Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Hjulvinklar och fjädrar på framhjulsdriven bil | 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (37155 totalt) |
Har inte hittat några direkta trådar om vad som är bäst på en normal framhjulsdriven bil.
Den stora frågan är egentligen vad Clio Cup bilarna eller andra framhjulsdrivna tävlingsbilar i kör fjäderbalans och hjulvinklar. Allt detta gäller min Renault 5 GTE -88 som är mycket lik Clio 16v i mångt och mycket. I nuläget kör jag orginal kränghämmare fram och bak 60N/mm fjädrar fram och orginal torsionsstav bak Cornerweight med förare och nästan full tank Vänster Fram 295 Höger Fram 296 Vikt fram 591 Vänster Bak 195 Höger Bak 169 Vikt bak 364 Totalt 955 Viktfördelning Fram 61.9% Bak 38.1% Hjulinställning Toe fram: 2mm toe out totalt mätt på fälgkanten på 15" fälgen Camber Vänster Fram -2.1 Höger Fram -2 Vänster Bak -1.5 Höger Bak -1.5 Funderar på att ställa lite mindre toe out fram för att få ner däckslitaget lite men toe out är riktigt trevligt Har kört toe in också men skillnaden i instyrning är enorm. Har även tänkt på att öka camber fram ytterligare pga max pärsson benen. Dock är det svårt med nuvarande topplagringar så jag har funderat på att skaffa Renault 19 16v bärarmar som används på Cup bilarna. Tror att jag har lite att vinna på att gå upp i fjäderstyvhet bak (clio cup torsionsstavar) samt att öka på krängarna bak och fram. Ska ta och räkna ut vad jag har för fjäderkonstanter på hjulet inom kort. I nuläget känns bilen klart bra men karnske lite mjuk i bakvagnen. Den är understyrd men inte hopplöst understyrd. Det går utmärkt att få lite lagom bakvagnssläp in i kruvorna. Har inga uppenbara problem med däckslitage heller utan den sliter någorlunda jämnt _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Vore kul att bringa lite reda i detta...
Jag gjorde tidigare en notering om hur Clio Cup (CliOII) bilarna är uppsatta (andrahandsinfo från nå'nstans på nätet). Grundinställningen var: Fram 3.8-4.0 -camber och 1mm toe-out, 180(!)N/mm fjädrar. Bak 2.7-2.8 -camber och 1mm toe-in, 70N/mm. Kommer inte ihåg vad det är för MR bak på Clion (har det uppskrivet nå'nstans...) Det blir väl 50-60 på hjulet typ... Fast de åker väl på slicks, eller? Jag tror att det finns hur mycket som helst grepp bak på dessa cup-bilarna och att de brukar åka med rätt mycket luft bak... |
||||
Kanske det kan vara intressant att snegla på peggor?
Lite djupdykning av det grundare slaget här: Framvagn: http://www.peugeot-sport-club.com/fo Bakvagn med dämparfokus: http://www.peugeot-sport-club.com/fo Bakvagn och hjulkonstant: http://www.peugeot-sport-club.com/fo Hoppas kunna hjälpa er fränder och frankofiler lite. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Clio III Cup kör iaf på slicks
Här finns lite information om den Verkar som att de behåller orginal bakfjädring men monterar på 130N/mm fjädrar fram Samt monterar 22mm kränghämmare fast där är är texten lite motsägelsefull då de monterar styvare kränghämmare för att reducera understyrning. Kan ju vara ett syftningsfel och att de monterar en vekare kränghämmare fram. http://www.renaultsport.co.uk/roadca Hittade lite här också http://www.readyforthetrack.co.uk/20 Borde formatera texten nedan... Clio 182 Trophy (Standard) Camber Toe Ride Height Front 0.3 - 0.6 1mm OUT 616 / 604mm to top of arch Rear 1.4 - 1.6 1mm IN 634 / 610mm to top of arch Axle weights only - Front 742.5kg, Rear 420kg (With a 77.5kg Driver) Left Right Front 365kg 377.5kg Rear 195kg 205kg Clio 172 Cup Race Car Camber Toe Ride Height Front 3.8 - 4.0 1mm OUT 60mm Under Subframe Rear 2.7 - 2.8 1mm IN 280mm to start of rear arch (With a 75kg Driver) Left Right Front 335kg 335kg Rear 178.5kg 175kg _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Jo, vi hade ju en teori om att mitt "jämnare" slitage fram jämfört med Dignells under liknade förhållanden kunde beror på att jag åker med lite mer toe out än vad han gör... |
||||
Är det tillåtet med fri barlast och placering i Clio Cup?
De två sista exemplen som presenteras har på ett imponerande vis fått hörnvikterna rätt OCH dessutom hittat en jämn fördelning mellan samtliga hjul. Det senare är inte alltid så lätt på en standardbil med sidoplacerad förare och en massa andra parametrar som sabbar det man vill. Lägg dessutom till detta att man har torisonstavar bak...vilket jobb dom måste lagt ner. Enastående. Misstänker datan är från nga av topbilarna i ngn nationell Clio Cup? Tyvärr är det väl dock så att när man ser siffrorna som ovan är det lätt att misstolka vägningen och tro att det är likhet mellan framhjulen som varit det sökta, vilket en snabb kontrollräkning visar att de som gjort jobbet vetat att så inte är fallet. (Även om man här som sagt lyckats även med den biten.) |
||||
Njae, det är skruvfjädrar bak på CliOII och CliOIII... |
||||
Den som är intresserad av tex. reglemente och annan dokumentation angående Clio Cup kan hitta en del nyttigt på Renault Sports tyska site. (Vissa dokument finns på engelska)
http://www.renault-sport.de/index.ph Ett annat tips är att ta kontakt med ett Clio Cup team och fråga. _________________ Johan Nilsson Renault Mégane Coupé |
||||
Sorry, trodde det var liknande lösningar som på de moderna småpegorna. My bad! Men ändock, det är snitsigt gjort och ngn har ansträngt sig. |
||||
75N/mm fram och 130N/mm bak ska det vara. Går dock inte riktigt att jämföra med äldre Renaults iom att Clio III har en helt annan design på hjulupphängningen fram. Dessutom kör Cup bilarna på Coilovers även bak vilket ger en lägre utväxling än på en original. http://www.renault-sport.com/fr/circ |
||||
Jag skrev tidigare i tråden att CliOII och CliOIII har skruvfjädrar bak. Visst har väl trean det också, halvstel "torsion beam"-axel med skruvfjädrar...? CliOII har i alla fall det.
Så här skriver Renault själva om CliOIII Cup. Så visst måste det väl vara 130N/mm fram.
|
||||
Läser man texten noga ser man faktiskt att det är bakaxeln som texten syftar på. Varför nu framaxeln är utelämnad har jag ingen aning om... Detta bekräftas av sidan Dignell länkade till. Som faktiskt finns på engelska. http://www.renault-sport.com/en/circ The (front) springs are set to a stiffness of 75N/mm. The (rear) shock absorbers and springs (130N/mm) have been specifically designed for New Clio Cup. "The 22mm anti-roll bar has a slightly increased diameter in comparison to the production model in order to limit understeer and allow the tyres to do their work." Fram ser ut att ha ett lägre MR än på de äldre clio bilarna 0.85-0.9?. Bakvagnen har faktiskt ett ganska högt MR och inte på något sätt lägre än fram. Min analys är med viktfördelningen inräknad att den är väldigt hårt fjädrad ibak jämfört med fram. Däremot kommer kränghämmaren fram och den halvstela axeln in vilka är helt okända. Säkert är iaf att de har en något hårdare kränghämmare fram än på produktionsbilen och att bilen är markant lättare bak än produktionsbilen. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
OK, jag har inte läst hela texten... Lite mystisk syftning, typ. Hur ser bakaxeln ut beträffande MR? om det är ett "fjäderben" så sitter väl fjädern så att det blir rätt nära 1. 130 är hårt. Kan det vara för att skrubba bort fäste, att flytta ut lasten till ytterhjulet bak??? Verkar mystiskt. |
||||
Finns rätt bra bilder på Clio III på denna länken. Under Liasons au sol->Front axle (de glömde nog att översätta hjulupphängning eller vad det nu är) http://www.renault-sport.com/en/circ Är en flash sida så det är lite meckigt att länka till bilder. Kan iofs fixa screenshot och sen lägga in dem här men det känns inte riktigt seriöst... Bak sitter dämpare och fjäder separerade. Fram är det däremot fjäderben. Kolla in bilderna på länken nedan http://www.k-tecracing.com/show_prod Tänkte vi skulle försöka bena ut vad man eftersträvar innan vi blandar in min bakaxel med torsionsstavar för då blir det riktigt intressant Clio III Cup är lite grann av referensen när man pratar framhjulsdriven bil. Har inte hittat någon bra information om vad man eftersträvar på en framtung bil med samma däcksbredd runt om. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Läste här http://www.logan-cup.com/en/racing/i
Den har väl vikt som stämmer lite med med din bil. CliOIII cup räsern väger väl närmare 1100 med vätskor. Edit: Här http://www.logan-cup.com/en/racing/o Edit2: Här http://www.logan-cup.com/en/accessor Edit3: Finns en massa coola grejer för Logan här http://www.logan-cup.com/en/shop/ind |
||||
På min gamla Cliocupbil sitter det en speciell bakvagn från fabrik och den har positiv camber.
Med tanke att R5 och Clion 1 är så pass lika kanske man inte ska gå stenhårt på siffrorna från nya Cliosarna. Minns inga siffror i huvudet men det borde gå att ta reda på för den intresserade. _________________ Andreas Allard Mitsubishi Lancer EVO X |
||||
22mm är fram.
Jag har skrivit lite om detta med fjäder settingen i min tråd. Kolla gärna filmen jag länkar till där när man kör en 197 cup mot en standard 197 på bana studera specifikt nigningen vid kurvtagning. Det är som natt och dag, 197 cupen kan ju iofs ha en grymt progressiv setup men skillnaden är ändå slående. Kan det verkligen vara så att krängaren gör så otroligt mycket? Reichhard Motorsport ( http://www.s-a-v.com/ ) har till 172/182 är 30% hårdare än original. |
||||
I en annan tråd talades det ju om C30'ins extrema negativa camber bak... En teori är att det har med "framtungheten" kontra samma däck runt om att göra. Har dock inte sett att R5 eller Clio Cup racerna åkt med en massa camber bak. (Ett trick är väl som sagt annars att stoppa i 4bar i bakhjulen för spilla bort grepp och få bättre balans.) |
||||
Här kommer lite gamla specifikationer om något kan vara av värde.
Clio Cup Race Car - Specification (1991-1992) Front Suspension and Hubs: Springs Free length: 200 mm minimum Number of active coils: 3.6 Number of inactive coils: 0.9 Diameter of wire: 14.75 mm Front Suspension Geometry Castor: 4° (maximum deviation of 1') Adjustment by movement of wishbone bushes in the subframe Camber: 3° (maximum deviation of 1') Adjustment by fitting of camber bolts to the strut mount Steering axis inclination: maximum deviation of 1'. Non adjustable Toe: toe out of 2 mm Adjustment by track rods Rear Suspension and Hubs: Year 1991: Toe: Toe in of 0°15' ± 15' or 1,7 ± 1.7mm Camber: +0°50' ± 15' Year 1992: Toe: Toe in of +0°40' ± 15' or 4,4 ± 1.7mm Camber: +0°50' ± 15' It is possible to mount a rear suspension from a 92 model to a 91 model and vice versa. To avoid the lower shock absorber fixing point hitting the torsion bar, it is allowed to modify the torsion bar in this area. _________________ Johan Nilsson Renault Mégane Coupé |
||||
Vet du vad det är för diameter på fjädern? Då kan man ju räkna ut ungefär hur hård den är... |
||||
RenaultSport Hjulvinklar och fjädrar på framhjulsdriven bil | 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (37155 totalt) |