står inget om fabrikat överhuvudtaget.. Ingen etikett på härdaren heller. Men att döma av dina förklaringar och vad killen som blandat lacken till mig sa så är jag rätt säker på att det är en HS färg. Det känns skönt att den skall vara lätt att lägga, jag har faktiskt en Devilbiss spruta som jag ärvt av min pappa men den är säkert 20 år gammal och sist jag använde den så tyckte jag att den strulade.. Blir nog till att köpa Biltema varianten du föreslog ! Tack ! _________________ Calle Olsson |
||
|
Re:
Nope... Det slutade med att gamla kollegor med lack/plåtverkstad i Malmö blandade till färg åt mig. _________________ Calle Olsson |
||
|
Re:
Det va så lite så,bara kul att hjälpa till med den kunskap man har
Devilbiss sprutan kan du PM:a mig om vad den heter och vad du vill ha för den. Jag samlar på gamla sprutor av bra märken. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
17 besök senaste veckan (22400 totalt) |