| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Framvagnsbygge, måtthjälp.
|
1724 besök totalt |
|
Håller så smått på med att skruva ihop en bil som förhoppnings ska få åka bana i framtiden. Bilen i fråga hade ursprungligen en McP upphägning framtill men då den inte längre lämpade sig till bilen är där nu bara ett stort gapande tomrum. Har en lös framvagn från en Nissan Skyline R33 GTR som nu ska få ett nytt liv i denna bil. Har dock lite mått som jag känner att jag skulle behöva få klarhet i innan jag kan börja bygga ihop detta. 1. Avståndet mellan övre armsinfästningar (höger o vänster). 2. Höjden mellan övre arms inre infästningar och nedre arms inre infästning. 3. Övre arms infästnings position i förrhållande till framvagnsbalken/nedre arms infästning. (Övre armen är en A-arm, den undre är en I-arm) Fick måtten till R32an utav Mitzu inne på skylineklubbens forum och tyvärr är ju dessa inte samma och några orginalmått från nissan har jag inte lyckats leta upp heller. Fick tipset om att fråga här och det känns ju inte omöjligt att det finns ett gäng erfarna byggherrar som sitter inne med mkt vettig information här (har själv följt forumet i flera år men inte lyckats skriva ett enda inlägg vad jag vet )
De mått jag har tillgängligt har jag iaf mätt ut och ritat in på bilden nedan.
yttre höjdmåttet är mätt från undre ledens plana yta o upp till c på övre armens fäste. Som ni ser saknar jag ju fortfarande måtten till övre armens fästen. Bifogar även måtten till r32'an som Mitzu mätt upp.
Finns det någon form av regel för ett bra utgångsläges avstånd mellan yttre o inre/övre o undre länkarmsinfästning? Tacksam för all hjälp jag kan få. Edit: Räknar man på samma förhållanden som på r32an så skulle r33ans måtte bli: Avstånd mellan övre infästningar ca 990cm Höjd mellan övre och nedre inre infästningar ca 441cm Låter detta som rimliga utgångsmått? _________________ / Kristofer Axelsson .Växjö |
||
|
Vertikalt mått mellan undre till överbäramsinffästingen 420mm, justermån +-10 är bra.
Horisontelt cc mått mellan övrebärarmsinfästingar 1000 vid ca 0 camber. kan man göra detta mått juserbart 950 till 1000 är man hemma. Under bärarmen bör vara ca horisontell. Åvanstånde är vättigt om understånde är korrekt. [/quote]
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Är ju ganska stor skillnad i svaren ang höjdmåttet så antar det gäller att kunna ha en del olika höjder att välja på sen när jag bygger. Höjdmåttet här påverkar väl vinklen på hjulet vid olika belastning?
Jag återkommer senare med lite skisser på framvagn etc för fler tips innan man gör något dumt. Tack för hjälpen hittills Ice, hur räknar du ut dessa mått? finns det en bra metod eller långa uträkningar blandat med erfarenhet som gäller?
_________________ / Kristofer Axelsson .Växjö |
||
|
Re:
Det vertikala måttet; 'bestäms av hur mycket Camber Gain man vill ha (jag räknade med 0,5 deg/deg). Det horisontella måttet; 'bestäms av hur mycket Static Camber man vill ha (jag räknade med - 2,5 deg). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1724 besök totalt |