Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Corrado G60 -90 | 9661 besök totalt |
Vikt: 990
Effekt: 160+ Presentation Tanken med bilen är en rolig busbil som jag kan börja prova på banåkning med. Budgeten är altså hyffsat låg och tidsplanen lång. En stor del i det hela är att lära sig lite mer om bilar å motorer(inte så hög nivå altså), vilken man blir så illa tvungen när man har en corrado =) Har bara 2 års yrkeserfarenhet från att mekka trädgårdsmotorer(gräsklippare, motorsåg osv) innan, men det är till en stor hjälp iaf. Ett mål jag har är att pressa vikten mot 900Kg. Dvs utan förare och soppa i tanken. Nedan presenteras en kort sammanfattning av vad som är gjort och vad som ligger i planerna: Epic moments 25/7-08 Godkänd Besiktning! Anm. läckage avgassystem. 7/8-08 "Tomvikt": 1020Kg Enl. Våg Lunda industriområde. Exkl soppa och förare. 16/4-09 Första uppstart sedan hösten. Invägning lund ind. Omr. c:a 990 exkl soppa och förare. Planerna X - Klart @ - påbörjat i - inköpt [X] Sportigare ratt [X] Nytt (MC)batteri. [X] Få den igenom besiktning [X] KW fjäd+dämp [X] Se över tryckslangar mm.. kolla ev. läckage? [X] Se över kompressorn [X] Se över motorn, service osv [X] RS-Utblås [X] Servicekit G-Lader [X] Chip [X] Mindre remskiva, 68mm [X] Ny beg. G-Lader [X] Nya torkarblad [X] Ny front + Balk [X] Ny IC [X] R-Däck [X] Lätta fälgar, 5.5Kg [@] Se över motorn, prestanda [@] Försöka jämna till solblekningen. Evighetsprojekt [@] Lättning. [@] Gjuta ny taklucka i glasfiber eller annan variant. [i] Spakställ med shortshift [i] Ny kjol bak + Balk [i] Packning ventilkåpa [i] Fixa dörrhandtag [i] Laddtrycksmätare [] Hänga upp avgassystemet bättre [] Fixa elfel(drar ström) [] Sportkatt [] Extraktor [] Bussningar, typ Powerflex eller liknande [] Sportstol [] Rostlaga lite [] Fixa till fälgarna, Ta bort limrester från balansvikter på fälgkanterna osv. [] Staga upp [] Lätta fälgar [] Bur ? [] FMIC? [] omlack? Demonterat Reservdäck + utr 13,7 Gammalt Batteri 13,9 Dörrsida 3,3 Inredningsdetaljer 4,2 Dämpmaterial golv höger 7,8 Skräp, inredning, trasiga plastdetaljer 9,4 Hatthylla 6,9 Skräp 9,5 Mer inredningsdetaljer 8,3 Paneler osv 5,9 Ryggstöd VÄ 5,8 Ryggstöd HÖ 7,5 Båda sitsar bak+lite tyg 4,9 Paneler bak + tyg 3,6 El-Taklucka +mekanism 10,1 orginal dämpare+fjädrar, ej vägt. Imonterat: Batteri 6,1Kg (MC) KW dämpare+fjädrar, ej vägt. Stora saker att spara vikt på: Huv(-10-15Kg), Stolar fram (-20Kg)(orginal väger 20Kg st). Sen finns det ju en massa onödig plåt här å där =) I framtiden kanske det blir mer plast, både rutor och kaross. Ekonomi Försöker fylla på under tiden jag kommer på vad jag köpt. -13.000 Inköp av bil -4.500 KW dämpare -3.500 Renoveringsprylar G-Lader -2500 Kompressor+remskiva+chip -1300 Ny spak med shortshift -1200 "RS"-utblås -500 Vattenpump -500 Batteri -300 Ratt +14.000 Påkörd av sopbil -1000 Front(oanvändbar) -1000 Front och Kjol samt alla balkar -300 Ny IC +750 Försäljning dämpare +1500 Försäljning övriga delar -1500 Övrigt -2000 R-Däck på fälg -300 QS olja 20W50 Summa: 17.100 Grovt uppskattade siffror. I verkligheten är det alltid mer =) Kommande: R-Däck 4.000 _________________ Ulf Bjuris |
||||
Istället för att renovera G-laddern kanske du kan slänga i en Eaton M64 eller liknande? Borde ju skaka fram ett par kusar till
En kompis hade en svart G-60 för typ tusen år sen, riktigt rolig bil att köra måste jag säga Grattis till en rolig bil som kommer ge dig massor med körglädje! _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
Hade en vr6:a för några år sen. G60 lämpar sig bättre för bankörning pga mindre vikt fram, sen har du fått ner vikten ytterligare vilket är +. Spännande att du ger dig på en kompressorrenovering själv. Lycka till!!
Bild på kompressortillverkning(kanske du har sett dem innan..) http://www.corrado-club.com/gallery/ |
||||
Trevligt projekt
Du har tänkt att åka lite bana hoppas jag? Isåfall lär du juh ha en uppsättning R-däck.. Jag har en uppsättning 15" R-däck på fälg.. hehe! http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=11&action=showad&id=5466 _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
_________________ Ulf Bjuris |
||||
Bilen blev påkörd under vintern av en sopbil. Stod parkerad. Tog pengarna och behöll bilen. Blev en bra affär då skadorna inte alls blev så stora. Balk fram samt fronten var helt körd. Men fick tag i ny billigt, lackad i samma färg. Var skador på IC som byttes och en ny beggad kjol bak väntar på montering. Lagt ner runt 3k för skadorna. Se min uppdaterade ekonomikalkyl i ovanstående inlägg. Har fräschat upp motorn allmänt och bilen är startklar sånär som på att takluckan saknas. Stått stilla sen Augusti.. Har kört bilen totalt kanske 5 mil sen jag köpte den.. Så är på tiden att den får rulla lite. Hoppas den är ok =) Skall ut å svänga lite sen blir det att jaga R-däck och bussningar. _________________ Ulf Bjuris |
||||
Man måste vara medlem! Finns det någon extern länk? _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Igår startade jag upp han för första gången sen i höstas. Gick bra och han rulla på gött.
Körde en 5 mil eller nått sånt utan problem. Kompressorn skall köras in efter renoveringen så får hålla löst på pedalerna i minst 80 mil till. Tickade lite från ventilregionen, men det gjorde den innan också. Lyftarna? Vägde bilen på Lunda industriområde också. 1040 med full tank(55l) så runt 990 Kg utan soppa ligger den på nu. Roligt! Nu skall jag montera takluckan, hänga upp avgassystemet bättre och montera ny kjol bak. Sen blir det ut å "rejsa" =) Ska bestämma mig för nått datum som blir premiär på bana också.
nej desvärre inte. Skall inte länka därifrån mer istället. _________________ Ulf Bjuris |
||||
Kört närmare 60 mil nu med kompressorn sen renoveringen. (30 mil bara igår) Testade att kolla laddtrycket enligt färddatorn. Jag har 68mm remskiva och lätt RS-portad. Mätaren kom upp till 250 utan problem runt 5500 rpm på 3:ans växel. Rödmarkering vid 6k Antagligen är det något som inte flödar så bra, tycker laddet var för högt. Nästan 1,2 Bar mot 0,7 orginal. Borde vara 0,9 eller 1,0. Mätarhuset kanske inte visar helt 100% heller. Skall montera in en extern laddtrycksmätare. Har skaffat beggade R-däck samt Quaker State "raceolja" 20W50. Kul att svänga med bilen lite för första gången. En liten bild för syns skull. Skojj att vi lagerför dessa på jobbet. Personalrabbatt samt nattleverans =) (Jag jobbar inom truckbranchen som synes) _________________ Ulf Bjuris |
||||
Då har man kört på bana för första gången då.. tog ett tag =)
Bug Run 2010, Mantorp. Satsade såklart max och hade väl fel fart + fel spårval + kassa däck = snurr. Bilen gick bättre än förväntat och höll bra =) Körde dock med dåliga däck(Sunny), nästa gång får R-räcken åka på. Va lite smått halkigt. Fick en väldans massa mersmak iaf. _________________ Ulf Bjuris |
||||
Då har man kopplat in en extern laddtrycksmätare.
Vilka värden då? 0,9 Bar vid 5000 rpm. Vill inte gå högre då ja tycker han spikar lite när man kommer högre. Provade lite på femmans växel också, då pekar mätaren på 0,95 långt innan 5000 rpm Film såklart på 0,9 bars repan. http://www.youtube.com/watch?v=YTEv8W0va90 Juste att man har så mkt ladd redan vid låga rpm, över 0,8 redan strax efter 3000 rpm. Måste väl va bra? Mätaren är dessutom kalibrerad med följande felvärden: Ref 0,2 - mätare 0,25 Ref 0,3 - mätare 0,35 Ref 0,4 - mätare 0,45 Ref 0,5 - mätare 0,53 Ref 0,6 - mätare 0,63 Ref 0,7 - mätare 0,73 Ref 0,8 - mätare 0,82 Ref 0,9 - mätare 0,92 Ref 1,0 - mätare 1,0 Ref 1,1 - mätare 1,1 Ref 1,2 - mätare 1,18 Ref 1,3 - mätare 1,28 Ref 1,4 - mätare 1,44 Ref 1,5 - mätare 1,55 Så max-ladd verkar ligga mellan 0,9 och 1,0 iaf. Toppen för då måste ju g-ladern vara hyffsat frisk. Nästa steg är att täta alla jäkla läckor i avgassystemet(nära blocket) och byta ut det som sitter nu katten å bak. _________________ Ulf Bjuris |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Corrado G60 -90 | 9661 besök totalt |