Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Göteborgs kommun säger upp avtal med företag på bananpiren.
1738 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare

"Frihamnen har ett särdeles centralt läge. Här finns chans att bygga ett Göteborgs eget Manhattan med höga hus på de tre pirerna i älven.
Men först måste en del gamla byggnader försvinna. Ica:s och Dagabs tidigare fruktlager på Bananpiren står på mark som ägs av kommunen. I september beslutade fastighetsnämnden att säga upp deras tomträttsavtal i förtid."

Länk till artikel i GP

Låter som om det kanske inte blir fem år med STCC på piren ändå.

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re: Göteborgs kommun säger upp avtal med företag på bananpir

MaZ skrev:
"Frihamnen har ett särdeles centralt läge. Här finns chans att bygga ett Göteborgs eget Manhattan med höga hus på de tre pirerna i älven.
Men först måste en del gamla byggnader försvinna. Ica:s och Dagabs tidigare fruktlager på Bananpiren står på mark som ägs av kommunen. I september beslutade fastighetsnämnden att säga upp deras tomträttsavtal i förtid."

Länk till artikel i GP

Låter som om det kanske inte blir fem år med STCC på piren ändå.

Varför blir man inte ett dugg förvånad

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Göran Johansson är ju inte kvar men kanske kan lågkonjukturen fördröja galna byggprojekt några år.

Sen har väl det inte blivit så mycket "Eco-driving" aktiviteter, det har inte så det hörts så mycket iaf (har tyvärr inte överblick över piren).

Men det känns inte så trångt på andra ställen på norra älvstranden så varför bygga på Bananpiren, den är ju bara krånglig att komma till (förutom via vattnet)?

Det luktar småstadskomplex och "bygga sig ur krisen" tycker jag. Satsa på ett extremt stort köpcentra i Landvetter istället (det saknas en kvadratkilometer med öde shoppinglokaler i den riktningen)

Eller vill man vara extrem; En ostlänk (Bohus, Landvetter, Kungsbacka) för att öppna upp nya dynamiska områden.

Men kanske kan det komma igång bredare aktiviteter på banan när byggnaderna blir helt tomma (depåer, mekgarage...).
Man ska ju inte tro att räckena försvinner förrän de är borta.
Men räckena gör ju också att förarkurser med egen bil inte är så lockande.

Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Lite kreativt tänkande

Bygg en ny älvförbindelse och vips blir tingstadtunneln och göta älvbron lediga!!

Sveriges häftigaste bana: med både tunnel och bro, en sträcka på norra älvstranden och en chikan runt gasklockan..

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Inte så mycket aktiviteter säger du, men vilka får hyra då? Som jag förstår det så är det inte bara att hyra, speciellt som man måste köra på miljöbränsle, folk måste kunna komma till jobbet och lasta/lossa över banan och det ligger enorma betongblock över hela banan som måste bort.

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

MaZ skrev:
Inte så mycket aktiviteter säger du, men vilka får hyra då? Som jag förstår det så är det inte bara att hyra, speciellt som man måste köra på miljöbränsle, folk måste kunna komma till jobbet och lasta/lossa över banan och det ligger enorma betongblock över hela banan som måste bort.

det är väl som vanligt när komunen strävar åt flera håll samtidigt bygg en fin bana men gör så ingen
kan använda den motivera sedan beslutet om rivningen med att det inte finns nån aktivitet där

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nu har dom ju iof sagt upp avtalet med firmorna som är ivägen för utnyttjandet, inte STCC som jag fattar det.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
Det är ju kanske aktiviteterna i byggnaderna som nu försvinner som möjliggör större nyttjande (dvs att de kastas ut kan vara positivt, tills nån projekterar en motpol till Läppstiftet).
Det har väl körts minst ett Blackrace på rakan vad jag hört. Förmodligen underlättar det om man är på god fot med GotEvent.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

MaZ skrev:
Nu har dom ju iof sagt upp avtalet med firmorna som är ivägen för utnyttjandet, inte STCC som jag fattar det.

Få verkligen hoppas det kommer vara stcc i gbg även i fortsättningen det var ju publikrekord med 38000 sist
& det skulle nog utan problem gått att få dit 5000-10000 personer till om det funnits platser
så det verkar ju inte vara nån brist på intresse

Bara hoppas att dom tar sitt förnuft till fånga & bygger en fin permanet bana mitt i stan
som även får vara kvar i framtiden det är fin reklam för stan även om alla inte fattar det

Skulle vara grymt om det i framtiden skulle kunna köras lite klubb körningar där

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Re:

Michael Bäck skrev:
Skulle vara grymt om det i framtiden skulle kunna köras lite klubb körningar där
Känns ju inte så troligt, men det hade ju varit kul att testa i.a.f. Men tror nog att man hade fegat något med tanke på närheten till alla betongavbärare, det ser rätt tight ut i.a.f. när man kikar ner på banan från bron.

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Barbapappa skrev:
Michael Bäck skrev:
Känns ju inte så troligt, men det hade ju varit kul att testa i.a.f. Men tror nog att man hade fegat något med tanke på närheten till alla betongavbärare, det ser rätt tight ut i.a.f. när man kikar ner på banan från bron.

Blir ju lite fartkänsla med allt så nära

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Göteborgs stads inställning till motorsport kan man tydligt se i behandlandningen av Kaparna. Jag är glad att jag flyttade ifrån den där staden. Är man bostadssökande och motorsportintresserad, så skyr man stället.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Per F skrev:
Göteborgs stads inställning till motorsport kan man tydligt se i behandlandningen av Kaparna. Jag är glad att jag flyttade ifrån den där staden. Är man bostadssökande och motorsportintresserad, så skyr man stället.

Alla som vet nåt om Göteborg inser ju att enda orsaken till att dom sa ja till STCC var för att vara före Stockholm...

BMW 330i -05
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Några höghus på piren lär väl dröja många år med tanke på den låghusidiologi som råder i göteborg. Om lagerbyggnaderna försvinner blir det ju mer plats för publik.

/Johan B

1738 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande