Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 22924 besök totalt |
Re:
om man har nog med pulver under huven kan man ju ha lite kul på uppvärmningsvarvet... ![]() _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||
Förstärkningssvetsning?
Stod i "motorrummet" och kapade bort den så kallade batterihyllan fast ändå inte idag. Började fundera på svetsning av plåtskarvar, kanske runt tornen och liknande. Vad säger panelen om detta? För/nackdelar? Är det värt det? om ja, vilka ställen ska man prioritera? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||
Re: Förstärkningssvetsning?
Vad har du för planer här? Drömmen vore väl att göra en "Micke E" och lyfta luren till Köhler och beställa en färdig S54, men få av oss har de kulorna i kudden ![]() Fredriks spis är tillsalu, det kanske du vet? http://www.autopower.se/powerborsen/ Gick ju "bra nog" att vinna ett par deltävlingar i special detta året.. (det beror iofs mer än på motorn) ![]() Här finns en budget lösning, 3.0ā http://www.autopower.se/powerborsen/ En till 3.2ā som du nog kan få till vettiga pengar, säg till om jag skall hämta den till dig: http://www.autopower.se/powerborsen/ En S54 går ruggigt fint med bara kolfiberbox+extraktorrör med ett vettigt sprut du har ju tid att leta så kanske det dyker upp ett vettigt ex i tyskland eller kanske till och med i sverige, vem vet.
E36 tornen mår bra av lite svets i skarvarna, blir lätt deformerade. När du fäster buren i tornen så kan du ju göra en väl tilltagen "fästplatta". _________________ Patrik Skoog |
||||||
Jag vacklar fram och tillbaka vad gäller motor. Finns flera alternativ, varav du själv tipsat om ett par av dom. Man måste väl fundera hur mycket det är värt att veta att man har morot till att vinna, antar jag. Jag är nog inte beredd, eller har nog inte möjlighet heller iofs, att gå hela den långa vägen som behövs i specialklassen. Men jag tror det kan vara kul att vara med ändå i special då det är såpass coolt att köra såpass tuff bil. Man får köra mot sina egna tider och så. Men nästa dag vill man absolut ha ngt som med nästintill garanti tar en först till Mjölbykurvan... Fredriks motor verkar gå fint, ingen tvekan! Får åka och kolla med banken om de tycker att det är nåt att låna ut till... ![]() Ang tornen, hur blir de deformerade? Är det bara de intilliggande skarvarna runt övre fjäderbensinfästningen som behöver svetsas eller ska man köra hela framändevarvet? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||
Vad jag har sett på rallycrossbanan med mycket hopp och ojämt så spricker det till slut runt fjäderbenstornen ända ner till rambenen, sedan är det inte dumt att förstärka toppen då den också ger vika till slut. Sedan är det främre rambenen under golvet som kan spricka i punktsvetsarna också. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Sidosträvor
Det var mycket trixande för att få originalstol och säkerhetsbälte att gå fritt för sidosträvorna. Delarna hamnade efter många om och men så här. Problemet jag tycker mig ha nu är att insteget blir för högt. Jag kommer inte att sätta in den sista biten förrän efter besiktningen men det känns jobbigt att komma i och ur sedan. Kan man vika ner den saknade biten eller måste kryssets rör vara raka? Finns det regler för detta? Kanske oskrivna? ![]() _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||
Ingen brist på energi här inte
![]() vinnaren i special 2010 det var väl så du sa ![]() ![]() Satsar du på att bygga så lätt det bara går nu när du valde en sedan som redan är lätt _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re: Sidosträvor
Antar att de måste vara raka,
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Reg Marcus, skall det vara bekvämt eller? ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
Har läst detta men det står "rekommenderas"... Om det står så tolkar jag det som att det inte är obligatoriskt..? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||
Grattis!!
Det där ser riktigt bra ut.. men när det gäller motorvalet tycker jag du skall överväga en S62. Väger mindre än E36:ornas 6:or och är ungefär lika stor med bra möjlighet att montera motorn så långt bak som möjligt.. Sen är motorn i det närmaste "klar" utan större modifieringar för att kunna spöa det mesta.. Och tänk bara på ljudet och vridet.. Det som brukar vara lite pyssel är ju headers samt styr-pinnen, men det går att lösa ![]() Lite mer info om S62:an (som du säkert redan vet, mer i syfte att fresta lite..) http://www.usautoparts.net/bmw/engin Vet att t ex Bapelsin kör med denna motor i en tyngre bil, och den går ju mkt bra..!! Priserna är rätt vettiga på dessa motorer, ligger på ca samma nivå som en S50 3,2. Fast ett annat alternativ kan ju vara en nyare 3,0 eller 3,5 diesel, de går grymt bra de oxå.. Och på de flesta banor är det ju vridet och inte topp hk som används mest.. Kul bygge i alla fall, coolt att du bygger mer fullt ut än min blivande Club-Racer (väljer att kalla min det då Club-Sport känns lite klent med vad jag är ute efter att få ihop inom nåt år..) Skall bli spännande att följa tråden!! M v h // Johan |
||||||
Men ditt "X" är ett "Y", det är ett problem spanar jag. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Antar att du inte läst vad jag skrivit? Är just den sista biten på krysset som frågan gäller. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||
Re: Grattis!!
Fast det där med vikten stämmer inte. M3 E36 (S50) 3,0l motor 155 kg M3 E36 (S50) 3,2l motor 154 kg M3 E46 (S54) motor 146 kg M3 E92 (S65) motor 139 kg M5 E39 (S62) motor 159 kg Dock så är det en trevlig motor lite väl bred så det blir trångt i en E36 men allt går ju att lösa ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Aha, då hade jag alltså fel uppgifter, sorry för det.. men 5 kg mot en S50 B32 låter inte mycket, Nu har ju i och för sig en S62 en väldig massa givare, kablar, vanos och annat som inte behövs för bankörning, så med lite god vilja och en schysst bågfil kanske man kan ta igen de kilona.. Tack för informationen, alltid kul att lära sig mer från E36:ornas Yoda!! M v h // Johan |
||||||
Tack. Har övervägt alla tänkbara motoralternativ, inklusive S62. Men för dagen lutar det åt en sexa ändå. Det är så lite jobb att få i den. Jag vill ju inte ha den på pallbockar i all framtid. Sedan får jag väl se, är jag sist i mål får jag väl ompröva beslutet då kanske! ![]() _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||
Pallbockar
Men Markus. Du har ju den något extraordinära lyxen att kunna ha en bil på pallbockar utan att det för den skull hämmar ditt tävlande. Eller hur många bilar hade du tänkt tävla med samtidigt? Jag tror på V8! och att jag vill prova den när det sitter en sån i... ![]() Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 22924 besök totalt |