Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 Alpina V8 (M3 Leichtbau)
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 20, 21, 22   >>
5 besök senaste veckan (158156 totalt)
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392


Trådstartare
Ho ho! Hoppas alla rejsianer haft en god jul. Här är julskinkan slut så idag var det dags att göra lite nytta.

kylare från en 635csi inhandlad. Samma tunna variant som e28 535/528. Blir nog ok efter lite alutvätt.


Svänghjul från samma bil. Mycket lättare jämfört med e34:s dubbelmasse.


...med tillhörande koppling. Tryckplattan är tyvärr mycket tyngre och tjockare än en till e34 535. Då tappar man ju poängen med lättare svänghjul!? Till vänster är 635, höger e34 535. Undrar om man kan få den lilla att funka med 635:ans svänghjul? Får mäta och klura på det imorn.




Här på triggerhjulet kan man nog svarva bort något kilon till om man vill


Tanken har fått smaka kapskiva

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Re:

tyskstuk skrev:


Här på triggerhjulet kan man nog svarva bort något kilon till om man vill




Halloj! Det där har jag alltid undrat över... Varför är triggerhjulen så biffiga!? Ska dom dämpa svängningar/vibrationer, eller vad? Hoppas någon sitter på en förklaring.

Tycker mig ha sett någon här på Rejsa som sålde tunna och finna triggerskivor (60-2). Värt att kolla upp tycker jag.

_________________
L-P Johnsson
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392


Trådstartare
Re:

elpe300 skrev:
Halloj! Det där har jag alltid undrat över... Varför är triggerhjulen så biffiga!? Ska dom dämpa svängningar/vibrationer, eller vad? Hoppas någon sitter på en förklaring.

Tycker mig ha sett någon här på Rejsa som sålde tunna och finna triggerskivor (60-2). Värt att kolla upp tycker jag.


Tjena, ja det är säkert för att ta upp svängningar. Hittade han som säljer dem https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51474&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=triggerhjul

Jag tror det blir struligt att byta till de hjulen eftersom mitt triggerhjul även tätar hålet i bröstkåpan. Sen tror jag inte bultdelningen är samma men det kanske han kan ordna. Diametern är mindre på hans med så givaren får flyttas i så fall. Nog mycket lättare att svarva ner original istället. Frågan är hur en m30 beter sig med radikalt minskad svängmassa Tomgången kan nog bli lite nervös om man lättar för mycket.

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



Re:

tyskstuk skrev:
Tomgången kan nog bli lite nervös om man lättar för mycket.


Vadå det är väl en racerbil

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392


Trådstartare
Re:

Rsjerry skrev:
tyskstuk skrev:
Tomgången kan nog bli lite nervös om man lättar för mycket.


Vadå det är väl en racerbil


Sant men mitt sfro-ombud gillar nog inte det. Det är ok att fuska, bara det inte märks.

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392


Trådstartare
Svetsade igen tanken idag


Annars har det inte hänt för mycket.

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Andy69
Herrljunga
Här sen Dec 2008
Inlägg: 10



Höll det tätt?

Skoj att följa bygget här, kanon med massa bilder!

_________________
Andreas Westlund

SAAB 9-5 Aero
Volvo 940 VOC

http://hem.passagen.se/a_westlund/
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392


Trådstartare
Re:

Andy69 skrev:
Höll det tätt?

Skoj att följa bygget här, kanon med massa bilder!


Eller hur? Så slipper du komma och hälsa på Jo det blev tätt faktiskt. Imorgon beställer jag de sista delarna till motorn.

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Re:

elpe300 skrev:
Halloj! Det där har jag alltid undrat över... Varför är triggerhjulen så biffiga!? Ska dom dämpa svängningar/vibrationer, eller vad? Hoppas någon sitter på en förklaring.


Yes, så du behöver den, och är ytterst tveksamt om den bör lättas.

Citat:

Frågan är hur en m30 beter sig med radikalt minskad svängmassa Tomgången kan nog bli lite nervös om man lättar för mycket.


