| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däck för nybörjare på bana? (saggiga = bra?)
|
5 besök senaste veckan (2291 totalt) |
|
Jag är evenemangsansvarig hos Peugeot Sport Club of Sweden (PSCOS) och får en del frågor om ditt och datt som jag givetvis svarar beredvilligt på. Men en av de saker som jag kommit underfund med att jag inte har riktigt torrt om fötterna ifråga om är: Kan jag komma med gamla halvslitna fjortontummare för att slippa köra slut på mina sjuttontummare? Rent intuitivt har mitt svar blivit: Ja, gärna. Med reservation för våtkörning. Samt att jag förespråkar lite högre profil på däcken. Mina motiv är följande, med höjd tagen för att en nybörjare förr eller senare överskrider greppet: -Hastigheten blir generellt sett lägre och misstagen får mindre allvarliga konsekvenser. Anser att nybörjare + r-däck/slicks är en farlig kombination. -Genom att köra på däck med dåligt grepp, stor släppvinkel (slip angle) och förhoppningsvis mjuk övergång så får man tillfälle att utforska släppet utan att det får så dramatiska konsekvenser. -Påfrestningen på bromssystemet blir lägre. -Fler får tillfälle att prova på till en låg kostnad. En nackdel kan vara att folk kör som vildar pga att "man inte behöver spara på däcken", men jag bedömer detta som en mindre fråga i en klubb med mestadels framhjulsdrivna bilar. Sen tror jag att jag har hyfsad kläm på hur man håller ett förarmöte med genomslag på beteenden på banan. Essensen i frågan är egentigen den, lite hårddaget, att borde man faktiskt egentligen uppmuntra nybörjare att köra på lite sämre däck med hög profil? (Kanske inte en riktigt hard-core däckfråga, men viktig, tycker jag) _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Tänker inte uttala mig om däcksfunktionerna då jag inte har en minsta lilla aning
Men en till positiv aspekt är juh att små högprofildäck är billigare, samt att det gör mindre ont att ha sönder 14" plåtisar än sina svindyra 24" ricerfälgar. Mindre initiella utgifter leder juh till mer pengar över till ännu mer åkande
|
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
usch, skall lära mig läsa ordentligt
|
||||
|
Jag håller med i grunden, lägre grepp totalt och väldigt mjukt "knä" i grepp på gränsen är kanon.
Men det är viktigt att det är BRA däck. Det är ganska vanligt att billighetsdäck är lynniga och ibland t.o.m. svårkörda på gränsen. Om du byter mellan olika billighetsdäck så kan bilen ändra beteende ganska ordentligt, bli hopplöst tråkigt underrstyrd t.ex. Alla billighetsdäck är ju inte såhär men man får vad man betelar för stämmer tyvärr oftast. Så gärna billigare däck genom smalare och högre profil. Men stark rekommendation till välkända bra däckfabrikat o däckmodeller. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Håller med. Dessutom får man klart för sig att en helstandardbil är riktigt usel om den körs på gränsen. På alfaklubbens möten börjar rookisarna redan vid lunch att fråga om vilka däck/belägg/bromsvätska/bromsskivor/fjädrar/stötdämpare man ska ha för bankörning eftersom allt redan har tagit slut...
_________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
|
Bra kvalité på däcken är bra.. minns sista svängadet inför vintern nu då jag passade på att köra slut på mina gamla (redan olagliga) 15" AGIsport(fram)+Sawa(bak)
Måste säga att den har aldrig varit så lömsk i baken innan som den var då.. även om jag iofs skruvade bort mig en hel del.. 17" falken-arna var mycket lugnare även i liknande settings. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Jag bytte från 225/45-17 fram 245/40-17 bak , till 205/55-16 runt om , just för att öka körglädjen
, och bilen är betydligt snällare på gränsen av greppet
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Jag brukar rekommendera folk att ha begagnade "gatslitna" däck av mindre dimension. Märke eller modell är oftast inte så viktigt, däremot är det inget vidare med olika fabrikat fram/bak så över eller understyrning kan bli akuta problem när ena hjulparet överhettas.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
|
Har en lite annan erfarenhet. När vi körde långloppsbilen på nya gatdäck så kände man verkligen skillnaden mellan R-däck och gatdäck. R-däcken hade givetvis mycket mer grepp, men var framförallt mer konsekventa och i min mening lättare att åka på gränsen med. Inga konstiga släpp och andra elakheher som man kunde uppleva på gatdäcken. Sen är ju frågan förstås hur mycket man hade upplevt detta på en gatbil?
Har också åkt riktiga skitdäck på en skitbil och hade då helt olika däck fram och bak. Fördelen var att man kunde byta fram mot bak och på så sätt "ställa in" bilen som man då ville ha den=överstyrd..
_________________ Rikard Ahlin |
||||
|
Kan bara referera till mig själv. Första gången jag åkte på bana var det med nya 16" GY F1:or bak, och riktigt kassa 14" fram, just för att spara på däcken (detta var första träffen för säsongen...) Bilen blev tack vare detta rätt långsam, den understyrde ordentilgt. Detta gav mig en blodad tand att på nästa träff åka med bättre däck i det fallet halvslitna 17" falkensulor. Vilken skillnad i grepp, oc vilken skillnad i fart! Det kunde ju bara sluta på ett sätt, jag åkte av på grund av för hög ingånshastighet i en kurva.
Jag tycker det är bra att börja på ett par dåliga däck, och lära sig köra efter förmåga i relativt låga hastigheter. Numera åker jag på R-däck, vilket är betydligt säkrare i de hastigheter det örr sig om. Körningen är densamma, det går bara mkt fortare, vilket gör följderna värre om man åker av! Summan av kardemumman: Börja med dåliga däck, lär dig banan och köp därefter bättre däck om du gillar bankörning! _________________ Markus Österberg Kör alldeles för lite racebil... |
||||
|
Blir inte påfrestningen på bromssystemet högre om jag kör på däck med sämre grepp?
Eller är det bara jag som glaserar bromsbelägg hela tiden pga teknikbrist?
_________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Jag gillade tidigare att åka i regn av just den anledningen, det gick långsammare...
Har ofta åkt med olika fabrikat (och dimensioner) av däck fram resp bak på 944turbon och 911:an och inte upplevt dom luriga pga det. Men det har ju iofs varit välkända märken varje gång. _________________ Pär Hylander |
||||
|
För nybörjare är det bättre med sämre däck, går inte så fort och det som händer gör det i en lägre fart.
Tror även att slitna standarddäck är bättre då överhettnings problemet inte blir lika markant. Vi svarvar standardäcken och får 10-12 timmars livslängd, osvarade överlever knappt 6. |
||||
Nja, bra R-däck som greppar mycket medger våldsamma inbromsningar vilket ger hög belastning på bromsarna. Nu är jag medveten om att det går att framföra argument som att energiutvecklingen är lika oavsett hur hårt man bromsar (så länge det är från en given fart till en annan), att det är bättre att bromsa hårt för att få en större andel av värmeenergin in i skivan istället för oket och att inbromsningar med dassiga däck måste ske till lägre fart inför kurvorna... Men ändå, mina bromsar hettas upp mer när jag har bra däck på bilen. Jag vill också göra gällande att flera M3-åkare delar den uppfattningen. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Vild gissning är att det blir varmare för att det går fortare = mer energi som ska kylas bort? _________________ Magnus Thomé
|
||||
OK, jag tänkte att en kort och hård inbromsning är bättre än en längre med lägre effekt? Det jag upplever med något överhettade framdäck på Saaben är att bromssträckan blir längre med ung samma bromseffekt? Dvs alltid så ABSen tuggar till nu o då? Men jag är ju nybörjare o lyder gärna de mer erfarnas råd!
_________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Vi kör på Euromaster, rätt hårt sponsrade, rätt kassa oxå, men alla kör på dom så det är bara att bita ihop och gasa.
Vi körde en tävlig osvarvat, däcken överlevde knappt 6 timmar och det gick väldigt brett. Inge skoj. Svarvningen är ner till 2.5 mm, kollade anteckningarna, vi får ut 2.5 race på en uppsättning. I realiteten blir det 2 race och 1 träning då däcksbyte under race tar för lång tid. Som sagt, slitna std däck är skojigare att köra på, mer konsekvent beteende. |
||||
Jag köpte en gång en uppsättning för gatan för slitna däck (minns dem som Michelin Pilot nånting) och de var kanon på bana! Inte lika högt grepp som R-däck, men som du säger, väldigt konsekventa och inte slingriga, som vanliga gatdäck snabbt blir när man åker på bana - dvs. de blev inte lika varma som om de hade haft mer mönster. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
5 besök senaste veckan (2291 totalt) |