| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kamaxelns läge vid motorns "noll"
|
8 besök senaste veckan (11131 totalt) |
|
på en 4 cylindrig motor med dubbla kammar... när motorn står "noll" eller tdc eller vad det heter.. dvs när 1.ans kolv är i topp i kompressionstakten.. hur ska då kamaxlarna stå då? nu står insugningkammen så den varit max öppen för 90 grader sedan.. Och avgakammen kommer att öppna max om lite mer än 90 grader... gäller 1:ans cylinder... finns det något bra tips om man inte har markeringar på kamdreven? går en motor om man satt en kamaxel en kugg fel? _________________ emil andreasson |
||
|
På dom flesta motorer så hamnar kammarna vid ettan i tdc ca 45grader uppåt med nockarna ihop mot varandra.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Re:
om jag inte är dyngrak nu så borde det bero på flödesriktningen och motorns rotation. Om det inte är en gammal honda motor så borde det innebära att en motor som har varma sidan på högersidan (vid rakmontage) så blir det som Niklas säger men på en motor som har varma sidan på vänstersidan så pekar dom isär (som på min Alfamotor t ex). Så vad är det för bil/motor? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
kam
varma sida på vänster sida ,en lotus motor (esprit) .... vid tdc så står 3.ans insug fullt öppen nu, finns det något sådant man kan kolla på avgasidan,? är det någon som ska vara fullt öppen där samtidigt? _________________ emil andreasson |
||
|
Gamla alfa nordmotorerna stämmer det du säger med ettans nockar utåt, men det beror helt på motors ventilvinklar då alfamotorn har vinklade ventiler i och med hemisfäriska förbränningsrum.
Chansa inte se till att ta reda på exakt hur dinna kammar ska stå om det blir fel kan det bli allt från lite tappad effekt och ökad bränsleförbrukning till baktändning så katten brinner upp och ventilerna slår i kolvarna så det blir helrenovering. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
kam
läste nu på en sida att vid tdc så ska kamaxlarna stå symetriskt.. på 1:ans.. kan det vara rätt? rädd jag satt den ena kammen 1 kugg fel isåfall.. fattar inte hur man ska mäta upp detta? _________________ emil andreasson |
||
|
Re: kam
Låter ganska rimligt i dom flesta fall.. Vad är det för motor det handlar om? Edit: Hittade en fånig bild som man kan titta på om man vill.. http://hem.bredband.net/clewor/Mitsu Det här med åt vilket håll nockarna pekar beror ju givetvis på vilken sida insug/avagas sitter på motorn... Tror inte att det ser likadant ut om man öppnar en motor med insug på höger sida som en motor med avgas på höger sida, nockarna pekar antingen "innåt" eller "utåt" från centrum så att säga. |
||
|
Re:
Inte fan står nockarna inåt på en TS bara för att den har 46 grader mellan ventilerna istället för 80? Vi pratar om kammarnas vinklar som nåt relativt nu, det är ju enorm skillnad mellan att dom pekar mot varandra eller från varandra. Håller du inte med? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Ser kamdrivningen ut såhär?
Enklast brukar ju vara att använda orginal markeringarna när man ställer kammar... Men det kanske är bytt kamdrev till nått special?
Hittade bilden här föresten.. http://www.lotusespritworld.com/EGui |
||
|
ja precis, bra! jo de markeringarna finns, då block och topp är planat så befarar jag att de markeringerna inte precis träffar varann.. har kanske fel.. dat läge som träffar bäst får den effekten som tråden igämte "komressionsprov"
_________________ emil andreasson |
||
|
Re:
Aha.. Är block och topp mycket planad eller? Det ska ju ändå till ganska många millimeter innan det misstämmer en hel kugg.. eller ens en halv.. Ser lite lurigt ut på bilden oxå, avgaskammen verkar kunna ställas på två olika sätt? Jag har inte orkat läsa texten men du som grejar med motorn kanske har gjort det.. Att en kam står en kugg fel kan vara dåligt.. i vissa fall dåligt som fan. Finns många motorer där ventilerna slår i kolvarna vid en kugg fel ställd rem... om så är fallet så blir ventilerna lite lagomt krokiga oftast, dom stänger säkert men måste böjas igen. Det kan såklart orsaka ett onormalt lågt komptryck.. Bara funderingar från min sida! men.. |
||
|
om den har planats både topp och block så bör man kolla frigång mellan de öppna ventilerna och kolvarna vid öd.
Det är känsligast på avgassidan eftersom kolven där hinner ikapp ventilen på väg upp igen. Ca 2 mm frigång tycker jag att man bör ha minst, men sen påverkas det även av hur kamprofilen ser ut. Det sättet som jag brukar använda mig av för att kolla frigång på är följande: plocka av kammarna plocka av fjädrarna på en avgas och en insugsventil mät avståndet med stängd ventil mellan ventilskaftets ände och anliggningsytan som ventilfjädern ligger emot sen tejpar man fast ventilen runt styrningen så den inte kan glida ner och lägger på toppen på blocket efter att ha ställt rätt kolv i öd sen är det bara att släppa ner ventilerna mot kolven och mäta avståndet igen mvh om då en kam dessutom hamnat ett kugg fel så är det ännu större risk att det slagit i. |
||
|
Förlåt Maz utrykte mig väll dumt. Tänkte på det som Emelie skrev om att avgaskammen som om drygt 90grader ska öppna och insuget som varit max öppet för 90grader sedan.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
ställde kammarna som tipsen ovan å struntade i markeringarna..det resulterade i en kugg framåt för insugningkammen... vilket gjorde att komptestet visade 6 eller där över jämt på alla cylindrar.. samt att den nu låter vassare..
undrar om det är ett normalt komp? anledningen till detta problem är eventuellt. båda kammarna är lika dana.. så det spelar ingen roll vilken som sitter vad med skillnaden att kilspåret är fräst olika så sätter man dem fel så stämmer inte markeringara... skiljer 4 eller om det var 7 grader mellen dem.... så nu får man hoppas att det blev bra!.. kanske fortfarande är fel men på rätt väg iaf... tackar för tipsen!
_________________ emil andreasson |
||
|
Du får nog sätta dit justerbara kamdrev och mäta in graderna när det ska öppna och stänga. Hel kugge eller kedjelänk som man flyttar blir massor med fel inställning
_________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
|
Jag har en renault megané 1,6 16v motor som jag plockat toppen för att fixa till den efter kamremsras. Well, det har jag gjort. Men hur *an ska kammarna stå? Finns ingen som helst markering på kamremskivorna...? Någon som mekat renaultmotor?
_________________ Jacob oesterlindh |
||
|
Re:
Med risk för att någon blir sur för trådkapning... Du måste ha specialverktygen för att låsa vevaxel och kammaxlarna, spår i dem finns i motsatta änden av dreven. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8 besök senaste veckan (11131 totalt) |