Tar du bort svängningsdämparen i framkant så går veven av, så det rekomenderas ej. Att lätta svänghjul och tryckplatta är dock lugnt.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Re:

FSRacing skrev:
elpe300 skrev:
Halloj! Det där har jag alltid undrat över... Varför är triggerhjulen så biffiga!? Ska dom dämpa svängningar/vibrationer, eller vad? Hoppas någon sitter på en förklaring.


Yes, så du behöver den, och är ytterst tveksamt om den bör lättas.

Citat:

Frågan är hur en m30 beter sig med radikalt minskad svängmassa Tomgången kan nog bli lite nervös om man lättar för mycket.


Tar du bort svängningsdämparen i framkant så går veven av, så det rekomenderas ej. Att lätta svänghjul och tryckplatta är dock lugnt.


Man tackar för svaret! thumbs up

_________________
L-P Johnsson
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392


Trådstartare
Re:

FSRacing skrev:
elpe300 skrev:
Halloj! Det där har jag alltid undrat över... Varför är triggerhjulen så biffiga!? Ska dom dämpa svängningar/vibrationer, eller vad? Hoppas någon sitter på en förklaring.


Yes, så du behöver den, och är ytterst tveksamt om den bör lättas.

Citat:

Frågan är hur en m30 beter sig med radikalt minskad svängmassa Tomgången kan nog bli lite nervös om man lättar för mycket.


Tar du bort svängningsdämparen i framkant så går veven av, så det rekomenderas ej. Att lätta svänghjul och tryckplatta är dock lugnt.


Tack för svaren. Jag är skyldig dig en vevaxel.

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392


Trådstartare
Med mina mått var det länge sedan det uppdaterades i tråden, men det har hänt en del på bygget ändå. Motorpysslet går framåt och den är snart redo att lyftas i bilen. Men jag har stött på ett litet problem som någon mer kunnig i ämnet säkert kan svara på. Kolla här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52719

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392


Trådstartare
Jaha, då kom första riktiga bakslaget i bygget. Kan börja med att berätta hur bra det gått med monteringen av motordelarna. En jäkla massa timmar har lagts på tvätt, slip och lackering av alla möjliga motordelar, packnigar har bytts här och var.



Jag har lackat och slipat om både insuget och ventilkåpan



Sprickan i sprängkåpan är lagad och lådan ska bara hämtas hos smeden. Det var tänkt att hela drivlinan skulle i bilen idag, jäkligt kul dag skulle det bli...

Det var dags att justera ventilspelet. Har aldrig gjort det innan och förvånades över hur lätt bmw gjort det för användaren.



När jag kom till avgasventilen för cyl 4 så.. Tja, ventilspelet var sisådär 3mm !??



Ser att ventilen inte lyfts hela vägen upp. Fjädern ser bra ut. Hmm, av med bakre grenröret och ser detta



Hurra!!

Anar att ventilen tagit i kolven pga detta så jag lyfter toppen. Rätt!



Ventilsäte är bra att ha, om det inte lossar och slår sönder toppen




Jaha, jag har alltså renoverat och snyggat till en motor som han som lyfte ur den ur sin bil VISSTE var skrot! Duktigt förbannad och ringer upp han jag köpte motorn av. "Nummret tillfälligt spärrat för ingående samtal" Sweeet! Vet var han heter och bor, men vill inte hänga ut någon ohörd. Han kanske inte visste om att han själv blivit blåst av den som sålde den till honom.

Men ja e int bitter. Tar det faktiskt med ganska stor ro, för motorn var så billig. Det sura är att jag lagt så mycket tid på den. Att laga denna motorn blir minst lika dyrt som att köpa en ny begagnad m30.

Så nu är frågan, blir det en annan M30, en M50 eller rent av en M60b30 (ser likadan ut som 4-litaren) Tills jag har råd med ny motor så får jag roa mig med resten av bilen. Ska bli rätt skönt att slippa motormeck ett tag efter detta.

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Tråkigt!
Jag har skjutit min motor två gånger så jag kan ana hur det känns.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8026



Trist med paj grejer!

Satsa på en M60b30 tycker jag, om du ska regga dvs, annars, köp en 4.4 på en gång!

Dem passar ju nästan rakt av i e30!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Blev det så mycket skador att du måste skippa köra med den där motorn? Kolven ser ju ut att ha klarat sig, att den är lite tilltryckt på toppen gör inget så länge den inte spruckit eller deformerats ut mot kanten till cylindern. Visa toppen för nån motorrenoverare, han kan säkert byta säte och en styrning åt dig och stoppa i en begagnad ventil. Borde inte bli så blodigt dyrt. Är han duktig klarar han även av att svetsa upp förbräningsrummet om det skulle krävas.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392


Trådstartare
Ett ras är bättre än två. I detta fallet har någon smällt motorn i sin bil, lyft ur den och sålt den utan att berätta vad som hänt. Jag ska se om jag får tag på säljaren och kanske kan få tillbaka det jag gav för den, men kommer inte lägga för mycket energi på det.

Det ser ut som om kolven deformerats ut mot cylindern där ventilen tagit i. Sedan är det en liten repa i cylindern, som kanske går att hona bort. Ventilsätet har deformerat toppens gods en del också så där krävs det svets. reparation blir ganska omständigt trotts allt. Lättast blir nog att hitta en komplett begagnad topp och en kolv. Eller så köper jag en komplett m30 som jag kan ta tråg, ventil- och bröstkåpor från denna så ser det lite bättre ut iallafall.

bilen ska reggas som ombyggd genom sfro. Jag har läst lite mer om m60 varianten nu och den kräver en annan kardanaxel och att man kapar upp kardantunneln för att få plats med deras växellådor. Det har jag inte lust med nu när allt är lackat där.
M50 är en annan enkel och billig variant. Dock inte lika kul och lika snabb som denna. Nä, det får nog bli till att hitta en annan M30 alternativt lösa delar till den jag har nu. Har jag tur så hittar jag en portad topp med vassare kam och fastsittande ventilsäten

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4865



Jag anser att det är alltid bättre att renovera än att köpa en annan begangnad. För om du renoverar så vet du vad du har, och att ingen annan har slarvat med grejjorna.. (som nu typ)

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392


Trådstartare
Re:

Cammo skrev:
Jag anser att det är alltid bättre att renovera än att köpa en annan begangnad. För om du renoverar så vet du vad du har, och att ingen annan har slarvat med grejjorna.. (som nu typ)


Håller med, man vill ju veta vad som gjorts, framförallt efter en sånhär grej. Både delar och kompletta M30 är snorbilliga och motorn ska bara gå en säsong är det tänkt. Jag ska kolla med en lokal motorrenoverare imorn vad det kan tänkas hamna på. Fulingen är att ta mina fina kåpor och sätta på en annan m30 helt enkelt. Då ska jag fanimej kräva att få lyfta på ventilkåpan och kolla ventilspel

För några veckor sedan fanns det en Alpina B6 m30 till salu för 8k. Det hade suttit fint med ca 255hk men då är jag nog lite över vad jag får ha för min vikt den motorn blev såld också.

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392


Trådstartare
Ingen ide' att gräma sig över motorn mer så jag grejade lite med bilen istället.

tanken på plats





Här sitter 535-pumpen provisoriskt på sin plats



Bättre bild på dörrsidan



...men jag kan inte riktigt släppa tanken om en v8 istället. Det finns billiga donatorbilar och kan jag sälja en del av m30-delarna så svider det inte särskilt mycket i plånboken. Blir inte mindre sugen när man hör sånt här http://www.youtube.com/watch?v=d4hxo0vMtNc

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4865



Alltså... en V8 har ju bra coolt ljud. Och är ju relativt ovanligt i en E30. Kan du få till det innan sommaren så är det helt klart en idé.. Synd bara att du har bränt så mycket tid och bygglust på den trasiga motorn. Nu blev allt mycket lättare va? felåt...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 Alpina V8 (M3 Leichtbau)
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 20, 21, 22   >>
5 besök senaste veckan (158156 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande