Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Trimma bussningar med PU-lim?
3 besök senaste veckan (2637 totalt)
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare

Är i färd med att byta länkarmar och dess bussningar på min vardagsbil (528'n) men eftersom ämnet borde vara av intresse för banåkarbilar så ställer jag frågan ändå. Kan man förstärka gummibussningar utan genomgående hål i sig med PU-lim så som man kan göra med bussningar med hål (t.ex. BMW silentblock)? De aktuella bussningarna, se bilden, har bara urgröpningar på bägge sidor och jag undrar om det räcker för att PU-limmet ska fästa? och gärna sitta kvar, länge. Att jag funderar på detta är att jag upplever bussningen klen och när dessa blir dåliga får det stora konsekvenser på bilens uppträdande. Det är inte heller någon liten operation som krävas för att byta dem. Femtioelva plastkåpor i vägen och spindlarna måste lossas runt stötdämparna, så därför önskar jag något som håller, länge.

Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

man kan väll borra hål i dom med ett borr o sedan fylla med pu lim igenom. Dock vet jag inte om det blir bättre? är pu hårdare än bussningens material?

Citera
eslöv
Skåne
Här sen Apr 2008

brukar inte dessa orginal på en bruks bil hålla ca 25.000 mil o med bus körning på gata 15.000 mil. tycker nog det bara är att byta o montera de rätt så håller de länge.

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

eslöv skrev:
brukar inte dessa orginal på en bruks bil hålla ca 25.000 mil o med bus körning på gata 15.000 mil. tycker nog det bara är att byta o montera de rätt så håller de länge.
Nja!? Tycker mig ha läst om en del som får byta långt tidigare än så. Bl.a. en kompis har bytt på sin touring -02 och den bilen har rullat ca 15000 mil. Dock visste han inte riktigt om det var just denna länkarm/bussning eller den andra bakre då verkstaden skötte jobbet. Min bil har gått 27000, men jag vet inte om de bytts innan eller inte. Länkarmarna som satt på nu var i alla fall original.

Nikel. Det där vågar jag nog inte chansa på då det är mycket att riva ned för att komma åt att byta, ifall de skulle råka förstöras av borrning och lim på något sätt. Men det är en tanke jag funderat på.

Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006

det går utmärkt har jort så på rett många bilar de e främst motorfästen jag har limmat dok rutlim är väl ingetligen bäst men terasns kraftlim funkar med .. har även använt pl400 dok så måste du låta skiten torka ordentligt de minimum en vecka å inna du lägger det på tork så smeta ut ordentligt med fingret så de blir en jäm yta å jör som sakr rent ordentligt innan med tinner elelr likande inget fett rgga ytan om det går

mvh

3 besök senaste veckan (2637 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande