Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6498 besök totalt |
Lagerspel.
Håller på att sätta ihop/hjälpa till på lite olika motorer. På den ena, en BMW M20, har BMW ett system (kanske är vanligt?) där originalstorleken på lagren även har en färgmärkning. Mellan varje "färg" så diffar det 1/100mm och det finns tre olika. Läste nu på ett annat forum ett uttalande av en "epanyttkändis" "...gå på den största om du ska åka trimmat för det är bäst. Så gör man alltid..." ok att man använder sig av större lagerspel i racemotorer vad jag hört, men jag köper inte detta påstående som "alla andra" bara för att vederbörande "är ett namn"...och snudd gudaförklarad ![]() originalspelet är 0,05-0,06mm , med de största skulle det bli 0,07-0,08mm. För och nackdelar (även om de är små), eller kommer det inte spela ngn direkt roll? |
||||
om man drar det till riktigt stora lager spel...en kompis råkade ut för det när han skulle bygga ihop en Race Motor..M3:a. Dom skulle göra en vanlig renovering och översyn, ägaren till motorn hadde köpt alla grejer till motorn kolvringar , lager etc..hopsättningen av motorn gick bra montering i bil lika så....sen kom
![]() ![]() Plockade lös ett lager överfall för att mäta spelet... ![]() Visade sig att veven var slipad till nästa överdimmision utan att ägaren viste om det...fixade fram rätt överdimisions lager...vipps så fanns olje trycket där ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Jag skulle gå på minspelet, pga att spelet blir inte mindre med tiden.
Bärigheten i ett glidlager skiljer inte mycket mellan min och maxspel. Har grottat mig rätt djup i hur ett glidlager funkar när jag byggde min V4 snurra pga dessa har klena vevlager. Vad skulle jag kunna göra för att förbättra läget utan bygga HELT ny snurra. Så frågan är om lite teori är intresankt eller ej?????? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Klart jag vill ha teorin! Annars hade jag inte frågat här, utan kunnat nöja mig med "epanyttguruns" svar... ![]() |
||||
Ett glidlager kan i prinsip hålla hur länge som helst så länge lagret har fullfilms-smörjning.
Det finns fyra lägen/steg: 1: Torrfriktion vid start då i prinsip är full kontakt mellan ytorna. 2: Gränsskicktssmörning där en mindre del av yttopparna täcks av smörjmedel. (landa mindre än 1) 3: Blandsmörning där de flästa yttoppar skiljas åt av smörjmedel. (landa 1 till 3) 4: Fullfilmssmörning/hydrodynamisk smörjning då är ytorna helt skijlda åt. (landa större än 3) Hur fortare man kommer till punkt 4 desto bättre. Bärigheten i ett glidlager ett samband mellan oljans-viskositet(trögflutenhet) och prerferihastigheten i oljespalten mellan lager och axeltapp, ytfinheter, förhållande mellan diameter och bredd på lagret, mm mm. Allså man får inte högre bärighet i lagren för att man höjer oljetrycket, utan tryckhöjningen är igentligen en flödeshöjning. Med andra ord så ökar bärigheten med varvtalet, men man får ju alldrig vara riktig glad, för vid ökat varvtal så ökar påkänningen av lagret. Här är en motor vid olika varvtal(x-axel) och landa-tal(bärighetstal) på y-axeln med min och maxspel vid 4st olika oljetemperarurer. Vad jag inte är säker på är nivån på landa men att den är beroende av varvtal, oljetemp, lagerspel mm är jag tvärsäker på. Bärigheten(oljefilmen) tål korta stötar(överbelasting) utan att förstöras allså presis vad som händer i motor, här tog det tvärstopp i mitt grävande. Genom detta konstaterade jag att oljetempen var den faktorn jag skulle fukusera på. ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
citat:
Kan man tolka diagrammet så att olje temp på över 80 grader så för man bland friktion? Svar ja, i detta fall. Men det jag inte är säker på är om kurvorna ligger rätt höjdled(landa). Kurvorna är räknade där belstningen är störst på vevlagret statiskt, men lasten är INTE statisk utan maxlasten finns bara en ohyggligt kort tid. Min gissning är att alla kurvor skall stjutas uppåt, men hur mycket har jag ingen aning om. ps det jag tycker intresankt är att hur min och max kurvorna skär varandra(syns inte i diagramet för utom på den röda) _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re: Lagerspel.
Jag vet nog vem du menar ![]() Någon hundradel som i detta fallet tror jag inte gör något. Det blir liksom inget haveri om man skulle köpa fel färg. Men vad som är rätt är ju frågan. Däremot om vevaxeln är slipad blir det ju 0.50mm fel och märker man inte det när man skruvar ihop en motor ska man nog pyssla med nåt annat. För oavsett ska man ju mäta veven för att veta vilken färg som är lämplig. Då märker man ju om den är slipad om man nu inte använder tumstock att mäta med. ![]() Min slutsats. Jag tycker man ska lägga sig på övre gränsen till rek. spel. 0,06mm i detta fallet. Skulle det sen visa sig va 0,08mm när man mäter och har köpt lager för 2500:- så behöver man nog inte va orolig. Våra motorer kanske går någon säsong sen kanske man bygger om igen. Med rek. spel är det ju tänkt att den ska gå 30000mil p.s nästa nummer är jag också epanytts kändis ![]() |
||||
Tacktack! Resonerar som du, men ville bara ha ett utförligt svar att gå på. Ska vi se imöra om vi måste svarva av kolvarna i nederkant oxå... ![]() |
||||
Beror ju lite på vad det är för typ av motor. Har men en fräsch oljepump som kan pumpa lite extra ifall det behövs så ser jag inga nackdelar med att gå upp lite. Men man ska veta varför man gör det isåfall. I mitt fall så handlar det om att jag ska öka effekten med 350%. Så jag kommer byta pumpen till en större. Det behövs förmodligen inte. Men jag vill va på den säkra sidan. Jag är dock ingen gammal räv när det gäller motorer utan går mest efter sunt förnuft och känsla. ![]() Andreas: Svarva kolvar i underkant? Ska ni bygga 2.7liters? ![]() |
||||
Jo det står, bla, en 2,7:a med en MYCKET trevlig topp och relativt mild kam (gat/vridmaskin) som ska få prog. tändn./sprut tillslut och väntar på ihopmontering. Detta ska börjas med imorgon. Kommer hamna i en röd E30.
Själv ska jag fräsa lite i mitt insug... Det är för långt... Och för tungt... ![]() ![]() OT Hur var det kolvarna såg ut i nederkant om de behövdes tas av lite och hur mkt tog du? Får mäta lite innan det blir beslut på vilka lager man väljer. |
||||
Kolvarna är antingen helt plana undertill eller så är det en urskålning som är tänkt att matcha vevens radie. Har du dom kolvarna så måste alla bort, ändå upp till kanten blir tjockare. Typ 13-14mm Den där toppen. Vem har portat den? Hur mycket kan det kosta tro? ![]() ![]() |
||||
Läste idag en artikel om motorrenovering. Anledningen till att man använder större spel när man hårdtrimmar motorn förklarades med att man har mer "materialsvikt" vid riktigt höga varv som man oftast utnyttjar då. Därav större lagerspel. Jag hade kört på max spel inom toleransen.
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6498 besök totalt |