Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1518 besök totalt |
Frågor om bromsar/däck/väghållning :)
Jag kör en colt turbo 84 och ska fixa en massa nu till vintern.. Jag ska köra med bilen "normalt" med.. alltså inte bara bana och så.. utan också ut och glida på sommaren ![]() KOM IHÅG!!! Budet bygge ![]() ![]() Ska sätta på 280mm bromsar från carisman... sätta på fjädrar och dämpare... Men efter läst igenom lite här på forumet så undrar jag.. bromsolja.. ska man ha den vassare oljan?.. är det stor skillnad mot vanlig? Ska man ha stållombudna slangar?... Vad ska man satsa för bred på sina fälgar egentligen?... Kanske bättre att köpa lite mindre breda fälgar och bättre däck? Väghållningskit... fjädrar.. vad ska man satsa på egentligen?.. kvittar det vilket märke?.. Dämpare?... är det stor skillnad mellan dem?... fick ett pris på gula koni.. (6000kr) men kändes för mycket att lägga ut.. eller vad kostar "Vanliga" dämpare? Kanske värt att ta gula koni ändå? När jag ska montera på större bromsar.. något att tänka på? (jo, jag måste modda lite, jag vet ![]() /Tacksam för svar! _________________ /Joakim Olsson - Colt TURBO |
||
oj, det var inte lite på en gång.
![]() Men först ska vi kanske grovsortera lite. 1. Bra däck är ett måste för att andra justeringar och körglädjen ska infinna sig, mao snåla inte här. R-däck är nog overkill, men köp ett bra gatdäck som även funkar på bana. Finns mer i "Däck-forumet". Men tex Bridgestone RE 720 funkar fint om du inte väljer de lite dyrare 03:orna. (Länk till bra priser finns på förstasidan.) 2. Iom vettiga däck kommer du behöva/kunna bromsa bättre vilket genererar mer värme som bla vätskan och beläggen ska stå pall för. Castrol SRF är bra men dyr. Köp Motul RBF 600, mkt prisvärt och den funkar toppen. På beläggfronten finns det massor, men kolla länk på förstasidan även för detta så kan du få svar på vad som passar dina förhållande. 3. "Köpafärdigkit" är jag inte så glad i egentligen, men anser att det är ok om man inte vill grotta ner sig totalt i chassidjungeln. Men välj då bland kända märken, be att få alla fakta så kan du få svar på vilket som iaf i teorin verkar vettigast här i forumet. Länk till bättre pris än 6000 finns nog både på förstasidan eller om du kollar under "Köp/sälj" och Carl R:s erbjudande. Vilken hjulstorlek har du idag? Bromsstorlek osv original? Vad är maxgränsen för budgeten? Gör du enligt ovan vill jag nästan lova att du inte kommer behöva nga större skivor (Läs bromstrådarna.). Stålomspunna slangar ökar dock kännslan, men inte bromsförmågan. Ihop med att du justera bilens hjulvinklar för lite "svängigare" egenskaper så ska den nog funka väldigt bra. Lycka till och välkomen hit! Fråga gärna mer, men försöka speca så gott du kan så blir det enklare att svara mer exakt. Nu har du ju dock ngnstans att börja. ![]() PS Billigaste trimningen/uppgraderingen är lättning. |
||
okej.. men alltså.. bilen ska *host * vrål trimmas med
![]() Idag har jag på 14" (whii) 185/70 tror jag ![]() ![]() Tror jag ska ha 15 eller 16 195 Bromsarna är 242mm.. vill ha större med tanke på att jag ska upp mycket i hk... Och sen vill ja bygga hela bilen.. inte bara motor.. