| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Söker en kardanknut, delbar mittre med stödlager.
|
1179 besök totalt |
|
Skall bygga ny kardan och söker en lämplig donator. Har allt utom mittenknuten, söker en delbar kardanknut (hookes) med stosar för 60mm rör. Gärna en som det går att hitta reservdelar till också.
Nån som har bra tips?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Vad menar du med delbar? Att den går att plocka isär för renovering eller att lagerkopparna sitter med skruvade överfall? Volvo verkar ha kardanrör med diameter max 50,8 mm av rekommendationstabellerna för knutkors att döma så det går bort.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Kolla Biltemakatalogen för där står ju diametern för stödlagret.
volvo 945 55mm har jag för mig, 164 har väl 50mm Varför så grovt som 60mm, gjutjärnsåtta med kompressor och lustgas
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
Delbar = Mutter på spline-yoke. Så man kan dela och byta stödlagret.
60mm, för att mina andra medbringare vill ha det (har jag för mig) men även för att jag behöver det för att klara torsionsmoderna map motorpulsation. Kardanskrället går ju med motorvarv så den ser höga varvtal extremt ofta (varje växel) jämfört med en "vanlig" kardan som bara ser det på maxvarv på fyran eller så (kanske femman och sexan med på en ball bil med lång raka, men hur ofta händer det?). _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Re:
var ute och tog mått på urquattron den er 70mm y/d vet inte om den kan passa in i den du har. vet inte om jag har fattat helt riktigt vad du menar, men hur som helst audi har kraftig drivlina så kanske någon annan skulle passa. Och den går att dela och byta stodlager på. _________________ Henrik Sachs |
||
|
Här kanske du kan hitta någonting som kan ge en ledtråd vad du ska leta efter.
http://www.baileymorris.co.uk/pdfs/b _________________ Robert Gustafsson |
||
|
50mm var de jag hade med faktiskt, skall se om jag kan sträcka mig så långt, inte så trevligt kanske.
Roger: tack för länken men det var inte helt lätt att lista ut vad det var med så sjukt många artiklar, kollar man på rören dom hade så var det grovsmide så det räckte och det vill inte jag ha.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Vi är några som köpt måttbeställda kardaner därifrån bla till min Ginetta så jag vet att dom har. Fords instick i växellådan med motsvarande volvo knutkors och medbringare till sierra,balanserat och klart, 60 pund kostade kalaset +flygfrakt även det 60 pund det var väl 6-8 år sen men det var billigt även då.
Tidigare hade dom en betydligt mera lättläst lista ,gå in på deras hemsida och kolla och försök klura ihop något. _________________ Robert Gustafsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1179 besök totalt |