| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Trimm och Tuning är ju big bussines. Men vad ger det i tid?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (31196 totalt) |
|
Re:
Ja på sådan mindre egna träffar skulle t o m jag åka, om jag byggde racebil av min CSL. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
|
Re:
Har åkt ett pra träffar när det nästan börjar bli farligt för man är så mycket snabbare än dom andra _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
|
Re:
Tror nog peter får lite fart på sin bil när han fått några timmar bakom ratten på sin kärra & när motorn går som den ska nästa sommar ska bli intressant
Några som antagligen kommer att slipa sina tider ordentligt till sommaren är Kenson & Puppan _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
NU är du väldigt nära en plan jag har _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
|
Re:
Jag testade av någon anledning powerflex, det höll på och kosta mig livet. Kan posta bilder, vilket skit. Testade en till gång för att säkerställa att det inte var produktionsfel. Det var samma skit, två träffar körde jag och båda gångerna flisades de totalt sönder. Ena gången höll det på att kosta mig livet. Vilket skit. Tyvär har jag inga loggade varv just med 235 fram på gelleråsen eller GR, men om slicks gav mig 0.7 sekunder bättre fart över r-däck på åsen, ja vad gissar du då att marginellt bredare r-däck gör 265 vs 235 r-däck ifram. I min bok obetydligt, någon eller två tiondelar runt gelleråsen? Även camberstag testade jag sedan länge icke orginal, turner motorsport stag. De höll inte alls för trycket jag satte på min bil, fick byta uniballs i parti och minut. De är alldeles för underdimisionerade för en CSL. Om man sätter lite tryck på bilen. Orginal har jag kört i princip hela tiden och väldigt lite med turner. Orginal har oxå uniballs...med gummi runt Står fortfarande fast att andra pads samt mer camber fram inte gör något med i stort med tiderna. HvS har kör en helt gatinställd orginal CSL på 7.50min på ringen, även kört den snabbt på Hockenheim så. Ser man vad jag samt sport auto kommer fram till, jag menar 45hk/70nm extra i en ny Audi TTS ger dem samma dag, samma förare 0.7 sek. Lika mycket som slicks gav mig persoligen. Vad ger då en grad mer camber än orginal, vad ger då några cm mer av samma gummi ifram?? Knappast något att ens tala om kanske. Skulle vara kul att gör ett test och se, samma dag, samma förare
Jag har loggat konsekventa varv med olika race pads vs orginal på åsen, kunde inte gör någon skillnad i tid på det. De gammla 0 kostnads slicksen som var smalare än 265 r-däcken gav tydligt 0.7 sek. Samma, dag, samma förhållanden, samma förare..jag. Vet till 100% vad som gör skillnad på min bil, jag har testat, saker under samma dag ju. Inte lika relevnt att återkomma en månad senare och testa olika mods. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
|
Re:
Jo det tror jag med att de kommer göra, men sett till helheten, hur många år det hållit på osv, för att sätta någon tid på en hobbykörning . Någo sek hit eller dit, eller flera Passar inte Puppans bil mer i race samanhang kan man ju stilla undra, frågan är hur den skulle prestera där mot peprövade koncept som en orginal 996 Carerra cup?
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
|
Jag ha rju med 265 fram mot 235 orginal och det är för att få mer grepp i fram, på min gav det 0,1g i sväng vilket tror jag resulerar lite i den totala tiden runt banan men jag har inte nån lågg back to back liksom..
Jag tror dina modds gör din bil snabbare och för dig funkar det bra, ja csl är snabb helt orginal men din bil är inte orginal..
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
|
Re:
Pupp har ju inte hållt på långe alls, sen han fick i sin nya motor har den ju funkat förutom en slang som nån missat att montera vid motorbytet,,, Sen att den här mer hemm ai en tävlings serie är sant och att min bil är blygsam mot puppans och en vanligt hobby racer här inte till saken _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
|
Re:
Gissar att tillfredställelsen & känslan att ha gjort det själv kommer rätt högt upp på den skalan fast det förstår man ju inte om man inte gjort det själv
Köpa en färdig bil att köra fort med kan ju vem som helst som har pengar i kassan men att bygga nåt själv som ingen annan har & sen köra det snabbt på banan är en helt anna sak & där räcker det inte med full plånbok även om det underlättar
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
Hoppla taggarna utåt!!
Min Poäng var att en CSL ska vara ordentligt mycket snabbare än en vanlig M3:a. Med modds borde Petters M3:a bli ungefär lika snabb som en CSL(Allt enligt dina egna uträckningar och logik). Precis som tex en M3:a är snabbare än en 325:a och en GTR är snabbare än en CSL. Antingen moddar man eller så köper man ett dyrare och snabbare startobjekt som du gjort med din CSL jämfört med en vanlig M3:a E46.. Man skulle ju faktiskt kunna säga att din CSL är en fabriksmoddad vanlig E46 M3:a.. Medans Petters E46:a är en hemmamoddad e46 M3:a..
Det är ju inte meningen att någon skall bli sårad eller komma i kläm men det är ju så som situationen är! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||||
|
Re:
Hej Jag ska direkt erkänna och be om ursäkt för att jag skrev "alla svenska banor" då jag avsåg mantorp och gälleråsen samt GR. Det var ju en ganska rejäl överdrift från mig måste jag medkänna. Visst kör du snabbare med slicks men det jag tycker är intressant är att vi kör med samma cambervinklar likadana däck på samma fälgbredd. Sen är din en csl och min moddad m3. Därav kan kan ju läsa av moddssens betydelse ganska bra. Och visst det går inte mycket snabbare för mig men 2-tioondelar på åsan och 5-tiondelar på mantorp om jag inte missminner mig, detsamma när RG kör våra bilar. Det jag endast ville påvisa är att det går ganska lätt att modda en vanlig m3 till csl-prestanda. Men som jag också sa så är det tveksamt om det är värt pengarna, det beror helt på hur man resonerar, jag skulle lätt kunna försvara vilket av alternativen som det bästa. Jag har ju dessutom 100kg tyngre bil än dig och enligt TB så trodde han 90kg gav ca 3-4-tiondelar långsammare tid. Sen den eviga diskussionen vad som är gatbil bla bla bla. Det är ju bara perssonligt tyckande och alla tycker sin bil är gatbil (inkluderat mig själv) Båda våra bilar har ju gått genom besiktningen som dom står (jag vet att det inte är riktigt ändå) och ingen av dom skulle ju egentligen gjort det. Med dina camberstag och topplagrningar så är den inte typgodkänd och därmed moddad. Även om jag kan hålla med om att det är en liten moddning, dock är det den som givit mig störst tidsvinst på min bil. Tyvärr har jag svårt att uttrycka mig i text och jag kan ofta uppfattas som att jag hoppar på en persson. Men det vill jag klargöra att det absolut inte är frågan om. Tycker du är en glad vän och en suveränt duktig chaufför och samtidigt rolig att diskutera med. Jag har för avsikt att inte skriva mer i tråden (men vi får väl se om jag klarar hålla mig ) då jag oftast tycker dessa trådar resulterar i pajkastning och en massa tyckande till sin egen fördel (självklart är jag själv inte undantagen vilket visar sig i mina svar här)
Så som en bortförklaring till mina tider så tror jag inte det är optimalt att vara förlamad från knäna och ner, jag kan inte köra på sportläget då gasresponsen blir för aggresiv och det blir kängrukörning. Hade det varit opptimalt så hade väl proffsen pumpat botox i benen (hoppas det framgår lite ironi i det även om förlamningen är sann och jag får ha hälen i golvet och pressa med låret så fotleden viker sig för att ge gas)
Det är somsagt inte alls meningen att skapa hard feelings och hoppas vi kommer kommer kunna fightas lite på banorna till sommaren då det är sjukt skoj att köra med någon som är så jämn
Ha ett gott nytt år Edit Något som vore roligt tycker jag är att bytlånas bil några varv på bana. Jag har aldrig kört en csl och det vore skoj att känna hur den beter sig. Du kanske skulle tycka det var roligt att känna på en moddad m3. Det skulle ju också underlätta när vi diskuterar då vi båda fått bilda oss en uppfattning om den andra bilen. Även om du kör som bilen vore stulen så skulle jag inte ha några funderingar på att låna ut den till dig då jag vet att du kan hantera den utan att mina nerver skulle vara utanpå skinnet
_________________ /Petter Ledin |
||||||||
|
Re:
Ja så är det, fabrikstrimm eller hemmatrimm, det är ju just det jag skriver om. tada, each to their own, imponerande slutklämm. Jag håller ju med. Frågan är vad man köper härnäst, en ny 325a av idag, bone stock, den gör nog inte bort sig på ringen alls. Man kan väl säga att då jag ägde en M3 E46 orginal tidigare var jag tämligen nöjd med dess orginal prestanda oxå, inte valde jag att ha en raket på taket på den, den gick fort nog orginal. De går riktigt snabbt på ringen och andra svenska banor, helt orginal med gatdäck, dessa M3 E46. Ska ta fram ett test där Thed Björk körde en M3 E46 CS orginal på gatdäck med en passagarare runt Mantorp. Det var expressens motorklubb som skrev om testet. Han fick bra fart i bilen. Vågar inte säga tiden, trots att minnet brukar vara bra gällande tider sviker det just nu. Minns att Robin Rudholm vid samma tillfälle körde en orginal 997 Carerra S på gatdäck. Den var ett par sek snabbare.
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
|
Petter, det vore jätteskoj att bytlåna bil
Jag är inte heller orolig för att du kör min bil, du kan ju köra bil. Som jag nämnt, du verkar ju ha en väl fungerande moddad bil, som dessutom går fint. Dessutom kan du ju köra och då blir ju helheten sweetspoot.
Petter skulle vara kul om du hängde med till ringen nästa år, såg din far där i år med er bil på banan _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
|
Vet att Renault gjorde en kalkyl på hur de skulle få fart på deras R26 genom att göra den till en R26R.
På den bilen( vilket inte kan transfereras till annat kanske) menade de att om de tog bort ca 123kg så skulle det ge ca 0.5 sek per km. På den bilen skulle de ytterligare ge ca 0.5 sek per km med r-däck (chassit var väl inbakat någonstans i helheten gällande tidsvinsten på den lättare bilen, dessutom med ett mjukare sättning då bilen blivit lättare). Extremt mycket testning gjordes för att säkerställa vinsten av det hela samt driftsäkerheten. Det blev ett gott resultat tycker jag till trots för att jag inte kört bilen. Skulle gärna haft en sådan bil. Visst skulle man kunna köpa en R26 billigt och göra ett försök själv att göra den till en fin R26R egenhändigt. Each to their own. Själv skulle jag gärna köpt den fabrikstrimmade, fabriksbyggda. Jag skulle nöjt mig med de 230hk orginal, inte ens om jag fick 70hk till gratis skulle jag vilja ha det genom framhjulen på en R26R. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
|
Re:
Ska bara påpeka igen att det var era bilar jag ville jämföra, inte er som förare, då det förmodligen på sin höjd skiljer några tiondelar mellan er. Finns det någon som kör med gasresponsen i sportläget på sin m3'a?
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||
|
Re:
Ringen måste jag verkligen åka till. Har varit mycket snack och lite verkstad för min del (iofs knappt snack heller) Jag och pappa har sagt varje sommar att vi ska åka dit men det har inte blivit av, han ledsnade på mig och drog själv i höstas då du träffade honom. Jag har ju aldrig kört där så det är verkligen på tiden. Ska verkligen ta mig dit till sommaren och testa det alla pratar om
_________________ /Petter Ledin |
||||||||
|
Re:
Jo det förstod jag
_________________ /Petter Ledin |
||||||||
|
Re:
Attans, då sprack det jag väntat 8 sidor på att få skriva. På sida 8 kommer det krypande att det sitter till stor del i pengarna när det gäller val av bil:) Jag skulle vilja tillägga ändå att det ligger lite i valet av bil då olika bilar har olika potential att trimmas. Ex har nog en Subaru Impreza STI, EVo valfri generation eller en Supra MKIV "lättare" att kapa tid på banor då en "steg 1" uppgradering på dem ger ca 30 % mer effekt rakt av. Så för en relativt liten peng så kommer rätt mycket tid att kapas bara där, gentemot en bil som saknar turbo som kommer att få det trögt att komma fram till samma tid om vi faktorerar in inköp + trim. Eller att ens uppnå samma tidsvinst alls.
Hobby och intresse kopplat med pengar, att få fram en bil som är snabbare än andras(läs färdiga paket) och dessutom kostar en bråkdel. Nöjet i att göra mycket själv och att få fram ett resultat att vara nöjd med är tuning för mig. Mitt mål är att skaka fram en bil till 2010 som är vassare än en GT3a med en högst begränsad budget. Allt jag behöver är bättre acc, snabbare kurvor och stabilare väghållning, alternativt motsvarande acc, snabbare kurvor och stabilare väghållnig Sen att föraren troligtvis kommer att fega ur långt innan gäller att förtränga mäkta snabbt. (om jag mot förmodan lyckas) Ah och desstom inte är en Super7 av något slag eller variant. Annars är det ju ett säkert kort.
_________________ Robert Pettersson |
||||||||
|
En gammal artikel från Sport Auto 11/92 men den är ju från banornas bana och visar väl lite på vad tuning kan ge? En svunnen tid, nu verkar väl AC Schnitzer mest tävla med Hamann om vem som gör fulast plastbitar.
Intressant att tiderna inte sjunker förrän allt är utbytt och avstämt, lite som BMW:s egen tuning av M3 E46 till CSL . Gissar att slutprodukten fortfarande är ganska komfortabel [/img] _________________ Magnus Lidholm |
||||||||
|
Re:
När du postade detta inlägg stod jag i en situation som gjorde att jag inte kunde svara. Nu har jag större möjligheter att komma med en korrekt analys! Jag köpte bilen Maj 2007 och då var det ett krockat lik.. På mindre än ett år stod bilen karossmässigt färdig men med facit i hand tog det ytterligare strax över 1 år innan bilen var helt utsorterad. Därtill har det tagit tid att lära sig köra svansmotorkonceptet och jag känner att jag fortfarande har mycket att lära mig och det har tagit ca 2,5 år att komma dit jag är nu. Dom som säger att det är "same same" att köra svansmotor och frontmotor anser jag har helt fel! Det är enkelt att köra en GT3:a eller en bil som jag har på 75-80% av dess potential att nå 90-95% är riktigt besvärligt och egenheterna med svansmotor uppenbarar sig trots 30 års utveckling. Det handlar extremt mycket om att låta nackdelarna jobba till ens fördel. Trots att Gaute ofta hävdar motsatsen bromsar Porscharna extremt bra jämfört med mycket av konkurrensen.. I körteknik forumet har Peo analyserat mitt bästa varv på Mantorp och jämfört mina inbromsningar kontra Thed B i Petters M3 kompressor och Spjuverns i sin E36:a.. Det är tydligt att Porschen bromsar grymt bra!
Här är Peo:s utförliga analys https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php För att återknyta till tidigare inlägg i tråden så har min drivkraft varit att åstadkomma ett riktigt, riktigt snabbt ekipage och med ekipage menar jag förare samt fordon.. Att bygga bilen har varit en lika stor drivkraft som att ratta bilen till en snabb tid och med att bygga bilen menar jag inte att jag prompt måste ha dragit i varje skruv själv utan mer att jag tillsammans med kompetenta Kamrater/medarbetare vaskat fram ett snabbt men fortfarande gatlegalt koncept.. Faktum är att jag antagligen kört mer mil på gatan i år än de flesta på detta forum gjort med sin "lekbil"(antagligen blivit stoppad fler ggr oxå ).
Jag tänkte även kommentera Pro vs Joe konceptet som jag gillar skarpt även om det ännu inte lockat mig tillräckligt för att betala den summan det kostar att köra en dag. Det lockar mig mer att köra min egen bil för dom pengar det kostar. Sen så är ju bilarna inte så kul i jämförelse. På Ringen är det annorlunda, där skulle jag kunna tänka mig att träna för att lära mig hitta runt. För mig tar det extremt lång tid att lära mig en bana även kortare banor som i Sverige. Ringen är ju extremt lång så den tar det säkert en livstid för mig att lära mig!
Vår vän Gaute hävdar att "Pro vs Joe" är det enda sättet att jämföra chaufförer rättvist.. Jag håller inte med! Men det är såklart hans affärsidé att lägga fram dom argumenten. Det tar olika lång tid för människor att lära sig en bil och det enda jämförelserna dessa körningar visar är hur snabbt en chaufför lär sig en ny bil och blir snabb i den. Det är inget som säger att den som var långsammast i början av säsongen skulle vara det i slutet om man fått träna under ett antal dagar. Slutligen så hävdar jag att rätt moddar ger mer fart och bättre tider i bilen vare sig det är chassi bromsar eller effekt.. Så länge jag är galet mycket snabbare än vår vän Gaute i valfri orginalbil med r-däck så anser jag honom överbevisad!!! "Hell" han kan faktiskt få prova Mantorp i valfri R-däcks försedd gatlegal bil som han kan få låna!
/Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||||
|
Re:
Jag har kört ProvsJoe och anser att du har fel, bilarna är mycket roliga och hela tävlingskonceptet upphetsande, det finns ingenting att skylla på så som laddtryck, lufttryck, möjligtvis grupptryck
Man kan ju alltid disskutera vad det kostar men om du slår ihop dina banträffar på ett år och lägger de pengar och tid du investerat/investerar i din bil jämfört med att ta din hjälm, hanskar och åka ner i familjebilen och köra detta event så undrar jag vad som blir billigast per körd meter? Jag menar bara en uppsättning cup-däck är ju ca 15-20 rökare och de går ju att köra slut på en helg.. Uppenbarligen finns det ju andra fördelar med egen bil och har man redan bilen så kanske det är roligare att köra den, men att hävda att det skulle vara inte så kul tycker jag tyder på att du inte har provat själv. Uppenbarligen moddar man ju en bil för att gå snabbare, det Gaute brukar hävda är ju att man inte alltid lyckas bli snabbare och även tid i vinst kontra investerad tid och pengar. _________________ Henrik Troeng |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Trimm och Tuning är ju big bussines. Men vad ger det i tid?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (31196 totalt) |

