Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bakvagnsdesign, bana och stripp - Volvo 242
3 besök senaste veckan (5069 totalt)
Hocky
Åby såklart
Här sen Dec 2008

Trådstartare

Har läst fram och tillbaka ett antal timmar om fyrlänk kontra 3länk och dess för/nackdelar.
Innan har det bara varit dragracing och det är lite annat att lära sig nu.
Måste säga att jag är imponerad av kunskaperna och alla goa ideer här

Bilen är en Volvo 242 som ska få en ny bak/framvagn som ska funka på både bana och stripp (olika chassie inställningar). Jag vet att det alltid kommer att vara en kompromiss...

Sammanfattningsvis så har jag kommit fram till att ett 3 länk är bättre om man bara ska svänga men ett fyrlänk om man kanske ska testa på strippen ibland.
Ska man bygga fyrlänk på en banbil så är det parallella stag som gäller för att undvika låsningar osv.
(På de dragrace chassien jag byggt innan så har det inte varit några problem med låsningar men jag har förstår att det är fullt möjligt.)

Håller på och ritar på bakvagnen
- Stagen är lika långa men skulle det funka med ett kortare övre?
- Det övre staget är förskjutet bakom centrum på bakaxeln, problem med det?

Har matat in och lekt lite i 4-link calculator men vet inte riktigt vad jag ska leta efter när det gäller banåka.
Några nyckeltal som man borde veta/tänka på?

Finns lite bilder på http://www.hocky.se oxå.

Tacksom för alla uppslag och ideer!

Min första post här så var snäll

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ett altenativ är att åka med gummibussingar i ena änden på de övre stagen för att hindra låsingen.
Då kan du även få det att funka till rivstartstävlingar.
om jag mins rätt har 240 std olika långa stag, rätt?

Åby såklart
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

240n har olika långa stag, det övre är kortare och sitter alldeles för lågt.

Jag har inga problem att kapa i bilen men jag vill begränsa de övres stags inkräktande på baksätet.
Därför funderingar om kortare stag i ovankant och/eller flytta det bakom centrumet på axeln.

Stötdämpare och fjäder kommer monteras som coilover typ.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Hocky: Hur tänker du fixera axeln i sidled?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Hocky
Åby såklart
Här sen Dec 2008

Trådstartare
I sidled tänkte jag panhardstag om jag får plats annars wattlänk (med prOpellern i chassiet kanske).

Tänkte testa Volvo 850ns framvagsbussningar oxå om det kanske skulle funka till fyrlänk mm.
Någon som vet måtten på dem i huvudet? Bultdimension, bredd och yttermått?

Degerfors
Här sen Jul 2005

Re:

Hocky skrev:
I sidled tänkte jag panhardstag om jag får plats annars wattlänk (med prOpellern i chassiet kanske).

Tänkte testa Volvo 850ns framvagsbussningar oxå om det kanske skulle funka till fyrlänk mm.
Någon som vet måtten på dem i huvudet? Bultdimension, bredd och yttermått?

Jag har Delrinbussningar till volvo 850 om du är intresserad?

46mm lång är bussningen, med hål för M12 skruv. Hålet i bärarmarna är diameter 20, och måttet över bärarmen är ca 31mm.

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Hocky
Åby såklart
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

Är det bara M12, jag trodde det var större hål i
Det känns lite klent faktisk till ett fyrlänk och om man räknar med att trimma lite
Visst, tar man en 12.9 bult funkar det kanske?!?

Någon som använts sig av dessa på byggen med mycket punch och kanske lite däck med grepp i?

Delrin, är det special eller orginal?
Du kan ju PMa mig pris osv om du inte vill ta det här.

Snowball har ju annars Rod länkar http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=rearend&product=62 som jag använt innan. Det är ju iallafall M14. Jag vet dock inte vad det är för gummi och hur det står emot väder och vind i långa loppet.

Alltid samma problem att få tag i gatvänliga bussningar tycker jag

Jon80 skrev:

Jag har Delrinbussningar till volvo 850 om du är intresserad?

46mm lång är bussningen, med hål för M12 skruv. Hålet i bärarmarna är diameter 20, och måttet över bärarmen är ca 31mm.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Hocky skrev:
I sidled tänkte jag panhardstag om jag får plats annars wattlänk (med prOpellern i chassiet kanske)...

Ett annat alternativ är att dra ihop två av infästningarna (övre eller nedre) till en gemensam punkt i bilens längsgående mittlinje.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Hocky
Åby såklart
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

Menar du det som kallas wishbone?
De funkar helt ok i dragracing iallfall.

En annan variant är ju att sätta ett stag diagonalt mellar fyrlinkpinnarna antingen i ovankant eller underkant. Byggde det på min gamla rod och det funkade helt ok, endast lek på gata och stripp...

ice skrev:
Hocky skrev:
I sidled tänkte jag panhardstag om jag får plats annars wattlänk (med prOpellern i chassiet kanske)...

Ett annat alternativ är att dra ihop två av infästningarna (övre eller nedre) till en gemensam punkt i bilens längsgående mittlinje.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Bakvagnsdesign, bana och stripp - Volvo 242

Hocky skrev:

1
Ska man bygga fyrlänk på en banbil så är det parallella stag som gäller för att undvika låsningar osv.
(På de dragrace chassien jag byggt innan så har det inte varit några problem med låsningar men jag har förstår att det är fullt möjligt.)
2
3
Har matat in och lekt lite i 4-link calculator men vet inte riktigt vad jag ska leta efter när det gäller banåka.
4

1
Låsningarna rör rollrörelser, det är lätt att kola med bilen utan fjädrar o dämpare monterat om man försöker rolla bilen för hand. Man får givetvis palla upp den på nåt smart sätt.
så i DR är det inget problem, där kan man tillo med dåna på med en saftig krängfjäder, som då kan förspännas mot chassievridet i starten.
2
Det hänger lite på fjädringsvägens längd samt hur långa stagen är totalt sett. På en banbil bör dom vara rätt långa. Många usa banbilar med fyrlink har stagen utefter hela sidan på bilen även om dom sitter innanför karossen så det inte syns. Det som händer med korta och olika långa stag är att det blir vridningar i axeln av olika tvär magnitud. Sådana vridningar är man inte betjänt av på en banbil eftersom man till största delen använder fjädringsrörelsen till annat än raktfram grepp.
3
Nej, det är det som är problemet med många program, vad skall man leta efter?
4
Här på rejsa är vi ALLTID mycket snälla.
mvh
Göran

Åby såklart
Här sen Dec 2008

Trådstartare

Det problem som jag har är att jag inte har så mycket plats över i ovankant då jag skulle vilja ha så mycket orginalbaksäte kvar som möjligt. Det gör att det blir problem att få till ett långt övre stag

Jag skulle ju kunna lura till det om jag flyttade stagen bakom centrumet på bakaxeln men känner att jag inte har kolla på om det medför andra problem mer än att bakaxel plattorna kommer att se lite skumma ut.

Är ett 3-länk lika känsligt för olika långa stag också? Läste att det övre inte borde vara mindre än hälften av det undre. Kan det ett bra riktmärke annars?

Göran Malmberg skrev:
Hocky skrev:

1
2
3
4

1
Låsningarna rör rollrörelser, det är lätt att kola med bilen utan fjädrar o dämpare monterat om man försöker rolla bilen för hand. Man får givetvis palla upp den på nåt smart sätt.
så i DR är det inget problem, där kan man tillo med dåna på med en saftig krängfjäder, som då kan förspännas mot chassievridet i starten.
2
Det hänger lite på fjädringsvägens längd samt hur långa stagen är totalt sett. På en banbil bör dom vara rätt långa. Många usa banbilar med fyrlink har stagen utefter hela sidan på bilen även om dom sitter innanför karossen så det inte syns. Det som händer med korta och olika långa stag är att det blir vridningar i axeln av olika tvär magnitud. Sådana vridningar är man inte betjänt av på en banbil eftersom man till största delen använder fjädringsrörelsen till annat än raktfram grepp.
3
Nej, det är det som är problemet med många program, vad skall man leta efter?
4
Här på rejsa är vi ALLTID mycket snälla.
mvh
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Hur långa stag kan du få?
Göran

Åby såklart
Här sen Dec 2008

Trådstartare

Göran Malmberg skrev:
Göran

Det känns som ett 3länk skulle va kul och testa.
Övre staget skulle kunna bli 40cm långt och de undre ända upp till 57cm.
Det skulle då se ut som ritningen i min första post med det övre staget bakom centrumet.

Bussningarna har jag nog hittat http://www.suicidedoors.com/catalog/4-link-parts
Där finns det rejäla doningar med bra rörlighet

Åby såklart
Här sen Dec 2008

Trådstartare

Hocky skrev:
Göran Malmberg skrev:
Göran

Det känns som ett 3länk skulle va kul och testa.
Övre staget skulle kunna bli 40cm långt och de undre ända upp till 57cm.
Det skulle då se ut som ritningen i min första post med det övre staget bakom centrumet.

Bussningarna har jag nog hittat http://www.suicidedoors.com/catalog/4-link-parts
Där finns det rejäla doningar med bra rörlighet

3 besök senaste veckan (5069 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande