Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328CI -96
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (20736 totalt)
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006

Re:

Jimmy (T39m) skrev:
mattiase skrev:
Sommarkänslor

Nästan 2 år sen vi spelade in det här

http://video.google.com/videoplay?docid=2657507747325880314&q=328i . . . .

FINA minnen!
kommer ihåg att damen i passagerarsätet inte var lika imponerad

Nya grejer till sommaren, eller vad säger du ekan? måste fixa något för lite mer sound också

Ha, tänk om kvinnor kunde försöka vara lite mer positivt inställda till vårat intresse

Vilket "sound" pratar du om?

Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

mattiase skrev:
Jimmy (T39m) skrev:
mattiase skrev:
Sommarkänslor

Nästan 2 år sen vi spelade in det här

http://video.google.com/videoplay?docid=2657507747325880314&q=328i . . . .

FINA minnen!
kommer ihåg att damen i passagerarsätet inte var lika imponerad

Nya grejer till sommaren, eller vad säger du ekan? måste fixa något för lite mer sound också

Ha, tänk om kvinnor kunde försöka vara lite mer positivt inställda till vårat intresse

Vilket "sound" pratar du om?

Nja riktigt så illa hade jag det inte.

avgaset, vill ha lite mer sång
vi får se hur allt slutar.....ska få ihop de jag börjat med, funderar på att förstärka bakvagnen nu när jag ändå är igång.

dvs med:

*förstärknings infästningarna för fästena som är orginal på M3 3,2
*"hållaren" för diffen som sak göra att man slipper byta bulten som diffen sitter fast med, för den går tydligen lätt sönder när de börjar bli lite effekt och aktiv körning.

Citera
Lill Andreas
Vasastan
Här sen Dec 2007

Hur gick det i går??

Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

Lill Andreas skrev:
Hur gick det i går??

Framåt

Snart klar

Citera
Lill Andreas
Vasastan
Här sen Dec 2007

Se där!

Det tar sig sa pyromanen

Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006

Jimmy: "Det här har jag aldrig provat innan"
Jag: "Vadå för nåt?"
328: "baaaambaaaamabaaaaabaababaaaaaam" *Viss rökutveckling*

Den lever

Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Dessa trådlyftare.....

Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006

Efter ett besök hos Mattias rekond och dekor

Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Kanske dags att uppdatera då

Får börja med att tacka Ekan för hjälpen med putsning! thumbs up

Sen har följande saker skett:

* KW chassi på bilen med ställbara topplagringar i fram.
* 17" banfälgar införskaffade, se bild ovan
* Nya växellådskuddar
* Nya bromsbelägg ibak
* Stöd"vagga" till diffen

Sen har jag säkert glömt någon pryl.

STORT tack till TPR allservice som hjälper till och ger utmärkt service när man behöver! Rekomenderas!

Nästa steg i livet blir Sviestad (8/9) och jag ser verkligen fram emot det och få känna på det nya chassit ordentligt.
/ Mvh Jimmy

Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Får väl komma med en liten rapport så ingen tror att jag dött (om det nu finns någon som läser denna tråd )

Sviestad gick bra förutom att jag inledde med en resa ut i gräset..då jag med hastiga rattrörelser tillsammans med tung högerfot skulle ta mig igenom chikanen.

Men efter det så flöt körningen på bra även om det inte var med någon direkt fart så fick jag känna på bilen i mitt egna tempo och kunde konstatera att man tyvärr blir lätt sjösjuk av att flänga runt bana i orginal M3 stolar.
Så antingen får det bli rejäla bälten så man sitter fast eller en mer anpassad stol.

Bilen kändes iövrigt bra iallafall med mina mått mätt, kändes som den låg stabilt på banan utan några som helst oroligheter, dock lämnade däcken mer att önska (conti sportcontact 2 med några år på nacken).

Så de viktigaste för mig att åtgärda är bättre däck och att kunna sitta still.
Men när man väl har greppet så börjar oron för oljan att komma....man vill ju inte vara med om att motorn inte får tillräckligt med smörjning samt oljetemp....usch känns som det är dags att börja leta avancerade lösningar, jag som skulle hålla allt på en rimlig nivå

/ Mvh Jimmy

Citera
Lill Andreas
Vasastan
Här sen Dec 2007

Re:

Jimmy (T39m) skrev:
Får väl komma med en liten rapport så ingen tror att jag dött (om det nu finns någon som läser denna tråd )

Sviestad gick bra förutom att jag inledde med en resa ut i gräset..då jag med hastiga rattrörelser tillsammans med tung högerfot skulle ta mig igenom chikanen.

Men efter det så flöt körningen på bra även om det inte var med någon direkt fart så fick jag känna på bilen i mitt egna tempo och kunde konstatera att man tyvärr blir lätt sjösjuk av att flänga runt bana i orginal M3 stolar.
Så antingen får det bli rejäla bälten så man sitter fast eller en mer anpassad stol.

Bilen kändes iövrigt bra iallafall med mina mått mätt, kändes som den låg stabilt på banan utan några som helst oroligheter, dock lämnade däcken mer att önska (conti sportcontact 2 med några år på nacken).

Så de viktigaste för mig att åtgärda är bättre däck och att kunna sitta still.
Men när man väl har greppet så börjar oron för oljan att komma....man vill ju inte vara med om att motorn inte får tillräckligt med smörjning samt oljetemp....usch känns som det är dags att börja leta avancerade lösningar, jag som skulle hålla allt på en rimlig nivå

/ Mvh Jimmy

Kul att höra Jimmy!
Haha det är så kul att se att verkligen ALLA byggen spårar ur Den här vintern får det väl bli stolar och riktiga snören. Sen kommer du märka att det skulle ju gå att åka ÄNNU fortare! Då kommer det bli plast kaross, värre bromsar, lite trimm sen kommer det bara löpa på

Nä kör så det ryker nu kompis!
mvh

Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008

Helhäftigt projekt det här. Intressant läsning!
Önskar fortsatt lycka till i det nya året.

BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Detta du gör är min dröm och de fälgarna du har som "banfälgar" är bland de finaste man kan ha på E36an. Dock ska de vara pulverklackade i vitt. Riktigt fin bil du har och jag är riktigt avis.

Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006

Jimmy kommer uppdatera här inom kort med lite nytt godis! Fokus på effekthöjning =)

Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

mattiase skrev:
Jimmy kommer uppdatera här inom kort med lite nytt godis! Fokus på effekthöjning =)

Ja jag får väl ta tag i den här tråden

Börjar med och tacka för alla vänliga ord! Trodde min tråd här på rejsa var död som en sten
Men jag är här inne och läser en del ska tilläggas

Mattias har rätt även denna gång, årets huvudfokus ligger på effekt...MEN! även annat ligger på bordet det är som vanligt en fråga om pengar.

Vi listar en godislista:

* X-brace från BMW (beställt)
* Större spridare (köpt)
* En till bättre soppapump (köpt)
* Nya bromsok (köpt)
* Turbogrenrör (köpt)
* oljekyl (köpt)
* Intercooler/laddluftkylare (köpt)
* M3 oljefilterhus (köpt)
* Lustgaskit (köpt)

Kommer säkert bli massa annat också, och så undrar man varför man inte har några pengar?

Så vad är planen?

Planen är att testa på överladdning, det är inte så jätte unikt längre i BMW kretsar men om mina kalkyler håller så kommer jag betala lite drygt 100kr per hästkraft, vilket gör det så prisvärt att det är näst intill omöjligt att motstå.
Tanken är att åka orginal motor men med uppdaterade runtomkring grejer så laddtrycket kommer bli 0,5 bar och med lite tur så kommer jag få ut kring +/- 300hk när motorn är klar. Sen på det så har jag fyndat ett lustgas system som jag vill pröva.

Väghållningsdelen kommer inte få lika mycket bidrag. Kommer bli ett sk. x-brace från cab modellen. Staget hjälper till att stadga upp framvagnen, sitter ett sådant på M3 GT också.
Nya bandäck, inte bestämt vad det blir för märke och medell. Beror på vad min däcksponsor Åkersberga Gummiverkstad har att erbjuda.
Har funderat lite kring krängningshämmare men har inte bestämt mig...

Bromsar skulle jag vilja förbättra, är riktigt sugen på axels kylkit, så ett sånt lär de bli.
Annars så har jag köpt på mig ett par brembo ok med okänt ursprung men dom blir det och ett par BMW 330 E46 skivor, problemet är adaptern för oket, men har inte kollat på det så noga ännu.

Ny koppling blir/måste det bli blir "den vanliga" uppdateringen med svänghjul från M20 (gamla 12v sexorna) och sachs 618 tryckplatta. Dock osäker på om jag ska åka orginal lamell eller sinter, orginal är lite mer komfort.

Bilen är som ni kanske märkt en blandning av komfort/glidare och prestanda vagn, någon form av Grand Tourer. Min tanke och min idé är att hålla det så på gott och ont. Det som är jobbigt är att vikten bara ökar... har funderat på var man kan plocka kilon utan att "lida" av det, så ny förarstol modell sportig är nog en kommande uppdatering. Sen så är karossdelar nästa steg och det känns inte smidigt. Men det är väl så när man ska gå den hårda vägen

Allt för nu, lämna mer än gärna tankar/synpunkter och funderingar så ska jag besvara allt så gott de går =)

/ Mvh Jimmy

Citera
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008

Re:

Jimmy (T39m) skrev:
mattiase skrev:

Ja jag får väl ta tag i den här tråden

Börjar med och tacka för alla vänliga ord! Trodde min tråd här på rejsa var död som en sten
Men jag är här inne och läser en del ska tilläggas

Mattias har rätt även denna gång, årets huvudfokus ligger på effekt...MEN! även annat ligger på bordet det är som vanligt en fråga om pengar.

Vi listar en godislista:

* X-brace från BMW (beställt)
* Större spridare (köpt)
* En till bättre soppapump (köpt)
* Nya bromsok (köpt)
* Turbogrenrör (köpt)
* oljekyl (köpt)
* Intercooler/laddluftkylare (köpt)
* M3 oljefilterhus (köpt)
* Lustgaskit (köpt)

Kommer säkert bli massa annat också, och så undrar man varför man inte har några pengar?

Så vad är planen?

Planen är att testa på överladdning, det är inte så jätte unikt längre i BMW kretsar men om mina kalkyler håller så kommer jag betala lite drygt 100kr per hästkraft, vilket gör det så prisvärt att det är näst intill omöjligt att motstå.
Tanken är att åka orginal motor men med uppdaterade runtomkring grejer så laddtrycket kommer bli 0,5 bar och med lite tur så kommer jag få ut kring +/- 300hk när motorn är klar. Sen på det så har jag fyndat ett lustgas system som jag vill pröva.

Väghållningsdelen kommer inte få lika mycket bidrag. Kommer bli ett sk. x-brace från cab modellen. Staget hjälper till att stadga upp framvagnen, sitter ett sådant på M3 GT också.
Nya bandäck, inte bestämt vad det blir för märke och medell. Beror på vad min däcksponsor Åkersberga Gummiverkstad har att erbjuda.
Har funderat lite kring krängningshämmare men har inte bestämt mig...

Bromsar skulle jag vilja förbättra, är riktigt sugen på axels kylkit, så ett sånt lär de bli.
Annars så har jag köpt på mig ett par brembo ok med okänt ursprung men dom blir det och ett par BMW 330 E46 skivor, problemet är adaptern för oket, men har inte kollat på det så noga ännu.

Ny koppling blir/måste det bli blir "den vanliga" uppdateringen med svänghjul från M20 (gamla 12v sexorna) och sachs 618 tryckplatta. Dock osäker på om jag ska åka orginal lamell eller sinter, orginal är lite mer komfort.

Bilen är som ni kanske märkt en blandning av komfort/glidare och prestanda vagn, någon form av Grand Tourer. Min tanke och min idé är att hålla det så på gott och ont. Det som är jobbigt är att vikten bara ökar... har funderat på var man kan plocka kilon utan att "lida" av det, så ny förarstol modell sportig är nog en kommande uppdatering. Sen så är karossdelar nästa steg och det känns inte smidigt. Men det är väl så när man ska gå den hårda vägen

Allt för nu, lämna mer än gärna tankar/synpunkter och funderingar så ska jag besvara allt så gott de går =)

/ Mvh Jimmy

Hej

Ang.däck kan jag rek. Toyo R888 både bra fäste och lång hållbarhet,
använde dom förra året själv, 225/45-17 på 8*17 fälgar på e36.

För att få hårdare krängare fram kan man koppla den med länkstag
till fjäderben istället för till länkarm, bli c:a dubbel så styv"finns diagram i min tråd gjort av min bror.
Bak finns 20mm till m3 på skroten för hyfsat pris,men sen får man prova för rätt
balans som man själv gillar.

330 bromsarna passar rakt på e36 , 325/25/57

Har själv kört på sviesta utan racestol, man besöker liksom hala bilen under färden thumbs down

BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Hej Jörgen!

Jo det verkar vara många som är riktigt nöjda med toyo däcken. Men det får bli vad min verkstad har att erbjuda, då priserna jag får därifrån är oslagbara iaf för mig.

ok, tack för tipset!
Jag känner att iaf nu i början på min karriär så vill jag nästan ha en något understyrd karaktär, just för att det känns säkrare så även om det kanske inte alltid kommer gå så jätte fort, men det måste bli en enorm förändring i framvagnen om man åker så ifram?
Några direkta nackdelar att tänka på?

Tack på förhand!
/ Mvh Jimmy

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328CI -96
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (20736 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande