Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1261 besök totalt |
Spridare framför eller bakom?
Jag tittade på lite motorpornografi på bildforumet och slogs av att flera av motorerna hade insprutarna före gasspjället. Vad är tanken bakom detta? Bättre bränslefördelning eller? ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Man brukar kunna tjäna nga kusar och en del vrid på att ha en uppsättning spridare precis vid trattingången sas. Dessa fasar man in eller switchar över till på högre varv. Har läst test på vissa motorer som gav upp till 12 hk mer med dubbla spridare. Man har kvar en uppsättning nära toppen för lågvarv.
Vissa trimgrader/motorer har dock inte visat ngn direkt vinst så man får nog testa sig fram. |
||||
Det där är väldigt intressant. Jag vet att man ibland tom har de extra spridarna riktade "motströms" i insuget. Jag skulle vilja veta den riktiga orsaken till varför det blir bättre. Kanske hinner bränslet förgasa sig bättre... _________________ William Ekström |
||||
Tänkvärt att effekten kan ökas när spridarna sitter tidigt i insugsvägen. I GDI-motorer framhålls, förutom bränslebesparing, även att effekten blir bättre med insprutning direkt i förbränningsrummet.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
När man sätter spridarna "bak i tratten" så förångas bränslet bättre och effekten ökar. Speciellt så ökar effekten på höga varvtal då tiden för förångning minskar (kolla tex på F1 motorer, GDI är där troligtvis omöjligt). Under dellast så ger det dock nackdelar. Vidare så kan man också öka effekten genom att använda spridare med en större vinkel om man inte blöter ned väggarna. Högre bränsletryck kan också öka effekten efersom bränsledropparna blir mindre och att man kan använda en större spridarvinkel utan att blöta ner väggarna.
|
||||
Lite mer.... Du får allt ta och lägga på en nolla plus lite till ! Den generationen av Common Rail som används nu av bosch har 1600 bar. Försök hålla mot med tummen där ! ![]() |
||||
Jag har för mig att lastbilarna(modell större) övergav bränslerör vid drygt 1000 bar, eftersom de flexade för mycket för att kunna styras bra och det var väl i alla fall över 10 år sedan. Jag hade gissat att de hade kommit upp i över 2000 bar, men det har de kanske inte ännu? De börjar i alla fall närma sig imponerande verkningsgrader på inte allt för långt ifrån 50%.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Idag så ligger man väl ungefär på 2000 bar i inspruningstryck hos dieslar, större lastbilsmotorer då alltså. Har för mig att Scania påstod detta.
För ett antal år sedan så var Scanias raka 6:a med turbocompound den effektivaste lastbilsmotor som fanns i serieproduktion, har för mig att den hade 45-46% verkningsgrad. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1261 besök totalt |