| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
problem med svänghjuls bult
|
1 besök senaste veckan (2656 totalt) |
|
Hej Jag hoppas på att någon här kan hjälpa mig med detta. Jag har bytt motor i min seven, från 1,8 till 2,0, nu till problemet, när jag satte svänghjulet på min 1.8 så satte jag också nya bultar, motorn är aldrig startad, när jag sen flyttade de svänghjulet till den nye motorn så använde jag samma bultar (jag vet att man ska bytta dom, men hade inga hemma), så jag satte lite loctite på dom och skruvade in dom. Bultarna ska spännas med 110 nm, jag började mad att spänna dom med 80 nm, för att få det lite jämt spänt, skrev upp detta på en lapp och sen monterade jag tillbaka det andra svänghjulet på den andre motorn. Och nu till problemet, när jag kommer tillbaka till motorn så kollar jag lappen, ställer moment nycklen på 110nm(tror jag ) spänner bult 1 sen till bult 2, tycker att detta känns mycket och tittar på nyckelen och ser att den står på 140nm , ställer den på 110nm och fortsätter att spänna runt om, jag lossar aldrig dom jag spänt mer än 110nm, men min fråga är e detta ett problem det kändes mjukt på den andra bulten närjag drog den men kom aldrig så att nycklen klickade( om ni förstår vad jag menar), jag känner på dom som blivit hårdar spända med 110nm och det klickar som det ska, ska jag bytta bultarna och göra om det eller ska jag låta det vara, bultarna är 10,9 fingängad 12mm
Jag behöver råd samt hjälp Tack Ps:hoppas ni förstår min fråga
_________________ R Malmström MSCC |
||||||||||
|
nä, jag drog dom samma dag, först med 80nm, sen skulle jag dra dom till 110nm, men moment nycklen var fel inställd så jag drog en med 140nm sen när jag skulle dra den andra bulte tyckte jag att det var tungt och det kändes konstigt så jag kollade på nycklen och då stod där 140nm, ändrade till 110nm och drog dom andre, min fråga är hur lätt drar man av en 10.9 bult som är fingängad? tror ni det är något problem?
||||||||||
|
Samma dag kan ju vara ett spann på flera timmar.
Hur länge hann limmet på skruvarna verka innan du drog dem igen? För att hålla det enkelt, lossa skruvarna gör rent från lim och dra dit nya skruvar. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||
|
Re:
Samma åsikt här. Skulle aldrig chansa. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
|
säger samma, byt till nya och gör om !
framförallt eftersom nu 2 av dem sitter med högre monent än resterande, då sitter ju inte alla lika hårt ! Då blir ju belastningen inte rätt. Dessutom, om du inte drar omgång 2 direkt efter omgång 1, så kanske loctiten hinner stelna och då kanske du drar av låsningen när du spänner i omgång nr 2 ! hängde du med ?? _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||||||
|
Re:
men motorn sitter i bilen iop med lådan, samt att när jag gjorde det så funderade jag inte så mycket på de, mellan 80nm och loctite till 140nm var ca 10min, men de e inte det som är problemt, jag undrar om det är så att den bulten jag drog sist med 140nm känndes skum när jag drog den, dom ska ju spännas med 110nm, vad klarar en sådan bult i nm _________________ R Malmström MSCC |
||||||||||
|
Re:
Jag lägger min röst på detta citat jag också. Det vore bara så otroligt surt att stå där med ett svänghjul som fått fötter och kanske tom tagit dina fötter pga en sån sak. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||
|
Re:
Visst e det så, men de är så tråkigt att dela det igen
||||||||||
|
Det är bättre att du delar den än att den gör det själv. Har man sett skadan ett svänghjul på rymmen ställer till med så chansar man inte.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||||||
|
Re:
Då skall du inte vänta 10 min mellan dragningarna. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
|
Re:
ok, vad gäller då????? _________________ R Malmström MSCC |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2656 totalt) |