| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Volvo s40 t4 banräser bromsfråga
|
3679 besök totalt |
|
Hej på banintresserade. Vi skulle behöva hjälp med att hittat anndra bromsar till vår volvo s40 t4 och vi behöver större skivor och ok? Men frågan är den vad det är för bultcirkel på fälgar och finns det anndra bilar som har samma storlek som tex mitsubishi evo4-5-6? För bromsar behövs verkligen när det börjar att gå fort på banträffarna,och vi har provat några som Extreemt hade men dom tog slut dom med även med en bättre bromsvätska. Hoppas det finns någon vänlig själ som kan hjälpa oss? Mvh Henna o Pär _________________ pär johansson |
||
|
Hur ser er bromskylning ut?
För utan ordentlig bromskylning så tar så gott som alla bromsar slut efter några varv, framför allt om man har lite effekt och en relativt tung bil...
Kör ni med standard T4 ok och skivor (284 mm om jag inte minns helt fel)? Ingen aning vad Extreemt är, har ni köpt nya ok där eller bara belägg? Vilket märke och dimension på ok och skivor i så fall? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
|
Det är ebc yellowstuff bromsbelägg fram med brembo sport slitsade skivor.
Bak är det orginal. Bromsvätska RBF600 Motul. Skivorna vet jag ej storlek, men jag tror att du har rätt 284mm. oken är orginal. Bromsskölden är borttagen pluss en bit av innerskärmarna fram men har ej hunnit testat på bana efteråt. Bromsarna är från xtremt och även bromsvätskan. Mvh Henna _________________ pär johansson |
||
|
Byt bort EBC-beläggen (som i mitt tycke är skit) till Pagid RS19 eller dom som finns till ert ok. Det är stor skillnad! Har själv gått igenom EBC-träsket och tyckte deras belägg var sämre än orginal i värme-hantering. Mina blev som kolbitar. Testa även Ferodo DS3000.
Annars är en bra modd. att byta upp till större skivor. Cirka 305mm fram är tillräckligt och Seat Leon Cupra 02-03' Brembo ok. Dom funkar med vissa 16" ock väger inte onödigt mycke som för större skivor. För mer Bolt-on får du väl söka hos dom större i Volvo-familjen. _________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||
|
Jag vet om en bil som kördes i STCC och var byggd efter Super Produktionreglementet (som senare valdes bort till fördel för S2000 som används idag) med original T4 bromsar runt om. Ingen kylning eller specialklossar, men en ganska lättad kaross (1120kg med förare).
En kompis körde med Brembos lite dyrare skiva (gulkromaterad, kommer inte ihåg namnet) som tål mer stryk. Kostar kanske det dubbla mot en "vanlig". Ihop med Tarox-belägg funkade det ganska bra med löjligt mycket effekt på bana. Ingen bromskylning tyvärr, det hade gjort att det funka ännu bättre. Själv har jag goda erfarenheter av EBC Yellow (när de väl fått upp tempen) till X40, men jag har inte provat några andra racebelägg heller för den delen. Mkt bättre än original iaf, vilket GreenStuff inte var! Dock överhettades mina oxå, och blev som kolbitar. Slutnafälgar och obef. kylning kan nog vara några av orsakerna.. D2 har BBK med 330mm till S40 annars, men då är det en annan liga. En norrman fick på 16" till 330mm skivor så med rätt fälg kan du ha 16". Tror det finns 304mm oxå, men runt 10k får du nog räkna med. Finns inte så mkt originalgrejor som passar då bultcirkeln är ganska ovanlig (gamla Nissan 200sx mfl) och resten av Volvofamiljen har fembult. Hittar du en större skiva med 5*114.3 kan du borra tre nya hål och använda den. Mvh _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||
|
Innan man börjar läggan ner massor med pengar på special prylar kan man testa
följande för att se om det räcker det kostar oftast inte så mycket 1: riktiga klossar är a & o om man ska köra bana & tempen börjar sticka iväg som nämnt tidigare är ebc att betrakta som skit i detta sammanhang Bra belägg kan man från från följande tillverkare carbotech,pfc,pagid & ferodo riktiga klossar gör även att skivorna håller längre Bra råd kan man få från per stacke på www.peansweden.se 2: skivor i orginalkvalite utan borrning eller slitz funkar fint då man få maximal massa i skivan som kan ta omhand energin från bromsarna iform av värme 3: bromsvätaska med hög kokpunkt så man slipper bromsbortfall & att pedalen går i golvet 4: Kylning & kylning är viktigt om inte annat för att förlänga livslängden på dina skivor & belägg finns de som fått beläggen att hålla 6-8 ggr längre med riktig effektiv kylning Luftintag i fronten slang med anslutning till skivans centrum så hålls bromsarna svala 5: Har man inte rätt bromsteknik så eldar man upp alla bromsar oavsett storlek. Rätt teknik är hårt på bromsen under kort tid inte ligga & småbromsa under lång tid Detta kan kännas konstigt i början att med full kraft attackera pedalen med det ger kortast bromssträcka & minst uppvärmning av bromsarna Har man testat allt detta & fortfarande har problem då kan det vara värt att titta på större alternativ annars är de pengarna i sjön om det inte är utseendet man är ute efter med det har ju inget med bromseffektivitet att göra. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Vi har kört framgångsrikt med slitsade Bremboskivor (Mekonomen) samt Performance Frictionklossar från PEAN.
Med den kombinationen lyckades vi inte överhetta bromsarna under långlopp i vår JTCC-S40. Väldigt lite slitage. _________________ Anders Hansson |
||
|
Jag gissar att den aktuella S40n väger något mer än en S40 Challenge...?
Vår långloppsbil är nere på ca 980 kg tomvikt nu. Vi kör med Zimmermann borrade skivor (halva priset mot Brembo) och de har funkat mycket bra i flera år. Bör nog byta nu pga några sprickor men vi har kört på samma skivor i åtminstone 3 säsonger. Men då kör vi ganska snälla belägg, Ferrodo Premiere (byter fram efter varje race = halvslitna) På S40 Challenge sitter normalt en 70 mm kylslang, detta räckte inte för oss i långlopp så vi bytte till 100 mm och det blev betydligt mindre överhettning och slitage. Så bort med dimljusen och dit med en slang!
Vi körde förresten med fas 1 bromsar första säsongen, dvs 256 mm, och bytte sedan till fas 2 (284 mm) men ska jag vara ärlig så märktes ingen stor förbättring...
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
|
Re:
Givetvis, men med tanke på att vi körde hela säsongen utan bromskylning borde samma koncept funka utmärkt på en tyngre bil med kylning. _________________ Anders Hansson |
||
|
Re:
oj! Intressant...! _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3679 besök totalt |