Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lagerspel.
6498 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Lagerspel.

Håller på att sätta ihop/hjälpa till på lite olika motorer.

På den ena, en BMW M20, har BMW ett system (kanske är vanligt?) där originalstorleken på lagren även har en färgmärkning. Mellan varje "färg" så diffar det 1/100mm och det finns tre olika.

Läste nu på ett annat forum ett uttalande av en "epanyttkändis" "...gå på den största om du ska åka trimmat för det är bäst. Så gör man alltid..."

ok att man använder sig av större lagerspel i racemotorer vad jag hört, men jag köper inte detta påstående som "alla andra" bara för att vederbörande "är ett namn"...och snudd gudaförklarad .

originalspelet är 0,05-0,06mm , med de största skulle det bli 0,07-0,08mm.

För och nackdelar (även om de är små), eller kommer det inte spela ngn direkt roll?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5830



om man drar det till riktigt stora lager spel...en kompis råkade ut för det när han skulle bygga ihop en Race Motor..M3:a. Dom skulle göra en vanlig renovering och översyn, ägaren till motorn hadde köpt alla grejer till motorn kolvringar , lager etc..hopsättningen av motorn gick bra montering i bil lika så....sen kom . Vid uppstarten så var det lågt olje tryck thumbs down kan tillläga att det sitter torrsump på bilen..dom fick med en extra oljepump, provade att byta..ingen skillnad..provade att bricka på oljetrycks justeringen lite bättre men inte bra.
Plockade lös ett lager överfall för att mäta spelet... thumbs down
Visade sig att veven var slipad till nästa överdimmision utan att ägaren viste om det...fixade fram rätt överdimisions lager...vipps så fanns olje trycket där ..efter en dags skruvande i onödan

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Jag skulle gå på minspelet, pga att spelet blir inte mindre med tiden.
Bärigheten i ett glidlager skiljer inte mycket mellan min och maxspel.

Har grottat mig rätt djup i hur ett glidlager funkar när jag byggde min V4 snurra pga dessa har klena vevlager. Vad skulle jag kunna göra för att förbättra läget utan bygga HELT ny snurra.
Så frågan är om lite teori är intresankt eller ej??????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



fuling skrev:

Så frågan är om lite teori är intresankt eller ej??????


Teori är alltid intressant..

Så-så, fram med det nu bara!

_________________
William Ekström
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
ojay skrev:
fuling skrev:

Så frågan är om lite teori är intresankt eller ej??????


Teori är alltid intressant..

Så-så, fram med det nu bara!


Klart jag vill ha teorin! Annars hade jag inte frågat här, utan kunnat nöja mig med "epanyttguruns" svar...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Ett glidlager kan i prinsip hålla hur länge som helst så länge lagret har fullfilms-smörjning.
Det finns fyra lägen/steg:
1: Torrfriktion vid start då i prinsip är full kontakt mellan ytorna.
2: Gränsskicktssmörning där en mindre del av yttopparna täcks av smörjmedel. (landa mindre än 1)
3: Blandsmörning där de flästa yttoppar skiljas åt av smörjmedel. (landa 1 till 3)
4: Fullfilmssmörning/hydrodynamisk smörjning då är ytorna helt skijlda åt. (landa större än 3)
Hur fortare man kommer till punkt 4 desto bättre.

Bärigheten i ett glidlager ett samband mellan oljans-viskositet(trögflutenhet) och prerferihastigheten i oljespalten mellan lager och axeltapp, ytfinheter, förhållande mellan diameter och bredd på lagret, mm mm.
Allså man får inte högre bärighet i lagren för att man höjer oljetrycket, utan tryckhöjningen är igentligen en flödeshöjning.
Med andra ord så ökar bärigheten med varvtalet, men man får ju alldrig vara riktig glad, för vid ökat varvtal så ökar påkänningen av lagret.

Här är en motor vid olika varvtal(x-axel) och landa-tal(bärighetstal) på y-axeln med min och maxspel vid 4st olika oljetemperarurer.
Vad jag inte är säker på är nivån på landa men att den är beroende av varvtal, oljetemp, lagerspel mm är jag tvärsäker på.
Bärigheten(oljefilmen) tål korta stötar(överbelasting) utan att förstöras allså presis vad som händer i motor, här tog det tvärstopp i mitt grävande.
Genom detta konstaterade jag att oljetempen var den faktorn jag skulle fukusera på.


_________________
Johan Sjölinder
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Med risk för att verka
Kan man tolka diagrammet så att olje temp på över 80 grader så för man bland friktion?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Kan man tolka diagrammet så att olje temp på över 80 grader så för man bland friktion?

Svar ja, i detta fall.
Men det jag inte är säker på är om kurvorna ligger rätt höjdled(landa).
Kurvorna är räknade där belstningen är störst på vevlagret statiskt, men lasten är INTE statisk utan maxlasten finns bara en ohyggligt kort tid.
Min gissning är att alla kurvor skall stjutas uppåt, men hur mycket har jag ingen aning om.

ps det jag tycker intresankt är att hur min och max kurvorna skär varandra(syns inte i diagramet för utom på den röda)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Re: Lagerspel.

Andreas Lidström skrev:

Läste nu på ett annat forum ett uttalande av en "epanyttkändis" "...gå på den största om du ska åka trimmat för det är bäst. Så gör man alltid..."

ok att man använder sig av större lagerspel i racemotorer vad jag hört, men jag köper inte detta påstående som "alla andra" bara för att vederbörande "är ett namn"...och snudd gudaförklarad .


Jag vet nog vem du menar Va det jag som ställde frågan till honom?

Någon hundradel som i detta fallet tror jag inte gör något. Det blir liksom inget haveri om man skulle köpa fel färg. Men vad som är rätt är ju frågan.
Däremot om vevaxeln är slipad blir det ju 0.50mm fel och märker man inte det när man skruvar ihop en motor ska man nog pyssla med nåt annat. För oavsett ska man ju mäta veven för att veta vilken färg som är lämplig. Då märker man ju om den är slipad om man nu inte använder tumstock att mäta med.

Min slutsats. Jag tycker man ska lägga sig på övre gränsen till rek. spel. 0,06mm i detta fallet. Skulle det sen visa sig va 0,08mm när man mäter och har köpt lager för 2500:- så behöver man nog inte va orolig.
Våra motorer kanske går någon säsong sen kanske man bygger om igen. Med rek. spel är det ju tänkt att den ska gå 30000mil


p.s nästa nummer är jag också epanytts kändis

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Re: Lagerspel.

Lotus Samuel skrev:
Andreas Lidström skrev:

Läste nu på ett annat forum ett uttalande av en "epanyttkändis" "...gå på den största om du ska åka trimmat för det är bäst. Så gör man alltid..."

ok att man använder sig av större lagerspel i racemotorer vad jag hört, men jag köper inte detta påstående som "alla andra" bara för att vederbörande "är ett namn"...och snudd gudaförklarad .


Jag vet nog vem du menar Va det jag som ställde frågan till honom?

Någon hundradel som i detta fallet tror jag inte gör något. Det blir liksom inget haveri om man skulle köpa fel färg. Men vad som är rätt är ju frågan.
Däremot om vevaxeln är slipad blir det ju 0.50mm fel och märker man inte det när man skruvar ihop en motor ska man nog pyssla med nåt annat. För oavsett ska man ju mäta veven för att veta vilken färg som är lämplig. Då märker man ju om den är slipad om man nu inte använder tumstock att mäta med.

Min slutsats. Jag tycker man ska lägga sig på övre gränsen till rek. spel. 0,06mm i detta fallet. Skulle det sen visa sig va 0,08mm när man mäter och har köpt lager för 2500:- så behöver man nog inte va orolig.
Våra motorer kanske går någon säsong sen kanske man bygger om igen. Med rek. spel är det ju tänkt att den ska gå 30000mil


p.s nästa nummer är jag också epanytts kändis


Tacktack!

Resonerar som du, men ville bara ha ett utförligt svar att gå på.

Ska vi se imöra om vi måste svarva av kolvarna i nederkant oxå...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5830



Re: Lagerspel.

Lotus Samuel skrev:
Min slutsats. Jag tycker man ska lägga sig på övre gränsen till rek. spel. 0,06mm i detta fallet.


om tolleransen är 0,04-0,07 säger vi...du vill lägga dig på 0,07 då?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Re: Lagerspel.

super7 skrev:
Lotus Samuel skrev:
Min slutsats. Jag tycker man ska lägga sig på övre gränsen till rek. spel. 0,06mm i detta fallet.


om tolleransen är 0,04-0,07 säger vi...du vill lägga dig på 0,07 då?


Beror ju lite på vad det är för typ av motor. Har men en fräsch oljepump som kan pumpa lite extra ifall det behövs så ser jag inga nackdelar med att gå upp lite. Men man ska veta varför man gör det isåfall. I mitt fall så handlar det om att jag ska öka effekten med 350%. Så jag kommer byta pumpen till en större. Det behövs förmodligen inte. Men jag vill va på den säkra sidan. Jag är dock ingen gammal räv när det gäller motorer utan går mest efter sunt förnuft och känsla.


Andreas: Svarva kolvar i underkant? Ska ni bygga 2.7liters?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Jo det står, bla, en 2,7:a med en MYCKET trevlig topp och relativt mild kam (gat/vridmaskin) som ska få prog. tändn./sprut tillslut och väntar på ihopmontering. Detta ska börjas med imorgon. Kommer hamna i en röd E30.

Själv ska jag fräsa lite i mitt insug... Det är för långt... Och för tungt...

OT
Hur var det kolvarna såg ut i nederkant om de behövdes tas av lite och hur mkt tog du?

Får mäta lite innan det blir beslut på vilka lager man väljer.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Andreas Lidström skrev:
Jo det står, bla, en 2,7:a med en MYCKET trevlig topp och relativt mild kam (gat/vridmaskin) som ska få prog. tändn./sprut tillslut och väntar på ihopmontering. Detta ska börjas med imorgon. Kommer hamna i en röd E30.

Själv ska jag fräsa lite i mitt insug... Det är för långt... Och för tungt...

OT
Hur var det kolvarna såg ut i nederkant om de behövdes tas av lite och hur mkt tog du?

Får mäta lite innan det blir beslut på vilka lager man väljer.



Kolvarna är antingen helt plana undertill eller så är det en urskålning som är tänkt att matcha vevens radie. Har du dom kolvarna så måste alla bort, ändå upp till kanten blir tjockare. Typ 13-14mm

Den där toppen. Vem har portat den? Hur mycket kan det kosta tro? Skicka PM om du vill.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Läste idag en artikel om motorrenovering. Anledningen till att man använder större spel när man hårdtrimmar motorn förklarades med att man har mer "materialsvikt" vid riktigt höga varv som man oftast utnyttjar då. Därav större lagerspel. Jag hade kört på max spel inom toleransen.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Allmänt banåkaforum
Lagerspel.
6498 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande