Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW 318i (2,0) 01-
1426 besök totalt
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
BMW 318i (2,0) 01-

Funderar på att byta bil... Och har spanat lite på denna modell.
Har någon en liknande eller har provat den under lite tuffare körning.
För och nackdelar?

Vad tycker 318iS gänget om denna motor??

(Jag vet att det inte är någon raket men 330i kostar så satans mycket i försäkring)

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Henrik A
Stockholm
Här sen Jul 2003

Du vet väl att det finns två trevliga modeller mellan 318i och 330i?

E46:ans originalchassi är mycket trevligt, i synnerhet på årsmodell 2002 (facelift) och framåt då standardchassit styvades upp något. För bana tror jag att standardchassit är för mjukt för att det skall vara roligt, men om den däremot är utrustad med BMW's sportchassi är det en förvånansvärt kompetent "banbil" tycker jag. Det är få (ingen?) familjebilar i mellanklassen som hänger med en BMW E46 med sportchassi när det svänger.

Alla övriga frågor om modellen får du garanterat besvarade i forumet på http://www.autopower.se (fd. BMWPower) eller http://www.nollettsjuett.se/bmw/phpbb

Stockholm
Här sen Nov 2002

- Johan.

Som du vet/har sett så har jag erfarenhet av E46 och jag kan inget annat än rekommendera den. Det är en superhärlig bil tycker jag. thumbs up
Jag har som hyrbil haft en 318 Touring i några dagar. Eftersom steget mellan 328 och 318 är rätt så stort i effekt mätt, upplevde jag skillnaden ganska stor när jag åkte iväg. Men efter ett par dagar så vande jag mig och tyckte inte alls skillnaden var så stor när jag fick min egen bil tillbaka.

När det gäller allt annat än motorn (som föv är riktigt trevlig även på 318 - fattas bara annat från BMW ) så instämmer jag i Henriks kommentarer. Den fungerar utmärkt på bana! Då kan du ju dessutom komma och åka med oss: www.bmwsc.com

Kolla ett par saker bara!
¤ Termostaten - bytt "senast" när?
¤ Länkarmarna - är de enkla eller dubbla? Det skall vara dubbla! (PMa mig för närmare beskr.)
¤ Fläktmotståndet - bytt senast?

Mvh/Micke

Göteborg
Här sen Nov 2002

hade ene som hyrbil en vecka tyckte det var en kanonbil, förutom framstolarna som jag fick ont i rygg och ben efter 5 mil av , kompisen prövade oxå bilen sa exakt samma sak som jag jätte trevlig bil skit stolar

Shoppingclion
Citera
Henrik A
Stockholm
Här sen Jul 2003

Appropå stolarna. Jag anser att BMW's sportstolar är ett måste (extrautrustning till alla modeller utom M3). Standardstolarna är (precis som Fredrik L skriver) inte sköna vid längre resor. Sittdynan är för kort vilket ger dåligt stöd för låren.

På sportstolarna är framdelen justerbar i längsled (lårstöd) och ger förstås även bättre sidostöd (men på banan önskar man sig ännu bättre sidostöd). Justeringsmöjlighetern är omfattande så det är lätt att hitta en perfekt körställning för bana respektive vardagskörning. Om man som jag dessutom har kompletterat med eldrivet svankstöd så sitter man mycket behagligt även vid riktigt långa resor.

Man får ju inte vara trött i ryggen när man kommer fram till banan...

Värnamo
Här sen Dec 2002

Jag har kört en hel del i en BMW 318i -03 då far min äger en sådan. Motorn är bra drag i botten, behöver inte växla ner för omkörning i ca 90-100. Man ska väl inte jämföra med sexorna, det jag jämför med främst är Rover 75 han hade innan med en motor med snarlik effekt. "Draget" i motorn på 318 tycker jag mattas av när man kommer upp i varv. Det är en bränslesnål motor också, var i Tyskland i somras och höll väl ca 130-150 på autobahn, körde stadskörning och ett varv på Ringen och förbrukningen var 0,72-0,73l/mil. Kan även hålla med de andra att sportstolarna är trevliga vid längre turer. Ska även tillägga att växellåda och styrning är trevlig.

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Sportpaket ÄR och HAR ALLTID varit första prioritet vid mina val av bil.

om det inte finns, GLÖM bilen!

Man vinner så mycket på att köpa dessa paket som jag inte orkar att dra upp nu gemt imot std.

Helt enkelt en annan bil.

Vi snackar inga tokbegagnade bilar. Max 4000mil, men det är ju klart att helst skall det var nytt.

Mekandet är busenkelt så det bekymrar jag mig inte över, utan det är ju just denna "speciella" motor jag funderar över... Den har ju inget trottelhus som de flesta andra bilar har och detta med "valvtronic" mekaniken.

Har några av er hört om dessa saker trubblar??

Men det är ju sant att gå från 170hk å 230Nm till 147hk & 200Nm kan ju kännas i ryggslutet...och i backarna...Men allt handlar ju inte om siffror...

Som sagt: Heldre Liten och hård än stor och mjuk!

Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Jovani skrev:

Mekandet är busenkelt så det bekymrar jag mig inte över, utan det är ju just denna "speciella" motor jag funderar över... Den har ju inget trottelhus som de flesta andra bilar har och detta med "valvtronic" mekaniken.

Ta bort luftburken och montera ett koniskt luftfilter så kommer du iaf få ett insugsljud som är Nu kanske inte du har den läggningen men iaf...

Edit: Enl. utsago

Mantorp
Här sen Nov 2002

Micke Eriksson skrev:
Jovani skrev:

Ta bort luftburken och montera ett koniskt luftfilter så kommer du iaf få ett insugsljud som är Nu kanske inte du har den läggningen men iaf...

Å hur kan du veta det...

Det stämmer dock. Rena Super Touringljudet. Mkt bra köpargument...

Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jovani skrev:

Men det är ju sant att gå från 170hk å 230Nm till 147hk & 200Nm kan ju kännas i ryggslutet...och i backarna...Men allt handlar ju inte om siffror...

Som sagt: Heldre Liten och hård än stor och mjuk!

Jag kan ju säga att jag lätt skulle byta ut min 93 aero (205hk) vilken dag som helst mot en e46'a även en 318 .... Om jag hade nåt val *suck*

Shoppingclion
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fredrik L skrev:
Jag kan ju säga att jag lätt skulle byta ut min 93 aero (205hk) vilken dag som helst mot en e46'a även en 318 .... Om jag hade nåt val *suck*

Samma här - fast jag har en V70 -04.
Jag skulle byta mot en 316i med 15-tummare.

Mvh/Micke

Jönköping
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:
Å hur kan du veta det...

Det stämmer dock. Rena Super Touringljudet. Mkt bra köpargument...

Motfråga: Hur kan du veta det

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Grabbar, var förbi BMW i dag och faktiskt körde en 318i kombi & 320i kombi. Men vad snopen jag blev över 320.. jag hadde förväntat mig att jag bytte bil men detta steg var ju inte alls så stort???

Papperna säger ju 23hk och 10Nm men 318 "kändes" rappare på något mystiskt sätt.

Kanske dedär extra kilona i 320 gjorde att den kändes tyngre, men vadå prisskilnaden och motor storlek tycker jag skulle ge större skillnad i temprament på 320.

Vilket fall som helst, 318i ÄR faktiskt en rolig rackare i kurvor och farter upp till 160, men sen behövs det nog mer under locket...

Föresten nu när jag tänker på det, med all denna elektronik i denna motor (ställbara kammar, Valvetronic mm.) går det inte att "chips trimma" denna så att man verkligen får skilnad i motorn??

Citera
Henrik A
Stockholm
Här sen Jul 2003

Jovani skrev:
Grabbar, var förbi BMW i dag och faktiskt körde en 318i kombi & 320i kombi. Men vad snopen jag blev över 320.. jag hadde förväntat mig att jag bytte bil men detta steg var ju inte alls så stort???

Hur långt hade bilarna rullat?
M54-motorn (alltså sexan i 320, 325 och 330) behöver minst 800 mils inkörning innan den "släpper". I min märktes en markant effektökning någon gång mellan 800 och 900 mil. Hur lång inkörning 2-litersfyran behöver för att prestera fullt vet jag inte.

Jag har kört två olika exemplar av 320i 2,2 och det ena exemplaret som bara hade rullat 25 mil kändes betydligt tröttare än hyrbilen som var ordentligt inkörd. 318i har jag dock aldrig kört så jag kan inte jämföra, men många verkar gilla den motorn så det är nog inget dåligt köp.

Men ljudet i sexan är värt en del...

BMW 318i (2,0) 01-
1426 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande