| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Mittsverigebanan. Kommunen höjer banhyran...
|
1, 2, 3, 4, 5 >> 11337 besök totalt |
|
En artikel från lokalblaskan 17 december. http://allehanda.se/start/harnosand/ Trist om det ska få konsekvenser för arrangemangen på mittsverigebanan. Nå'n som vet mer? |
||||
|
"Miljökraven är resultatet av en mångårig konflikt mellan motorbanan och närboende. Kommunen har nu tvingat banbolaget som äger anläggningen att genomföra en miljökonsekvensbeskrivning. Dessutom tillåter man bara en begränsad verksamhet på anläggningen på grund av buller."
Tyvärr som allt vanligare så skall majoriteten rätta sig efter minoriteten i Sverige. Kan ej hela historien om denna banan men historien låter bekant från Anderstorp, Falkenberg, Ring Knutstorp osv. Skulle vara intressant att få ta del av den miljökonsekvensbeskrivning som gjorts och sedan applicera detta på andra delar av samhället. Stora köpcentra, andra idrottsplatser typ fotboll, ishockety osv. Det är nu knappt två år till nästa val. Det är dags att fråga våra politiker vad dom tycker och hur dom ser framtiden för oss med motorintresse! Vi är många i Sverige som har motorintresse och bör bli en stor och intressant målgrupp. Tyvärr så är vårt intresse tidskrävande och fäldigt få av oss har tid att bearbeta politiker med lobbying osv. Vårt kära Bilsportförbund skulle här kunna spela en stor roll, dock verkar man där inte förstå detta. Kåge Schildt, vad gör SBF?
Vi skulle kunna börja samla in lämpliga frågar att ställa till våra politiker, både på nationel och lokal nivå. När vi sedan plockat ut ett antal relevanta frågor så ställer vi dom till våra politiker. Låt oss sedan publicera svaren. Börja lobba med insändare osv till tidningar osv. Det måste finnas några på Rejsa.nu som kam bidra med bra skrivna insändare. Vem kan hjälpa till? I dessa tider med nedgång, låt oss räkna ut vad motor intresset tillför. Har sett en sifra om att motorsport industrin i England är en av de störrsta exportgrenarna. Hur mycket bidrar den med i Sverge? Kan vi visa att motorsporten "tillför" mer än den "kostar" så kommer vi att få större gehör från politiker.
_________________ Ulf Danielsson |
||||
ELLER EN GOLFBANA BULLER FRÅN KLIPPARE,GIFTER GÖDNINGS MEDEL MM MM _________________ Michael Öhrström |
||||
|
Nog är det väl lite märkligt. Gäller det fotboll så anses det självklart att de som bor i närheten av en större arena får stå ut med en hel del i samband med större matcher. Inte ovanligt att se långa rader med parkerade bilar som "supportrar" promenerat tvärs över, tunnelbanor vandaliseras, kostsamma polisinsatser krävs nästan jämt. Detta utgör dock inget som helst hinder för en fortsatt verksamhet. Men, och det är ett stort men, är det motorsport så räcker det med att en granne tycker sig störas av ljudnivån vilken näppeligen överskrider den ifrån globen/stadion/whatever i samband med större match, och vips så ska verksamheterna begränsas/fördyras och allt vad man nu kan komma på.
Det vore ju intressant om man hade en för motorsporten verkande intresseorganisation som faktiskt agerade i liknande frågor. Kanske vore nåt för SBF istället för att ägna sig åt att klia varandra på ryggarna. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Vad är det för jävla miljödravel dom härjar om?
Är det läckage från motorer dom är rädd för, eller avgaserna eller vad är problemet? Kan ju inte finnas många omskötta entusiastbilar som läcker alls, eller? Känns ju bara påhittat allting
_________________ Erik Holmén |
||||
|
Det är väl som tidigare nämnts nån närboende som flyttat dit
& sen börjat upptäcka att motorbanan stör friden mer än E4:an som ligger att stenkast därifrån
Har man flyttat till ett område där en motorbana,forbollsarena,köpcentra,flygplats,pappersbruk mm ligger så har man ingen talan när det gäller att verksamheten där stör dig. Du gjorde ett medvetet val när du flyttade dit så är det bara Gnälller dom så har dom bara valet & ta sitt pick & pack å flytta så enkelt är det bara. Sen att vi har korkade politiker i det här landet som är kortsynta & trångsynta är ju inte direkt nån nyhet. Detta kostar samhället totalekonomerikt en massapengar att lyssna på en närboende som i skälva verket inte ska ha nån talan i saken. Ska bli kul att höra vad de som inte gillar motorsport sak klaga på om 10-20 år när man kör racing med elbilar istället
Att det låter för lite, det samlas för mycket folk, det är för miljövänligt
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Miljö???
Jag har en hästgård som granne ca:25 hästar.Dit kommer dessutom på helgerna ca:10 stora suvar(bensinslukare och co2 marodörer) dragandes på något stackars (o)djur som ska gå runt runt eller hoppa över någon löjlig bräda hela dagen.Dessa "hobbyfordon" går inte att stänga av när man inte använder dom så de spyr ut co2 hela livscykeln, luktar illa, drar flugor, gnäggar och slåss när de ska bestämma rangordning. Samt miljöpåverkan från traktorn som ska flytta skit, bära fram mat, odla hö på åkern, sladda ridbanan, osv. Osv... Den där förbaskade traktorn är igång och bullrar 06.00 på morronen och framåt 22.00 på kvällen. Jag har länge tyckt det vore intressant att någon seriös "miljöprofessor" jämförde den totala miljöpåverkan från en aktiv hästgård med en aktiv motorbana. Jag hade mycket hellre haft en motorbana till granne
_________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
|
Miljökuriosa:
F1 består av 22 bilar vilka under en tävlingshelg kör upp ca 250 liter soppa var eller totalt ca 5.5m2. Co2 emissionen är stort sett proportionell mot mängden soppa man eldar. När en (1) åskådare åker till F1 i Japan från Europa så är hans andel av bränsleförbrukningen för resan tur och retur ca 1m2. Hela det samlade F1 startfältet bränner alltså ungefär lika mycket energi/släpper ut Co2 som knappt sex (6) av de tiotusentals åskådarna. Gör man en miljöanalys av nästan vilken verksamhet som helst så brukar det visa sig att åskådarna och logistik runt evenemanget har betydligt större miljöpåverkan än evenemanget i sig självt. Följdaktligen spelar det nästan ingen roll vad man gör på arenan, sprätter med hästar, leker med crossar eller räserbilar. En försvinnande liten del av den totala miljöpåverkan sker på själva arenan. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Eftersom vi trots allt lever i ett fritt land så är det vårt eget fel om vi tycker att vi har korkade politiker. Ta reda på vad de lokala politikerna tycker, ifrågasätt vad dom gör, lobba för våra intressen osv, och om inget annat hjälper, låt bli att rösta på dom. Det är det enda som biter på dåliga politiker. Det är vi som är deras arbetsgivare! Kasta ut diom vid nästa val. I stället för att klaga, gör något åt det!
om inte gänget som drev igenom hembyggeregelverket gjort det så hade vi inte haft den möjligheten idag. Det är väl om något beviset på att det går att ändra saker i samhället, eller? _________________ Ulf Danielsson |
||||
|
Bara att skicka lite klago mail kommun@harnosand.se
_________________ Michael Öhrström |
||||
|
Har skrivit till Kommunen, dock inget "klago brev" utan snarare upplysa dem om att de har något unikt som de ska värna om. Spec. som det är den närmsta asfaltsbanan från där jag bor (50mil).
Droppa gärna ni något possitivt mail till kommunledning, dvs. "lobba" lite för banan. _________________ Rikard Niva |
||||
|
oh cock. (för att citera en känd tv-profil)
Dethär är ju inte glada nyheter för en som tänkt åka mycket på den banan i sommar. Dags att starta upp "Midlandas Vänner" eller liknande förening som kan stödja verksamheter på något sätt? Är ju en katastrof om det inte ska finnas en riktig bana norr om Stockholm. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
|
Jahapp, då är vi där igen >
Intressant läsning http://www.motorpark.se/sam.asp Hoppas dom i komunen inser misstaget, annars får dom nog begära in "miljökonekvensbeskrivningar" från alla som arrangerar sportslig verksamhet. (inkl. kommunen själv) Det är väl konsulterna som drar in storkovan & gnuggar händerna. Det är väl inte den mest kreativa använding av ekonomiska medel man kan tänka sig...... _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||
|
SBF och SVEMo måste ju vara de mest osynliga intresseorganisationer som finns.
Men jag anser att alla våra organisationer är glada för alldeles för lite, "vi får vara glada att det inte blev ännu sämre" är ju en återkommande ramsa. och när det gäller miljöbiten, sluta tjata. Byt fokus. Jag har bott i Stockholm och Göteborg, det var ett helvete att ta sig till motorsportevenemang med kollektivtrafiken. Jag hade i perioder ingen bil. Det var intressant. Vet att Kaparna fattade detta och ordnade bussar från centralstationen. Var enkelt att ta sig till Getingarnas matcher också, men annars var det skitjobbigt. Tullinge var ju en två timmars färd enkel och då bodde jag i samma kommun. Meca i Malmö ligger också på ett ställe dit man inte kommer med buss på helger. Och så är det på flera ställen. Och jag har bara stött på Kaparna som försökt lösa det på ett kreativt sätt. Jag åker mycket hellre kollektivt till alla typer av evenemang som drar mycket folk, då man slipper parkeringshelvetet. _________________ Per Ferm |
||||
|
Tyvärr är det svårt som enskild person, att göra något.
Det blir bara värre & värre för varje år som går. Namninsamlingar & annat åt det hållet, är väl inte mer än något som får dokumentförstöraren att jobba lite hårdare hos de som bestämmer. Och de bestämmer tyvärr över vårat fritidsintresse! Sen går det ju att tänka lite på trafiksäkerhet. Sedan jag började köra på bana, beter jag mig inte alls som jag gjorde dess för innan. Lugnare körning & mer risktänkande med alla dessa medtrafikanter från alla möjliga & omöjliga håll. På banan åker vi åt samma håll, & vi kan i väldigt stor utsträckning tänja på gränserna utan att oskyldiga behöver blanda sig i mellan. och vad det beträffar (o)ljudnivån, är det ganska skrattretande att bilen kan rulla igenom SBP utan nedslag. Vilket leder till ett godkännande att framföra fordonet på allmän väg, vid skolor, sjukhus & friluftsområden. Men när det nalkas besök på en motorbana, ska oron behöva gnaga i bakhuvet för att bilen lever om för mycket. Jag tycker vi kan försöka skriva ner vad vi tycker, i den här tråden, som en början. Om utvecklingen blir god, bör vi kunna vidarebefordra alla våra tankar, med namn, till någon som bär ansvar för banans framtida öde. _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||||
|
Re:
Då får man se till att den är vettigt ljuddämpad. På allmän väg kör du mestadels med ej full gas och låga varv, höga växlar medans du på räjserbanan konstant kör med högsta varv och full gas. Det gör att det ljud som kommer ifrån bilen blir betydligt högre och därmed mer störande. Tror också att bilprovningen släpper igenom bilar som egentligen låter för mycket då de tänker att det är en entusiast
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Ja mycket ljuddämpning eller ej?
Det är i Mittsverigebanans fall bara ett svepskäl för den eller de grannar som klagar. Ljudet från banan hör inte hem till dem annat än i väldigt speciella fall. Med E4:an passerande alldeles bredvid dånar det bra mycket mer från varje lastbil som passerar än en bil på banan. Men som vanligt är det ju inte det som styr. Bra publicitet är det inte ofta någon bana får. Däremot när någon klagar då tas det till och med upp på tv eller i tidning! Hoppas det går att lösa , eller avhysa grannen! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Re:
har man flyttat dit när banan redan fanns då gjorde man det valet & passar det inte så får man flytta inte slösa en massa av komunens pengar på att klaga på nått som man inte borde ha rätt att klaga på. Nu vet jag inte i det här specifika fallet om det är så _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Nu var jag väl lite ironisk iofs. Men vad jag fattar har den just nu klagande grannen flyttat dit långt efter banan kom till. Men det är hör/lässägen och det är svårt att få mer info än det som står på banans hemsida. Drygt iaf att komunen inte förstår att det är en tillgång mer än en belastning. En bana så långt norr ut skulle kunna ordna ganska bra events och bankörningar. Den ligger långt från bebyggelse och har bra förutsättningar. Det fattas lite för att den ska bli godkänd men det skulle gå. Synd då att det bara motarbetas av sin egna komun och omgivning! Bjud dit grannen och smörj kråset lite så man får medvind! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Re:
Dom släpper igenom mig! Men jag ska i och för sig tysta ned bilen nu för jag vill åka i fred från uppmärksamhet. Nåväl, kolla hur mycket energi en isbana kräver. Bilism ligger i fokus beroende på hur debattsituationen har utvecklat sig. Det har egentligen ingenting med proportionerna på miljöpåverkan att göra. Det har etablerat sig som någon sorts självklarhet och lär inte gå att ändra på i första taget. Det finns massor med exempel på situationer där man kan spara liv, men det verkar värre om bilar kör för fort eftersom liv kan krävas i samband med bilar då. Alltså fokuseras polisens resurser i hög grad på fartöverträdelser. Inte till där dom kan vara till hjälp för folk som verkligen behöver deras assistans. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2, 3, 4, 5 >> 11337 besök totalt |