| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
problem med svänghjuls bult
|
1 besök senaste veckan (2656 totalt) |
|
Man brukar säga att en bult skall dras till ca 60% av brottgränsen. Efter kontroll i bultens handbok så var det 114 Nm på en m12 fingångad 10.9 bult. Väldigt nära dina rekommenderade 110 Nm. 140 Nm är ganska mycket mer och borde därför vara 75-80% av brottgränsen. Vilket är ganska mycket över de rekommenderade 60%.
_________________ Daniel Gustavsson |
||||||||||||
|
Re:
okej, visste jag inte, men man lär sig något nytt varje dag , men det ska delas igen, och bytta bultarna och spännas om _________________ R Malmström MSCC |
||||||||||||
|
observera att du enbart med hjälp av bultens åtdragningsmoment inte vet hur mycket som gått åt till att sträcka på bulten och hur mycket som är friktion i gångor och vid huvud. Så de där siffrorna är ungefärliga. Ska man veta hur mycket bulten är dragen behöver bultens förlängning mätas.
_________________ Daniel Gustavsson |
||||||||||||
|
Re:
Datablad _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||
|
Re:
Ursäkta om jag kapar tråden lite. Jag tycker detta verkar skitläskigt, har sett lite exempel på vilken kraft ett svänghjul har. Själv har jag gått i tankarna att montera ett lättat svänghjul (ej något hemma meckat) i samband med att jag plockar ner lådan. Men undrar om man vågar köra det? Med tvärstäld spis har jag svänghjulet snyggt centrerat mot mittlinjen på kroppen.....
|
||||||||||||
|
Re:
Montera en sprängplåt
Läs lite dragracingreglementen för att få tips om lämpliga material/tjocklekar och infästningspunkter. Tänk på att de reglemenena oftast är framtagna för amerikanska bojsänken så har du en lite mindre bil kan du säkert gå ner i storlek en gnutta. Totala viktminskningen lär bli mindre även om du monterar en stålplåt men framför allt den roterande vikten har blivit mycket mindre.
_________________ Roland Johansson |
||||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
problem med svänghjuls bult
|
1 besök senaste veckan (2656 totalt) |