| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Safety Devices burar? >> Bur i bil på gatan, går det bort?
|
1, 2 >> 7969 besök totalt |
|
Safety Devices burar? >> Bur i bil på gatan, går det b
Efterlyser erfarenheter av Safety Devices burar. Någon som vet om SD fortfarande existerar? Deras hemsida är nere sedan att tag. www.safetydevices.co.uk Skruvbur med som det ser ut fin passform. Inte helt optimalt skydd kanske, men den verkar användbar i en bil som brukas även till vardags och ger antagligen i alla fall ett visst skydd om man skulle råka köra omkull. Det fiffiga är att den går att ha i bilen med baksäte, dörrsidor och alla sittplatser intakta. Diagonalröret/bältesröret är nämligen demonterbart precis som dörrsträvorna. Framdelen av buren är skruvad till bakbågen. Dock tycker jag infästningen av diagonalröret/bältesröret i bakåtsträvan ser lite lustig ut... Vad tror ni? Några bilder stulna från http://clio-motorsport.blogspot.com och http://www.306gti6.com
|
||||
|
Jag har bara hört positiva kommentarer om deras burar till 944.
Dock ser ju skruvningen lite konstig ut som du säger... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
|
Re:
Du menar risk att slå huvudet/bålen i bakåtsträvan? Den blir ju kanske den närmaste islagspunkten. Men vid en sidokrock med högt krockvåld lär ju en baksätespassagerare slå sig rätt bra ändå i den kupen... Nu använder vi iofs baksätet i Clion kanske bara några få ggr per år. Det är mest att jag tror att det finns synpunkter hos bilens ägarinna på detta med att kasta baksätet.
|
||||
|
Re:
Efter att ha testat hur det känns att slå huvudet hårt i taksträvan (med hjälm på huvudet i samband med en rejäl tävlingskrasch) så är jag numera tveksam till att ha bur i gatbil. Men det har i.o.f.s. inte så mycket med Safety Devices burar att göra.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Re:
Fast en klart relevant diskussion. Hur mycket hårdare slår man sig mot en polstrad taksträva som är 7cm närmare huvet än plåtprofilen bakom röret? Dessutom ska väl, om man välter, röret/buren skydda åtminstone lite mot intryckning. Vid en "normal gat-krock" borde det väl nästan göra mer ont att slå huvet i tak-kanten, A eller B-stolpen än i ett polstrat rör. Eller är jag ute och cyklar? |
||||
|
Det korta svaret: Ja, du är ute på en lång cykeltur, utan lampa.
Det finns en jäkla massa variabler att ta hänsyn till och just hur "mjukt" det är brukar inte ofta vara intressant utan det handlar snarare om hur islagspunkten ligger kontra huvudets CG. Man kan bryta nacken väldigt enkelt om man träffar med en punkt högt upp på hjässan först t ex. Det jag menade var dock att man lär bryta lårben och armen relativt omgående och sen gillar nog inte bålen det heller. Jämfört med en relativt plan stålplåt så är det en enorm skillnad. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Jag vet att du kan det här rätt bra.
Men jag tror inte jag cyklar riktigt sååå långt i mörkret som du vill ha det till.
Kan det vara möjligt att generalisera så hårt. Jag förstår att det självfallet skulle kunna uppstå situationer där man blir mer skadad om buren sitter där än om man inte har någon bur. Menar du att det är så pass generellt att man alltid ska avstå ifrån att ha bur i bilar som är kombinerade gat- (500-mil om året ) och trackday-bilar? om vi tar fallet med baksätespassageraren i t.ex Clion iom att den är aktuell för oss. Om man hypotetiskt får en en gammal 240 -från -76 i sidan mitt för B-stolpen menar du alltså att stackarn i baksätet definitivt får lårbenet knäckt av att slå sig i bakåtsträvan när bilen skuttar iväg sidledes kombinerat med intryckningen av strävan från det återstående krockvåldet efter att 240'in knycklat B-stolpen och sidopanelerna och att samma passagerare klarar lårbenet bättre om 240ins krockvåld fördelas ut likadant i B-stolpe och (folie)plåtstrukturen utan få hjälp av mothållet från strävan som ju sitter en decimeter innanför plåten? Det känns ju som om det skulle kunna vara så. Punktbelastningen på benet från röret är väl inte att leka med. (Frågan är bara hur stor risken är att vi krockar på det sättet och skadar oss av buren jämfört med att vi rullar efter "under bron" på Kullen och kanske får hjälp av burens struktur? Förvirrande frågeställning...)
Kan vi anta att det alltid är farligare att utsättas för punktbelastningar och ev. brytningar med hänsyn till huvud-CG etc. vid verkliga gatkrockar med en (gat/trackday-skruv-)bur monterad än när bilen är original och absorberar krockvåld som teknikerna på krocklabbet tänkt sig? Intressanta frågor.... Vill höra mer..
|
||||
|
Jag hade nån fundering på om det går att göra någon enkel båge som "bara" förstärker b-stolpen som ett rullskydd. Eller behöver man fler minst det man kallar halvbur?
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
En bekant satte en enklare bur (eller heter det kanske båge?) i sin 240, snurrade av och slog huvudet i huvudbågen. Fick en kraft hjärnskakning plus att det tog en evighet för brandkåren att klippa burrören.
http://www.pppress.se/bilder/main.ph Det korrekta är ju att inte ta sådana risker på gatan men oavsett kan det skita sig även om man kör lite mer ordnat (man kan ju faktiskt bli påkörd av nån fullkomlig vettvilling t.ex.). Jag skulle personligen aldrig sätta enbart bur utan att kombinera med stol, bälte och hjälm!
Visst kan man slå i burröret men frågan är vad man hade slagit i om man inte hade bur. Dvs taket eller rutan. Hur vet man att det är bättre?
Dessutom kan burröret sitta närmre huvudet och då kan man visserligen slå i det lättare men troligen har huvudet en lägre hastighet när det slår i då sträckan är kortare.
Jag upplever det som väldigt lätt att leva med bur i en bil som man kör på gatan sålänge dörrsträvorna sitter rimligt lågt. En sån bur som finns på bilden är nog enkel att leva med. Det som är jobbigt att ha i en bil som används på gatan är endast 4 eller 6p bälte. Till viss del är också 4 och 6p bälte jobbigt även om man använder 3p bältet då de andra bältena kan lägga sig dumt i stolen. Stol med hjälmstöd är också halvjobbigt i vanlig trafik. I min värld kan man köra en ren racebil på gatan till vardags om man har 3p bälte samt ett fungerande värme och ventilation. Det är faktiskt ganska lugnt trots avsaknad av ljuddämpning etc. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Det mesta man kan slå i materialväg i en stdbil ger till mer eller mindre del vika. Ett burrör ger inte vika ett skit, vilket kan leda till otäcka skador. Det är väl den största skillnaden!
Kom också ihåg att burrören ofta sitter runt en halv dm innanför skalskyddet som biltillverkaren har (eller inte har) haft i åtanke. Men visst, nån jeppe som voltade i en 206:a i 170 blås slog sönder axeln mot b-stolpen så visst kan det gå riktigt illa oavsett! _________________
|
||||
|
Re:
Hade ett långt svar skrivet men det försvann när datorn låste sig. Sammanfattning: En skyddbur är till för att hålla bilen lika stor invändigt som den var innan kraschen. Kan man undvika kontakt mellan person och bur så är det bäst, svårt i vissa fall omöjligt som t ex underbenen. Vaddering på röret och det faktum att stolen håller fast låret gör att massan som skall accelereras av röret blir relativt liten. Men man försöker som sagt att undvika kontakt, hjälmkrossarregeln är i detta fallet märklig i detta fallet kanske men det är väl ett sätt att tvinga folk lösa ett problem på ett dåligt sätt istället för att inte lösa det allt. Relativt sett så är det bättre att tidigt i förloppet accelerera huvudet med ett vadderat rör än att först slå ut rutan med det, översträcka nacken och skalla en motorhuv, armcot eller vad som nu kan finnas utanför. Man vill helt enkelt hålla huvet kvar i bilen och nacken i relativt rätt form. HANS och/eller "öronlappsfåtölj" är såklart bättre. Att jämföra mellan att sitta utan skydd i baksätet där i princip alla kroppens delar kan komma i kontakt med en stenhård bur och att sitta i en bil utan bur är väl rätt uppenbart vad man väljer... Att välja mellan att ha en bur eller inte i en trackday bil är också rätt enkelt, med bur såklart. Men inte fan skulle jag har kvar baksätet med monterad bur och inte hade jag låtit nån åka där bak heller, känns som om man hellre ligger lös i en gallersläpkärra..
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
jag hade en omp med öronlappar men den var så bred där uppe så den hjälpte bara om huvudet slungades åt höger, taksträvan är det första jag slår huvudet i om kraften dras ditåt.
Funderar på att köpa en corbue stol nästa gång, jag kör säkert 150mil gata med min bil och resten träningar och tävlingar med hjälm. 3p bälte är inte optimalt. 4punktsbältet jag har är inte användbart i trafik tar 1min att spänna fast sig och man kan inte ens stänga dörren om man inte gjorde det när man satt sig, har inte möjlighet att titta i döda vinkeln på samma sätt. I en ideal värd skulle man kört med hjälm hela tiden, men då förstör jag min frisyr
_________________ Andre Nordin |
||||
|
Som svar på din ursprungliga fråga så finns de kvar, fast på adressen http://www.safetydevices.com/
_________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||
|
Re:
Bägge adresserna fungerar sedan en tid igen. Deras sajt var bara nere tillfälligt tror jag. |
||||
|
om man vill kolla upp priser så ska man höra av sig till sin närmaste återförsäljare, för Safety Device själva säljer inte till privat personer.
Fick detta till svar när jag skulle kolla på en bur till min bil. _________________ Johan Christensson |
||||
|
Mark Fish ska tydligen vara en bra återförsäljare har jag läst.
Man kan ju alltid ringa och fråga... www.markfish.co.uk |
||||
|
Att stå inför ett val och inte välja är också ett val.
Typiskt sett skall man väl egentligen inte ens åka bil om man vill undvika att vara med om en olycka. Men så kan man ju inte resonera.
Jag har satt bur i min gatbil för att jag tror att det är bättre med än utan. Hur den sen kommer att fungera i en kollision vet jag inte. Bilen är en relativt mjuk 20 år gammal konstruktion. Till det kommer väl att varje kollision är unik? Mao får man göra det man anser klokt och sedan leva med konsekvenserna av sina val! Nedan en bild på hur man absolut inte bör göra. Den togs i samband med ett test med kontrollerade substanser i skymning utomlands. Vänligen försök, för ditt eget bästa, därför inte detta själv!
Lasse: www.wiechers-sport.de har burar till Clian. Inte ett under av finish men prisvärda och antagligen med ett lite förnuftigare förband på infästningarna. Dock inte lika lätt urskruvbara som SD. Däremot säljer de direkt till konsument. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Micke, råkar du ha mailadress till någon tjänstvillig fräulein på Weichers som svarar på frågor? Hur köper man Weichersbur? På plats eller ber man dem skeppa den till Sverige? Jag överväger just nu om det överhuvudtaget blir nå'n bur eller båge och i så fall från vem? Det verkar som om vi behåller Clion i alla fall ett år ytterligare. Först blir det chassi sedan ev stol och båge/bur. Det lutar just nu åt att jag hoppar över buren ett tag... beror på hur mycket slalom och banåka det blir med bilen i år... Men det skadar aldrig att hålla sig uppdaterad... Edit: såg just att Herrn Greiner var kontaktperson dominik.greiner@wiechers-sport.de . Aktuell lagerlista fanns här www.wiechers-sport.de/sopo/liste.pdf |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Safety Devices burar? >> Bur i bil på gatan, går det bort?
|
1, 2 >> 7969 besök totalt |