Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Chiptrimma bromsar?
1, 2   >>
5786 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Chiptrimma bromsar?

Jag är ju, som jag tidigare har nämnt, inte riktigt nöjd med bromsarna på Shopping-Clion. Har t.o.m. haft ett tillbud p.g.a att jag inte hade koll på hur bromsarna reagerar. Det är inte bromskraft som fattas. Inte heller något problem med fading med riktiga belägg.
Problemet är att det är troll i ABS'en. Det går inte att bromsa som jag vill. Så fort man försöker bromsa in i en kurva eller över en ojämnhet så reglerar ABS'en alldeles för mycket (för tidigt). Jag tror att en orsak till felbeteendet kan vara att ett bakhjul ofta är i luften. Troligen klarar inte systemet att reglera korrekt i såna lägen. Bromsa rakt fram går hyggligt åtminstone med gatdäck. Med R-däcken känns det som om det skulle gå att bromsa ännu mer optimalt rakt fram om man kom närmare låsningsgränsen. Köra konbana med ABS'en inkopplad går inte alls.
Att koppla ur ABS'en på bana där det går lite fortare än i konbana känns inte bra p.g.a. att bromsbalansen blir fel. Vad jag förstår är bilen utrustad även med EBD (Electronic Brake Distribution), troligen sätts den ur spel när man kopplar ur ABS'en.
När jag monterade dom svajiga vinterdäcken (Hakka2) blev "problemet" än mer tydligt. ABS'en blev hysteriskt känslig.

Hur fungerar ABS-bromsar? Är bromsarna strikt 4-kanaliga, moduleras trycket helt individuellt på varje hjul?
Styrs det av något program? Är det i så fall "lika enkelt" att mappa om bromsarnas program som bränsle och tändning? Finns någon som pysslar med chiptrimning, optimering, av bromsprogram?

Rice and shine
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Har du frågat din Renault försäljare?

(man vet aldrig)

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Rätt ont om folk som sysslar med chiptrim av bromsar och stabiliseringsystem även om det är fullt möjligt. Jag skall kolla med en kompis som jobbar med utveckling av ABS, ESP och liknande om han kan fixa det på Clion.

EDIT: Tyvärr så jobbade inte deras firma med Renault.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

om tillräckligt många före dig har klagat på samma sak så kanske det finns ett "service pack" som din volvo/renault-verkstad kan installera?

Partille
Här sen Feb 2003

Jag tror att du kan ta bort ABSen och ha EBDn kvar genom att koppla loss ena hjulgivaren fram.

Börja med att koppla loss den och testa ifall EBDn
funkar (ABS-lampan kommer att lysa ).

om EBDn inte funkar nu så testa (utan att stänga av motorn) att koppla in den bortkopplade framgivaren igen (ABS-lampan kommer fortfarande att lysa). Nu bör EBDn funka men ABSen vara bortkopplad.

Det bästa vore kanske att montera in en bromsreducering till bakbromsarna istället.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag skulle gärna trimma min ABS osså (M3 -96). Om man kör slalom och bromsar när bilen är lite sne (dvs nåt hjul har väldigt lågt tryck mot marken) så går ABS'en in o sen tar det två - tre billängder innan man får tillbaka bromsförmågan Det här slöa beteendet är f.ö. jättekul efter Mohlins knäpp på Kinnekulle om man inte ser upp när man väljer att lägga foten på bromspedalen....

Jag brukar ta ut de två reläna för ABS'en ibland när jag ska köra slalom. Det är bara o ploppa i reläna efteråt så är allt som det ska.

Men M3'ans ABS-system är ju gissningsvis från tidigt 90-tal....

Göteborg
Här sen Nov 2002

upplever oxå problem på min bil , i ojämnheter blir abs'en rent hysterisk, har blivit än värre sen jag bytt till blåa pagid och klistrigare däck , abs börjar jobba långt innan låsning känns det som iaf

Shoppingclion
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Utzon skrev:
Jag tror att du kan ta bort ABSen och ha EBDn kvar genom att koppla loss ena hjulgivaren fram.

om EBDn inte funkar nu så testa (utan att stänga av motorn) att koppla in den bortkopplade framgivaren igen (ABS-lampan kommer fortfarande att lysa). Nu bör EBDn funka men ABSen vara bortkopplad.

Hur funkar EBD-systemet igentligen? Ja, alltså att det är ett bromskraftsdistributionssystem jag jag fattat, men hur är dess funktion? Vilka givare används och hur ställer styrningen till det om bromsarna?

Är EBD/ABS-funktionerna ang bortkoppling av hjulgivarna en hyffsat genomförd branchstandard, eller råkar du, Peter, veta att det är så på just Renault?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Jag skulle gärna trimma min ABS osså (M3 -96). Om man kör slalom och bromsar när bilen är lite sne (dvs nåt hjul har väldigt lågt tryck mot marken) så går ABS'en in o sen tar det två - tre billängder innan man får tillbaka bromsförmågan Det här slöa beteendet är f.ö. jättekul efter Mohlins knäpp på Kinnekulle om man inte ser upp när man väljer att lägga foten på bromspedalen....

Jag brukar ta ut de två reläna för ABS'en ibland när jag ska köra slalom. Det är bara o ploppa i reläna efteråt så är allt som det ska.

Men M3'ans ABS-system är ju gissningsvis från tidigt 90-tal....

Jag känner igen det långsamma beteendet i min 911. Det är ganska frustrerande när det inträffar.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:

Jag känner igen det långsamma beteendet i min 911. Det är ganska frustrerande när det inträffar.

Jag läste för ett antal år sedan att Porsches ABS var mycket snabbare än de flesta andra bilars och reglerade trycket 30 gånger/sek mot ca 10 gånger för andra fabrikat. Kan detta ha gällt först från 993an eller finns det många fler parametrar att ta hänsyn till än hur ofta trycket regleras?

Andersk
EU
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Testa o kör en gammal hink utan ABS istället
Fetingbromslåsning på Mantorp gör att bromsvåg till 911an finns med på vinterns to-do lista, listan har nu 25 punkter
Tydligen är SBF inte riktigt helt jättepigga på bromsvåg i en gatreggad bil.
Blir o gömma ratten i askkoppen :-)
Nu är jag ingen expert på ABS, men det finns tydligen massa olika versioner.
Det är väl bara o plugga in en PC och downloada ngn ABS patch.
Clion tävlas det rätt duktigt med i UK, kontakta ngt av teamen och undersök vad dom har gjort.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

Jag läste för ett antal år sedan att Porsches ABS var mycket snabbare än de flesta andra bilars och reglerade trycket 30 gånger/sek mot ca 10 gånger för andra fabrikat. Kan detta ha gällt först från 993an eller finns det många fler parametrar att ta hänsyn till än hur ofta trycket regleras?

Min 944 turbo från 89 hade inget snabbt system ivf.... Moderna standardbilar känns snabbare.

Lågviskös bromsvätska kan tydligen hjälpa till har jag hört!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

Jag tror du har helt rätt. ABS:en i 993 är betydligt snabbare än 964 om jag inte minns helt fel.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jag tror iofs att bromsarna fungerar precis som Renault specat dem. Troligen vill de att låsning skall undvikas till varje pris. Tokbromsning krängande med R-däck ingick nog inte i kravspecen.
Jag har hört talas om att man på de första bilarna av "fas1"-SportClion gjorde en justering eftersom bromsarna var väl känsliga. På de senare bilarna skall detta vara fixat.
Intressant teori att urkoppling av en givare skulle bibehålla balansen. Jag har hört samma teori från en engelsman. Ska prova det vid tillfälle.
Enligt vad jag hört är de bilar som tävlas med i engelska "Cliocupen" utrustade med lite andra bromsbitar.
Min önsketanke var att peta in ett annat program som gjorde att tanten kan åka med (hyggligt) bibehållen ABS till och från jobbet samtidigt som det funkar bra i konbanan.

Rice and shine
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
Utzon skrev:

Hur funkar EBD-systemet igentligen? Ja, alltså att det är ett bromskraftsdistributionssystem jag jag fattat, men hur är dess funktion? Vilka givare används och hur ställer styrningen till det om bromsarna?

Är EBD/ABS-funktionerna ang bortkoppling av hjulgivarna en hyffsat genomförd branchstandard, eller råkar du, Peter, veta att det är så på just Renault?

Här är vad en kompis, Keith, skrev:

Keith skrev:
The goal of EBD is to eliminate mechanical static or dynamic proportioning
valves. These valves are undesirable due to high cost of the part, and
their static nature. Dynamic proportioning valves were used by some higher
end cars to account for varying loads and weight transfer situations, but
these cost even more $$ and also tend to be unreliable.

Enter in the crafty ABS guys who see an opportunity to offer functionality
to the OEM's, at zero per-part-additional manufacturing cost (the only costs
being development of the software).

EBD is basically ABS-light. The goals of this are to offer perfect brake
proportioning for every condition, even out front/rear pad wear (huge
concern in USA trucks with large load variations, rear pads would last 100k
miles and front pads would die at 5k miles), and minimal driver feedback.

The principle of operation is to use the ABS software and sensor package to
detect slip at the rear end. At this point the rear pressure circuits are
isolated from the master cylinder, and fluid/pressure is relieved from these
circuits until the slip is at a desirable level (a very small amount). This
fluid goes into a low-pressure accumulator in the ABS unit. Unlike normal
ABS, the pump/motor is NOT run to return this fluid to the master cylinder,
since this is the root cause of the vast majority of ABS noise and pedal
feedback. Depending on the system, the EBD may then add back small amounts
of pressure to the rear if the wheels go completely out of slip, this is the
only time the driver will barely feel EBD at all, very small drops of the
brake pedal as fluid is re-added to the circuits from the master cylinder.
At the end of a normal EBD/DRP stop, the fluid that was relieved into the
low-pressure accumulators will now flow back to the master cylinder on it's
own (once the master cylinder pressure reaches zero, then the pressure in
the accumulator is enough to push the fluid up to the master cylinder)

Should a the amount of pressure relief at the rear axle exceed a set amount,
or if the fronts start to slip as well, then normal-ABS is activated. I can
only postulate that some EBD systems may be set to work either direction -
it will first do proportioning on the first axle (front or rear) that goes
into slip, and then reverts to normal ABS when a certain amount of control
activity is exceeded or if both axles go into slip.

EBD is now being further enhanced in some systems that have information from
steering and yaw-angle that comes with full yaw-stability control (DSC, PSM,
etc), such that it will vary proportioning side to side when braking in a
turn to help the vehicle stay on the intended path of steering.

Generally if you have a car that has EBD, this means that there is no prop
valve. Therefore the rear brakes may be "oversized" when the car is lightly
loaded. By increasing the front brake size, you will even this out and may
even minimize the amount of EBD intervention. Then in a fully loaded
situation, you may find yourself over-braked in the front. This should not
be a huge problem if you have EBD that works for both axle, and if not, then
you may just increase ABS activations.

With respect to normal ABS operation, and yaw-stability control, the big
brake upgrade kit carries a possibility of slightly upsetting the optimized
calibrations for the ABS and DSC brake intervention pressure control. While
ABS is certainly adaptive, since it is running blind with respect to actual
pressure on each wheel, a large amount of calibration is done in development
to best predict how long the ABS valves have to actuate to add or reduce
slip (makes a better first and second guess and allows tighter control at
the desired slip level), and this is greatly affected by the size of the
brakes.

You may find ABS activations, and yaw-control brake interventions to be a
little more rough and severe with such an upgrade, the amount of this change
will depend on the ABS system itself. For example with my early 90's
Audi's, the ABS was so under-optimized for each application, that changing
the front brake size had little effect on the ABS performance.

In my personal opinion, the benefits of a big-front-brake upgrade outweigh
the minor disadvantages, especially as ABS and EBD technology just gets
better and better.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

AK skrev:
Det är väl bara o plugga in en PC och downloada ngn ABS patch.

Ja förusatt att man har en patch. Kan bli rätt lustiga effekter om man försöker sig på att skriva den själv.

AK skrev:
Clion tävlas det rätt duktigt med i UK, kontakta ngt av teamen och undersök vad dom har gjort.

Jag tror de körs utan ABS och med bromsvåg i Clio Cup. Jag är till och med säker om jag tänker efter eftersom Clio Cup, Clio Williams, Clio Ravagnotti m fl levereras utan ABS. Men det finns säkert ngn tuner som kan fixa det.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:
Micke Holmström skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

Jag tror du har helt rätt. ABS:en i 993 är betydligt snabbare än 964 om jag inte minns helt fel.

Dessutom har 993 och senare två kanaler för bakaxeln, dvs en per hjul. 964 har bara en.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

AK skrev:

...Tydligen är SBF inte riktigt helt jättepigga på bromsvåg i en gatreggad bil...

SBF borde väl inte ha några synpunkter, SBP däremot kan man inte lita på.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

och de synpunkter SBP har handlar inte enbart om justerbarhet under färd, utan även om att man modifierat från original bromssystem, vilket kräver lite mer. men de bråkar iochförsig över justerbarheten med, men viren och ratten går ju att glömma hemma under besiktningen.

--VVTS--
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003

Jag har en liten rolig historia att berätta som hände för någon månad sedan.

Jag var och testade en Audi S3. Under provkörningen så berättade ägaren att bilen var chippad till ca 260 hkr. Bilen gick helt ok och medans jag accelerade friskt genom växlarna så fortsatte ägaren att berätta att även bromsarna var uppgraderade. Najs tänkte jag i tysthet och undrade vad han kunde ha gjort då. Det framgick inte i annonsen att något var gjort med dom så det var väl antagligen bara andra belägg.

Jag kunde inte hålla mig så jag frågade då vad som var gjort med bromsarna. Han berättade då ännu en gång att bilen var chippad och då blir ju även bromsarna bättre.

Undrar vad som händer med bromsarna när man modifierar styrenheten?

Fixhult
Här sen Apr 2004

om man läser den beskrivningen av EBD så borde ju inte ABSen gripa in förrän det blir låsning fram. När ett bakhjul lyfter borde ju EBDn strypa bromsningen på det hjulet tills det snurrar igen.
Men om balansen endast är fram-bak så får del väl frispel när ett hjul av tre står still. I dessa fall så lär väl nyare antisladdsystem göra en fickparkering och lösa ut airbagarna för säkerhets skull.

Miatans EBD har jag trivts ganska bra med under förra året. Ett avkännande svajjande vid rak inbromsning . Vi får väl se hur trevligt det blir i år om man ska försöka sig på lite trailbjajkning in i Kvarkurvan eller annat säkert ställe (in i Trösen känns också avkörningssäkert).
Men Miatan lyfter ju inte på bakhjulen så totalt som styvare FWD gör (i "normalfallen") så ABSenheten får kanske inte samma frispel.

Allmänt banåkaforum
Chiptrimma bromsar?
1, 2   >>
5786 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande