| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318(is) -89 M50B25 Anderstorp TPC PB 1.58.33
|
8 besök senaste veckan (250307 totalt) |
|
Re:
Japp, tanken är väl att beställa från Millway, så snart jag får tummen ur egentligen. Vad ska man satsa på för längd på fjädrarna? Hur mycket fjädringsväg bör man ha? Vill ju inte ta för korta fjädrar så de bottnar i sig själva så att säga. Tror K-sportfjädrarna var 140mm, men med mycket styvare fjädrar borde man ju kunna ha kortare också, right? Hur är det med hjälpfjädrar? Något man bör ha? Eller är det bara för bilprovningens skull så fjädrarna inte hänger löst när hjulen är i luften? Drop stops snackades det väl om endel förut, men det känns väl inte skitseriöst eller? Men visst, blir ju 1500spänn till om man ska ha hjälpfjädrar runtom. _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Fick lite bakläxa idag när jag skulle prova o montera bakrefjäderhållarna.
Var ju en gigantisk radie på "koppen" på bilen så min nya hållare bottnade inte. Men upp i svarven igen o svarva en "fas",fick bli en fuling för jag hade ingen hållare så jag kunde svarva en fas invändigt. Breddade hålet 1mm o gick in 10mm, breddade 2mm o gick ner 9mm osv osv,tills det blev en fin fas. En kantig sådan,men men.
Svarvade även fram nya övre fjäderhållare fram. De som följde med hade väl passat 2,5" fjädrar, men typ halva fjädern hade legat utanför hållaren. O dessutom tänkte jag skicka med dessa när jag säljer fjädrarna fram så nästa ägare kan få dit dem...
Efter såhär mycket spåner...
...blev det två sånnahär fina.
_________________ Peter Sternersson |
||||
|
Hej, mkt intressant läsning!
Jag har inte sett din biltråd förut. Det verkar som att vi har liknande ambitioner (gatbil och banleksak men inte omöjliggöra att tävla i framtiden) och är i ungefär samma läge på projektet. Jag håller på att svetsa i en Finess-bur nu. Sen lurar jag på coilovers från just K-sport eller Millway. Det lutade åt att börja med K-sport tills jag läste din tråd
Det är ju riktigt bra att kunna tillverka bussningar och chassidetaljer själv. Lycka till med underredsmassan!
_________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||
|
Re:
annars är D2 ett alternativ med en del hemma meck även där fast då får man hjälpfjädrar med det som är problemet med dessa satser är just den kassa lösningen av coiloverhylsan på fjäderbenet fram. Har du pengarna & vill slippa strul & hemmameck lägg dom på en millway sats en millway sats går på nånstans mellan 15000-20000 beroende på val av dämpare jag lyckades få ihop ett fungerande paket till min för följande pengar D2 trackraceing sats 8845:- fjädrar & coilover hylsor fram beg 800:- svetsringar till coiloverrör & bearbetning av rören 300:- detta blev 9945:- sen sålde jag bakfjädrar & coilover rör från d2 satsen för 850:- då var vi nere i 9095:-
hjälpfjädrar & styrringar som jag har bak fick jag utan kostnad då det strulat en del för mig
men för detta pris tycker jag det hitills är en prisvärd sats. dämparna bak har gängad hylsa så framöver blir det ombyggnad till coilover även bak skulle d2 vara intressant så ha patrik på streetperformace en del koll efter mitt tjat hela sommaren
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Ja jävlar! Jag har inte rakat mig sen dagen innan nyår, så jag ser snart ut som en tomte också
Jag har hållt koll på din tråd iallafall
Min bil ska vara godkänd för gata men allting ska vara byggt/förberett så man inte möter hinder att få vagnsbok sedan om man vill. Dokumentera ditt svetsande rejält är du snäll, förvisso har jag svetsat in en bur i E30 för något år sedan, men kan vara bra o se hur andra gör. Angående coiloversen från K-sport. Totalsumma på 8000kr med frakt inräknat. Det jag behåller av satsen är alla 4 dämpare som verkar ganska vettiga, om än mjukare än mina ställbara Koni på sitt hårdaste läge. Topplgringarna fram och bak som ser kalasfina ut. Och även höjdjusteringen bak. Även att jag "måste" fixa nya rör fram, och nya fjädrar runtom, så tycker jag inte 8k för de grejorna är så väldigt farligt ändå. Absolut bäst hade det ju varit om allt varit perfekt från början. Men satsa hellre på D2 då som Michael säger, där verkar man ju kunna få styvare fjädrar redan från början, och därmed slippa de problemen som jag har nu när jag vill ha dit 2,5" fjädrar. Lycka till med ditt bygge! Själv ska jag nog börja spraya på lite grundfärg på mitt underrede, de delar som är klara iallafall, så ser det lite mer färdigt ut iallafall.
_________________ Peter Sternersson |
||||
|
Tjejen skulle jobba ett par timmar idag så det gjorde jag också. Kändes som det blev väldigt mycket gjort de få timmarna jag var där.
Började med att badda thinner på undersidan för att försöka få bort kletet som blir kvar efter jag skrapar. Gick faktiskt ganska bra, men det gick åt mycket thinner och det tog en väldans tid att torka torka torka.
Funderar starkt på att bara skrapa noga och skita i att torka det helt rent. Hur har ni andra gjort? Känns som 95% försvinner med skrapan och tar 20% av tiden. Resterande 80% av tiden går att få bort de sista 5% med vinkelslip och thinner. Hittade lite hål under baksätet också, lätt som en plätt att laga nu när bilen står på sidan.
Sen fick sig reservhjulsbaljan en omgång. Jag har bestämt att skita i catchtank i skuffen med extra pump och slangar och allt vad det innebär, och istället lägga en plåt i mitten på originaltanken så det inte skvimper över nåt till sidan där pumpen inte sitter. Tyckte jag var smart när jag tog bort baljan faktiskt. Istället för att ta kapskivan, tog jag en slipskiva och slipade i 45 graders vinkel inifrån kofferten.
Sen var det bara att knacka lite lätt från utsidan med ett stämjärn.
och vips!
Ska beställa en kryssbockad plåt att sätta igen hålet med.Hur tjock bör man ha tro? Jag tänker runt 1,2-1,5mm nånting. Plockade även rent lite delar som jag ska lämna på blästring och pulverlack i veckan. Tänker mig vit eller ljus ljus grå, bara så det blir ljust och fint undertill.
Sammanställde även mitt lilla förråd av krängningshämmare. Fram blir det 20mm, och bak blir det 12,5mm (enda jag har för tillfället)
Insåg också när jag rev omkring bland mina grejor att jag har två silentblock och främre bärarmsbussningar till övers. Till salu för en vettig peng om någon behöver. Skicka PM. Materialet är Robalon, aningens mjukare än delrin och nylon, suger inte åt sig fukt i samma utsträckning som tidigare nämnda. Och har även bättre nötningsbeständighet enligt min plastleverantör. Tyvärr mycket dyrare och mycket mycket jävligare att svarva i, det kletar väldigt gärna. Det är därför de ser lite slarvigt gjorda ut. Men de passar bra och man behöver inte slipa bort plupparna som sitter inne i hålen på bakvagnsbalken som man måste krabba med när man ska montera många andra som säljs.
Ber om ursäkt för de värdelösa bilderna. Tagna med mobilen som inte gillar kyla, sladden till digitalkameran är på villovägar verkar det som... _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Re:
Den främre krängaren jag har är från just en E30 320 Touring. Jag kanske mätte eller kommer ihåg fel. Sitter o plockar ihop lite lämpliga fjädrar nu på forza, mest för o se hur de skiljer sig i pris från Millway. Det enda de inte verkar ha är 2,5" hjälpfjädrar. Någon som har några gamla liggandes i nån hylla nånstans man kan få köpa lite billigt?? _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Idag bar det av till hovleverantören biltema o det handlades nya styrleder till bärarmarna fram och lite verktyg o diverse.
Åkte till jobbet o tvättade bilen efteråt o medans den fick stå inne och droppa av tänkte jag göra lite nytta. Någon som kan gissa vad det ska bli?
Nu då?
Nu måste ni kunna gissa?
Japp! Just det, justeringsbrickor till bakvagnen på löpmeter!
Dock kom det upp en fundering med dessa justerkit. De lär ju inte funka med plastbussningar till bärarmana. Läste lite i nån annans E30-tråd och där föreslogs det ledlager på ena eller bägge sidorna. Vet inte hur jag ska göra med det riktigt ännu. Man vill ju ha plastbussningarna där, men samtidigt vill man ju kunna justera in vinklarna bak så det bettar ordentligt. _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Den sista underredsmassan tog jag bort med roterande stålborste på borrmaskinen. Funkar smidigt eftersom det inte är så mycket kvar.
Hagmans CA-primer rekomenderas starkt som primer/rostskydd innan toplacken.
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
|
Re:
Hmm, ska de sitta som t.ex millways kit så har jag svårt att se hur plastbussningar skulle bli problem. I så fall bara om själva plasten i bussningarna klämms åt då man ställer max vinkel åt något håll, men så stora vinklar handlar de inte om i det fallet. Har de tilltänkta bussningarna hylsor i centrum som sticker ut lite från dem? Bra jobbat med fräsen hursomhelst! |
||||
|
Re:
Det handlar endast om att få en bakvagn med så lite friktion och glapp så möjligt. Sen så finns det såklart en skala på allt här i världen. Skall man åka fort runt kiosken så är det bara att köra med vad som helst så länge det sitter ihop, men jagar man tiondelar och även halva sådana så skall man inte fundera på något annat än ledlager om det är godkänt i den klass man åker i. Har man en gång åkt med en bra ledlager konstruktion så lär man inte vilja gå tillbaks till något annat. _________________ Patrik Skoog |
||||
|
Re:
Ritade upp det lite snabbt med ungefärliga mått i cadden nu. Med ett avstånd på ca 350mm mellan bärarmens båda infästningar, och 12mm justermån som brickorna är frästa för, kan man få nästan 2 graders lutning på bärarmen, camber. Detta innebär en ihopressning av ena bussningen på 2,5mm, och det är stört omöjligt med det materialet jag har i mina bussningar, även att det är mycket mjukare än tex delrin eller nylon.
Iofs, om man bara sätter justering för camber på innersta fästet, plus det örat som ligger närmast på det andra fästet. Sen har man skruven på fästet närmast hjulet lite lös, justerar in det inre fästet, och sen drar åt alltsammans, då borde ju bussningarna ligga hyfsat i linje. Annars är det ju ingen större grej att bygga dit ett ledlager eller en uniball kanske. Vad snackar man om för krafter in action här egentligen? _________________ Peter Sternersson |
||||
Jag har tittat i M3 tråden som du skrivit i angående ett ledlager ipressat i bussningshålet. Detta är en lösning som faller mig i smaken. Du menar att man ska ha ett sådant ledlager i ena änden av bärarmen, och "vanlig" plastbussning i andra änden? Ihop med "millways" justeringskit med brickor och excentriska skruvar? Nackdel/fördel med att sätta ledlager på bägge armarna? Du skrev att man bara kunde pressa i ledlagret i bussningshålet, har du något tips på vart man hittar ledlager med den dimensionen? Jag vill minnas att det är nån korkad innerdiameter som typ 26,85mm eller något, Kanske kan man ta ett ledlager med DY 25mm och svarva en tunn tunn hylsa och pressa i först? Duger det med "vanliga" ledlager typ SKFs standardprylar? Tittar på ett ledlager med tumdimensioner, DY 26,99mm, DI 15,88mm, 22kN dynamisk och 65,6kN statisk bärighet. Man tycker ju att detta borde räcka eller? Detta var ju förvisso inte underhållsfritt, vad innebär det i ekvationen om man försluter hålet med nån gummihistoria? Blir att gå till botten med detta så man gör en redig lösning med en gång... _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Re:
Hej Peter, Ja det är en lösning som är beprövad och väl fungernade. Antingen så kör man ledlagerlösning i ena änden och standard gummi i andra eller så allra bäst, ledlager i båda. Sen så kan du para ihop detta med "Millway kittet". Som du själv säger och har caddat fram så funkar det mindre bra att köra "Millway kitt" tilsammans med stumma bussningar. Här har du de bästa ledlagren enligt mig: http://www.mecmove.se/rodobal/mte.as Jag har testat SKF ledlager, dock inte i denna applikation och de höll inte måttet. Skall du gå ner i kvalite så är det så fall från MTE till XE serien. Dessa lager finns med gummitätning. Som du säger så är det inte fel att svarva en hylsa först att pressa in i bärarmen med ett innermått som motsvarar måttet på ytterringen (med presspassning). Hylsan görs med fördel 2 delad så man kan göra en "klack" som ledlagrets ytterring vilar på så det inte kan röra sig i sidled. Jag ritade en fin ritning för "NFS Tobbe" idag så snart kan man beställa färdiga "kitt" från honom
_________________ Patrik Skoog |
||||
|
Re: Ledlager
Rolf, du som är ursprungs uppfinnaren för denna bakvagnslösning och riktigt sugen på att börja bygga bil igen du kan väl ta fram lite färdiga "ledlager kitt" och sälja!
_________________ Patrik Skoog |
||||
|
Har loggat in på SKFs hemsida nu och bläddrar lite bland ledlagrena.
"Maintenance-free radial spherical plain bearings" verkar vara the shit så att säga. Dessa har även ändelsen "C" som Rolf nämnde. Finns i nåt ballt utförande med "PTFE-composite" Måste ju vara bra grejor.
Anledningen till att jag är lite förtjust i SKF är för vi köper från dem genom jobbet = rabatt = billigare för Peter vars bygge redan är ett par gånger över budget. De har ju även länkhuvuden i denna C-klassning. Lurar lite på om man inte skulle gå all-in o bygga som Samson gjort.
Maaaaaassa mer arbete ser det ut som iofs. Vad har detta tillvägagångssätt för fördelar jämfört med dubbla ledlager och "Millwayjustering" som det nu tydligen heter .
Ska dra iväg ett mail imorrn till SKF o höra vad dessa leksaker kan tänkas kosta. Kan ju bli högst avgörande. Någon som vet ungefärpris på liknande grejor från mecmove så jag har att jämföra med? _________________ Peter Sternersson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318(is) -89 M50B25 Anderstorp TPC PB 1.58.33
|
8 besök senaste veckan (250307 totalt) |