Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
3458 besök totalt |
Bromskraft V/S skivdiameter
Hej! Jag sitter på kammaren och funderar lite angående bromskraft som man oftast beräknar med Kolvytan i oket enligt den uppfattning jag fått av tidigare trådar. Frågan är hur mycket behöver man ta hänsyn till skivdia vid beräkningarna? om man tex går upp i skiva från 280-330mm skiva så borde hävarmen bli ca 18% större men får man motsvarande vinst i bromskraft? om så vore är det kanske tom ide att behålla org ok och bara gå upp/ner i skivdia om man skulle få det svårt att få balans i bromssystemet om man exempelvis valt fel kolvarea på ok eller Hbc? Hjälp nu en som har svårt att somna på kvällarna utan lite att klura på. Gott nytt år Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||
Det som bestämmer hur hårt du behöver trampa på pedalen; 'är inte skivans diameter, utan avståndet mellan hjulaxeln och bromsokskolven/arna.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Som sagt så är det inte skivans radie man räknar med utan man får räkna ut ett medelvärde på radien för friktionsytan; r_medel = (r1+r2)/2 där r1 är 'inre' radien till bromsklossens kontaktyta och r2 är 'yttre' radien till bromsklossens kontaktyta.
Bromsklossarna pressas mot skivan med F_kolv = p_kolv*A_kolv, vilket ger en bromsande kraft på F_broms = F_kolv*μ_friktion*2. Bromsmomentet blir således M_broms = F_broms*r_medel. Notera, har du ett bromsok med två eller fler kolvar per ok placerad hos okets två sidor så räknar du bara med kolvarean hos en sida. Med flytande ok räknar du på totala kolvarean. |
||||
Då är jag inte fel ute när jag påstår att hävarmen skall in i formeln, fast i detta fall medelradien på klossarna. om man har samma medelradie på belägget fast ett som är längre, ex 140mm långt istället för 100mm långt vad händer då? ![]() Kan det bli så att beläggens yta blir större men trycket mot skivan blir lägre så att det tar ut varandra. ![]() _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||
Re:
I stora drag så blir det så. Men det betyder inte att det inte spelar någon roll. Vi får olika temperaturer på beläggsytan. Man ska alltså välja en storlek som passar den omständighet man bromsar under så att man kan välja en lämplig beläggstyp. Är belägget till exempel för litet så får man välja ett belägg som tål högre temperatur, och till sist hamnar man utanför lämpliga gränser. Olika belägg fram o bak resulterar kanske även i olika µ tal, och så får man börja ta detta med i beräkningen. Det kan även vara enfråga om tävlingens längd, korta lopp eller långa. Då kan man köpslå med slitage, friktion o värme. Hur som helst så ska man inte bara tro att större o mer är bättre än mindre o färre när det gäller bromsar. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
Kylningen sker ju främst mellan inbromsningarna, så det påverkar inte så mycket under själva inbromsningen. Under inbromsningen så har skivans massa och vilka temperaturer beläggen fungerar vid större påverkan.
När det gäller friktion så är den oberoende på arean hos en kontaktyta. Så den skillnad en större area hos belägget medför kan bara påverka friktionen indirekt via temperaturen hos belägget vid inbromning och slitaget förstås. |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
3458 besök totalt |