Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 -93
<<   1, 2, 3, 4   >>
22924 besök totalt
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1058


Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
Markus97 skrev:
ok. När du säger "gick knappt att köra", pratar vi Rallycross eller banracing?
Kan tänka mig att det skiljer lite hur man värderar saker och ting..?


Det är ju främst i rallycross. Men innan man fick upp värmen ordentligt i racingslicksen så var det som att köra med hockeypuckar och det tog ju några varv innan man var där.


om man har nog med pulver under huven kan man ju ha lite kul på uppvärmningsvarvet...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1058


Trådstartare
Förstärkningssvetsning?

Stod i "motorrummet" och kapade bort den så kallade batterihyllan fast ändå inte idag. Började fundera på svetsning av plåtskarvar, kanske runt tornen och liknande. Vad säger panelen om detta? För/nackdelar?
Är det värt det? om ja, vilka ställen ska man prioritera?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909



Re: Förstärkningssvetsning?

Markus97 skrev:
pulver under huven

Vad har du för planer här? Drömmen vore väl att göra en "Micke E" och lyfta luren till Köhler och beställa en färdig S54, men få av oss har de kulorna i kudden

Fredriks spis är tillsalu, det kanske du vet? http://www.autopower.se/powerborsen/annons.asp?id=260436
Gick ju "bra nog" att vinna ett par deltävlingar i special detta året.. (det beror iofs mer än på motorn)

Här finns en budget lösning, 3.0ā http://www.autopower.se/powerborsen/annons.asp?id=258724

En till 3.2ā som du nog kan få till vettiga pengar, säg till om jag skall hämta den till dig: http://www.autopower.se/powerborsen/annons.asp?id=262754

En S54 går ruggigt fint med bara kolfiberbox+extraktorrör med ett vettigt sprut du har ju tid att leta så kanske det dyker upp ett vettigt ex i tyskland eller kanske till och med i sverige, vem vet.

Markus97 skrev:
svetsning av plåtskarvar, kanske runt tornen och liknande.

E36 tornen mår bra av lite svets i skarvarna, blir lätt deformerade. När du fäster buren i tornen så kan du ju göra en väl tilltagen "fästplatta".

_________________
Patrik Skoog
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1058


Trådstartare
Re: Förstärkningssvetsning?

Patrik Skoog skrev:
Markus97 skrev:
pulver under huven

Vad har du för planer här?
Fredriks spis är tillsalu, det kanske du vet? http://www.autopower.se/powerborsen/annons.asp?id=260436
Gick ju "bra nog" att vinna ett par deltävlingar i special detta året.. (det beror iofs mer än på motorn)

Markus97 skrev:
svetsning av plåtskarvar, kanske runt tornen och liknande.

E36 tornen mår bra av lite svets i skarvarna, blir lätt deformerade. När du fäster buren i tornen så kan du ju göra en väl tilltagen "fästplatta".


Jag vacklar fram och tillbaka vad gäller motor. Finns flera alternativ, varav du själv tipsat om ett par av dom. Man måste väl fundera hur mycket det är värt att veta att man har morot till att vinna, antar jag.
Jag är nog inte beredd, eller har nog inte möjlighet heller iofs, att gå hela den långa vägen som behövs i specialklassen. Men jag tror det kan vara kul att vara med ändå i special då det är såpass coolt att köra såpass tuff bil. Man får köra mot sina egna tider och så.
Men nästa dag vill man absolut ha ngt som med nästintill garanti tar en först till Mjölbykurvan...

Fredriks motor verkar gå fint, ingen tvekan! Får åka och kolla med banken om de tycker att det är nåt att låna ut till...

Ang tornen, hur blir de deformerade? Är det bara de intilliggande skarvarna runt övre fjäderbensinfästningen som behöver svetsas eller ska man köra hela framändevarvet?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re: Förstärkningssvetsning?

Markus97 skrev:
Ang tornen, hur blir de deformerade? Är det bara de intilliggande skarvarna runt övre fjäderbensinfästningen som behöver svetsas eller ska man köra hela framändevarvet?


Vad jag har sett på rallycrossbanan med mycket hopp och ojämt så spricker det till slut runt fjäderbenstornen ända ner till rambenen, sedan är det inte dumt att förstärka toppen då den också ger vika till slut. Sedan är det främre rambenen under golvet som kan spricka i punktsvetsarna också.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1058


Trådstartare
Sidosträvor

Det var mycket trixande för att få originalstol och säkerhetsbälte att gå fritt för sidosträvorna. Delarna hamnade efter många om och men så här.
Problemet jag tycker mig ha nu är att insteget blir för högt. Jag kommer inte att sätta in den sista biten förrän efter besiktningen men det känns jobbigt att komma i och ur sedan. Kan man vika ner den saknade biten eller måste kryssets rör vara raka?
Finns det regler för detta? Kanske oskrivna?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Ingen brist på energi här inte ser att du bygger på
vinnaren i special 2010 det var väl så du sa thumbs up

Satsar du på att bygga så lätt det bara går nu när du valde
en sedan som redan är lätt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909



Re: Sidosträvor

Markus97 skrev:
Det var mycket trixande för att få originalstol och säkerhetsbälte att gå fritt för sidosträvorna. Delarna hamnade efter många om och men så här.
Problemet jag tycker mig ha nu är att insteget blir för högt. Jag kommer inte att sätta in den sista biten förrän efter besiktningen men det känns jobbigt att komma i och ur sedan. Kan man vika ner den saknade biten eller måste kryssets rör vara raka?
Finns det regler för detta? Kanske oskrivna?


Antar att de måste vara raka,

SBF TR sid21 skrev:
I de fall dessa rör är utformade som ett "X" (skiss 253-9), rekommenderas det att de nedre infästningspunkterna på krysset ansluter till huvudbågens och främre bågen infästningspunkt i chassiet, dessutom rekommenderas att minst en del av "X" ska vara en hel rörpipa.


http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf (sid 16 och frammåt)
Marcus, skall det vara bekvämt eller?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1058


Trådstartare
Re: Sidosträvor

Patrik Skoog skrev:

Antar att de måste vara raka,

SBF TR sid21 skrev:
I de fall dessa rör är utformade som ett "X" (skiss 253-9), rekommenderas det att de nedre infästningspunkterna på krysset ansluter till huvudbågens och främre bågen infästningspunkt i chassiet, dessutom rekommenderas att minst en del av "X" ska vara en hel rörpipa.


http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf (sid 16 och frammåt)
Marcus, skall det vara bekvämt eller?


Har läst detta men det står "rekommenderas"... Om det står så tolkar jag det som att det inte är obligatoriskt..?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Grattis!!

Det där ser riktigt bra ut.. men när det gäller motorvalet tycker jag du skall överväga en S62. Väger mindre än E36:ornas 6:or och är ungefär lika stor med bra möjlighet att montera motorn så långt bak som möjligt.. Sen är motorn i det närmaste "klar" utan större modifieringar för att kunna spöa det mesta.. Och tänk bara på ljudet och vridet..
Det som brukar vara lite pyssel är ju headers samt styr-pinnen, men det går att lösa

Lite mer info om S62:an (som du säkert redan vet, mer i syfte att fresta lite..) http://www.usautoparts.net/bmw/engines/s62.htm

Vet att t ex Bapelsin kör med denna motor i en tyngre bil, och den går ju mkt bra..!!

Priserna är rätt vettiga på dessa motorer, ligger på ca samma nivå som en S50 3,2. Fast ett annat alternativ kan ju vara en nyare 3,0 eller 3,5 diesel, de går grymt bra de oxå.. Och på de flesta banor är det ju vridet och inte topp hk som används mest..

Kul bygge i alla fall, coolt att du bygger mer fullt ut än min blivande Club-Racer (väljer att kalla min det då Club-Sport känns lite klent med vad jag är ute efter att få ihop inom nåt år..)

Skall bli spännande att följa tråden!!

M v h

// Johan
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Re: Sidosträvor

Markus97 skrev:
Patrik Skoog skrev:

Antar att de måste vara raka,

SBF TR sid21 skrev:
I de fall dessa rör är utformade som ett "X" (skiss 253-9), rekommenderas det att de nedre infästningspunkterna på krysset ansluter till huvudbågens och främre bågen infästningspunkt i chassiet, dessutom rekommenderas att minst en del av "X" ska vara en hel rörpipa.


http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf (sid 16 och frammåt)
Marcus, skall det vara bekvämt eller?


Har läst detta men det står "rekommenderas"... Om det står så tolkar jag det som att det inte är obligatoriskt..?


Men ditt "X" är ett "Y", det är ett problem spanar jag.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1058


Trådstartare
Re: Sidosträvor

MaZ skrev:

Men ditt "X" är ett "Y", det är ett problem spanar jag.


Antar att du inte läst vad jag skrivit? Är just den sista biten på krysset som frågan gäller.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Jo, men det kändes som om du vacklade lite ang om du skulle svetsa dit dom eller inte. Vinkla ner dom borde gå fint men prata med din vagnsboksgubbe så får du svaret direkt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re: Grattis!!

Sunk skrev:
Det där ser riktigt bra ut.. men när det gäller motorvalet tycker jag du skall överväga en S62. Väger mindre än E36:ornas 6:or och är ungefär lika stor med bra möjlighet att montera motorn så långt bak som möjligt.. Sen är motorn i det närmaste "klar" utan större modifieringar för att kunna spöa det mesta.. Och tänk bara på ljudet och vridet..
Det som brukar vara lite pyssel är ju headers samt styr-pinnen, men det går att lösa


Fast det där med vikten stämmer inte.

M3 E36 (S50) 3,0l motor 155 kg
M3 E36 (S50) 3,2l motor 154 kg
M3 E46 (S54) motor 146 kg
M3 E92 (S65) motor 139 kg
M5 E39 (S62) motor 159 kg

Dock så är det en trevlig motor lite väl bred så det blir trångt i en E36 men allt går ju att lösa

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Re: Grattis!!

Niklas Sandström skrev:
Sunk skrev:
Det där ser riktigt bra ut.. men när det gäller motorvalet tycker jag du skall överväga en S62. Väger mindre än E36:ornas 6:or och är ungefär lika stor med bra möjlighet att montera motorn så långt bak som möjligt.. Sen är motorn i det närmaste "klar" utan större modifieringar för att kunna spöa det mesta.. Och tänk bara på ljudet och vridet..
Det som brukar vara lite pyssel är ju headers samt styr-pinnen, men det går att lösa


Fast det där med vikten stämmer inte.

M3 E36 (S50) 3,0l motor 155 kg
M3 E36 (S50) 3,2l motor 154 kg
M3 E46 (S54) motor 146 kg
M3 E92 (S65) motor 139 kg
M5 E39 (S62) motor 159 kg

Dock så är det en trevlig motor lite väl bred så det blir trångt i en E36 men allt går ju att lösa


Aha, då hade jag alltså fel uppgifter, sorry för det.. men 5 kg mot en S50 B32 låter inte mycket, Nu har ju i och för sig en S62 en väldig massa givare, kablar, vanos och annat som inte behövs för bankörning, så med lite god vilja och en schysst bågfil kanske man kan ta igen de kilona..
Tack för informationen, alltid kul att lära sig mer från E36:ornas Yoda!!

M v h

// Johan
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1058


Trådstartare
Re: Grattis!!

Sunk skrev:
Det där ser riktigt bra ut.. men när det gäller motorvalet tycker jag du skall överväga en S62. Väger mindre än E36:ornas 6:or och är ungefär lika stor med bra möjlighet att montera motorn så långt bak som möjligt.. Sen är motorn i det närmaste "klar" utan större modifieringar för att kunna spöa det mesta.. Och tänk bara på ljudet och vridet..
Det som brukar vara lite pyssel är ju headers samt styr-pinnen, men det går att lösa



Tack. Har övervägt alla tänkbara motoralternativ, inklusive S62. Men för dagen lutar det åt en sexa ändå.
Det är så lite jobb att få i den. Jag vill ju inte ha den på pallbockar i all framtid. Sedan får jag väl se, är jag sist i mål får jag väl ompröva beslutet då kanske!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1058


Trådstartare
Framåt med buren

Blev lite svetsat idag också. Inte många pinnar kvar på buren innan reg besiktning. Kommer plocka dit några till efter den.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 869



Pallbockar

Citat:
Det är så lite jobb att få i den. Jag vill ju inte ha den på pallbockar i all framtid. Sedan får jag väl se, är jag sist i mål får jag väl ompröva beslutet då kanske!


Men Markus. Du har ju den något extraordinära lyxen att kunna ha en bil på pallbockar utan att det för den skull hämmar ditt tävlande. Eller hur många bilar hade du tänkt tävla med samtidigt?

Jag tror på V8! och att jag vill prova den när det sitter en sån i...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909



Hej
Hur går det?

Jag skickar en DVD till dig imorrn....

_________________
Patrik Skoog
Citera
No Coast Racing
Forshaga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 175




Vinnar motor'n 2009 köp V8 nu grabben..

_________________
Bmw m3e30 replica Motorsport
BMW 328ci e46


Magnus Kristiansson
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1058


Trådstartare
Re:

Rajjen skrev:

Vinnar motor'n 2009 köp V8 nu grabben..


Ja ser tufft ut. Men man bör nog ha v10:an om man vill ha lite marginal efter Mantorprakan...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 -93
<<   1, 2, 3, 4   >>
22924 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande