| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
göra banbil av alfa 75ts, hjälp!?
|
2081 besök totalt |
|
ja älskar att köra fort och gör det så ofta jag kan men så en dag blev de lite för häftigt, så polisen tog mitt körkkort. tur va väl det för annars kanske man hade kört ihjäl sig elr ännu värre någon annan.. poängen e att jag förstod att köra fort e nått som jag inte kan komma undan elr vill komma undan heller för den delen därför har jag skaffat mig ett projekt =) min kära far har en verkstad där det står en alfa 75 ts. jag själv har ganska lite erfarenhet av att mecka, fassan sysslar me restaureringar vilket jag tycker e ganska tråkigt.. iaf sitter på en alfa som jag vil göra ruskigt snabb och en verkstad att vara i men har ingen aning om var jag ska börja, har nyss hittat hit mn ni verka veta va ni sysslar med hade vatt väldigt tacksam om man hade kunna få nåra tips =) motor vet jag redan va ja ska ha i, finns en komplett 1.8 t i garaget =D självklart ska den få genomgå en hel del förändringar.. sen vet ja inte mer, vill inte ta det me fassan för ja vet att ja kommer få motstånd, slöseri me tid som han säger.. återigen hade vatt tacksam för svar _________________ Emanuel ocaranza |
||||
|
Re: göra banbil av alfa 75ts, hjälp!?
Italiensk restauraung månne?
Läs igenom trådarna om 116-bilar(75 och gtv) här: https://rejsa.nu/rejsanubilar.php sen finns mycket läsning på forumet på www.alfapower.nu också _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
|
Bygga en snabb bil av en 75 TS? Det går inte...
Jag har regelbundet fått pisk av en 75 TS de senaste åren i alfaklubbens tävlingar, bra utgångsmaterial. Däremot måste jag säga att en 75 turbomotor i någorlunda standardskick (orginal turbo och/eller styrsystem) förmodligen är det absolut sämsta man kan sätta i en 75 kaross byggd för bana, extremt tråkig motorkaraktär och inte snabbare än en med TS motor. Behöver du inspiration så kan du kolla lite youtube filmer inifrån min bil: http://www.youtube.com/user/onemanracing Eller så finns det fullängdsversioner att ladda ner på min hemsida: http://onemanracing.com/ _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
så du som kör en 75 t tycker att det inte e lönt att köra på 1.8an? va det e en ts som körde om dej lite här och var? blev sugen på att komma igång men är väldigt lång borta från att sätta däcken på bana =(
finns en sexa oxo som ja kan ta men då måste ja bygga om motorfästen och dylikt? har de tre motoralternativen nån som vet vilken som e roligast? tack för länken jol =) _________________ Emanuel ocaranza |
||||
|
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Nej jag kör en GTV som hittils haft förgasarmotor men nu faktiskt skall få en turbomotor. Det jag menar är att orginalmotorn är en trist upplevelse på banan. Jag hade lätt byggt på TS motorn, det viktiga är att komma up på banan och köra. Dessutom är det en väldigt bra motor och bilen blir inte så förtvivlat nostung som med en V6a.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Mats, hur är det med tillförlitligheten i turbon i bansammanhang? De två jag sett på närmare håll (Speedy och Andreas Silfverling) hade ju milt uttryckt en massa småstrul i början, mens en TS motor inte verkar gå att döda, ens med slägga och spett.
Nu gjorde jag som moderator nåt dumt och ställde massa märkes-specifika frågor, men det får väl gå för den här gången... Rent generellt, vad vill du göra mest till att börja med, skruva eller köra? En 75 TS med 30mm torsions-stavar (kanske t.o.m. 27 om man vill ha en behagli gatbil), matchande fjädrar, hygggliga dämpare och r-däck är en ruskigt prisvärd räser som med en tränad chaffis åker ruskigt fort.
Men om skruvandet är din pryl så finns det ju rätt mycket att göra
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Har åkt massor med 75ts på banträffar. Vill man ha en enkel hållbar bil så är den rätt. Den jag busat med har orginalstavar fram som är sänkt lite men inte för mycket då bottnar fjädringen, Bilstein sprintdämpare runt om, sänkt lite mer bak än fram (mätt famför bakhjulet och bakom framhjulet är det 2cm lägre bak) och ca:2,5grader camber fram och så mycket caster det går utan att stötdämparna tar i. Ring sen PEAN och beställ de skivor, klossar och bromsolja han rekomenderar för bana. Sen är det bara gasa. Sätt inte på för stora hjul jag har åkt 195/50-15 gatdäck men även 215/45-16. Med R-däck blir bilen för mjuk och behöver 30mm stavar fram och tex MT-motors fjädrar bak med samma dämpare så funkar det med R-däck.
stora fälgar med låg profil kräver nogrant chassie och det har du inte innan du byggt om allt. Med 3år gamla R-däck och orginalstavar har jag åkt 1.07 runt Kinnekulle och 1.16 med gatdäck runt Sviesta. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Re:
På orginalmotorerna spricker grenrören och turbinhusen, så fort man börjar fippla med laddtryck och annat så kommer grejerna att börja paja på annat håll med. Och man orkar som sagt inte köra standard på bana mer än ungefär tre minuter för motorn är så förbannat trist i karaktären. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
okej turbomotorn blev nyss såld så då får bli att jag bygger på tsmotorn, tänkte lägga ner en 30-40 000 på projektet. hur många hästar kan man få ur en ts motor, jag menar hur långt kommer man med den budgeten?
blev sjukt inspirerad av denna som jag hitta här på forumet nånstan
så nått liknande måste det bli =) ska städa ur verkstan ikväll och i morgon börjar ja strippa den=))
_________________ Emanuel ocaranza |
||||
|
Re:
om du lägger de pengarna på bromsar och väghållning istället; så kommer det att gå fortare. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Jag håller med helhjärtat. Bara stolarna, bältena, ratten, buren, och hjulen i den där bilden äter upp en stor del av din budget. Låt motorn vara, du kommer lååångt med en standard motor och en lättad bil med bra chassie. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Håller starkt med..
Se till att riva ut allt onödigt i bilen, fixa chassie, bromsar och däck. Och se till att du får ihop allt till sommaren så att du kan få komma ut och köra, vilket är det viktigaste. Motorn kan du renovera och trimma efter några år när du har blivit bättre på att hantera bilen och fått upp farten i dig. Bilen är bra mycke snabbare idag än dig. _________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||||
|
En till sällar sig till kören. Hade du haft en etta till längst fram i budgeten hade kanske 200hk med matchande drivlina och bromsar varit ett lämpligt mål med TS-kombon, men med de pengarna är orginal och körträning vägen att gå (been there, done that, will be doing it next season again).
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
tack för tipsen, fan känns skitbra ni får en på rätt spår direkt. tänkte faktiskt i samma banor under städningn nyss, motorn fixar jag när allt annat stämmer =)
jag e grymt taggad ska riva hela skiten imorgon =D, det e rätt mkt att göra. jag har praktiskt taget räddat den från en snabb och ond död, fassan va nära att skrota den tydligen.. ska lägga upp lite bilder på den imorgon=))
_________________ Emanuel ocaranza |
||||
|
Snacka med Moberg i Göteborg så skränker dom bakaxeln 2,5 grader, rensa ur, montera plastrutor, båge racestol, fin väghålning kanske ett kitt från holländaren Ron ?, lite fina bromsar. sen blir det fint. lätta bilen gör mer nytta än effekt då gör att man kan svänga, bromsa och accelerera fortare. Mer motor ökar bara accelerationen....
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2081 besök totalt |