Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
problem med svänghjuls bult
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (2656 totalt)
DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007

Man brukar säga att en bult skall dras till ca 60% av brottgränsen. Efter kontroll i bultens handbok så var det 114 Nm på en m12 fingångad 10.9 bult. Väldigt nära dina rekommenderade 110 Nm. 140 Nm är ganska mycket mer och borde därför vara 75-80% av brottgränsen. Vilket är ganska mycket över de rekommenderade 60%.

knutstorp
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Re:

DanielG skrev:
Man brukar säga att en bult skall dras till ca 60% av brottgränsen. Efter kontroll i bultens handbok så var det 114 Nm på en m12 fingångad 10.9 bult. Väldigt nära dina rekommenderade 110 Nm. 140 Nm är ganska mycket mer och borde därför vara 75-80% av brottgränsen. Vilket är ganska mycket över de rekommenderade 60%.

okej, visste jag inte, men man lär sig något nytt varje dag , men det ska delas igen, och bytta bultarna och spännas om thumbs up

DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007

observera att du enbart med hjälp av bultens åtdragningsmoment inte vet hur mycket som gått åt till att sträcka på bulten och hur mycket som är friktion i gångor och vid huvud. Så de där siffrorna är ungefärliga. Ska man veta hur mycket bulten är dragen behöver bultens förlängning mätas.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Robban1 skrev:
ice skrev:
Robban1 skrev:
ice skrev:
Robban1 skrev:
ice skrev:
Robban1: Vilken Loctite använde du?

Den röde

Vilket nummer har den?

Nummert var 268

Då skall du inte vänta 10 min mellan dragningarna.

ok, vad gäller då?????

Datablad

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

MaZ skrev:
Dina och din passagerares fötter kommer tacka dig.

Ursäkta om jag kapar tråden lite.

Jag tycker detta verkar skitläskigt, har sett lite exempel på vilken kraft ett svänghjul har. Själv har jag gått i tankarna att montera ett lättat svänghjul (ej något hemma meckat) i samband med att jag plockar ner lådan. Men undrar om man vågar köra det? Med tvärstäld spis har jag svänghjulet snyggt centrerat mot mittlinjen på kroppen.....

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Dignell skrev:
MaZ skrev:
Dina och din passagerares fötter kommer tacka dig.

Ursäkta om jag kapar tråden lite.

Jag tycker detta verkar skitläskigt, har sett lite exempel på vilken kraft ett svänghjul har. Själv har jag gått i tankarna att montera ett lättat svänghjul (ej något hemma meckat) i samband med att jag plockar ner lådan. Men undrar om man vågar köra det? Med tvärstäld spis har jag svänghjulet snyggt centrerat mot mittlinjen på kroppen.....

Montera en sprängplåt

Läs lite dragracingreglementen för att få tips om lämpliga material/tjocklekar och infästningspunkter. Tänk på att de reglemenena oftast är framtagna för amerikanska bojsänken så har du en lite mindre bil kan du säkert gå ner i storlek en gnutta.

Totala viktminskningen lär bli mindre även om du monterar en stålplåt men framför allt den roterande vikten har blivit mycket mindre.

problem med svänghjuls bult
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (2656 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande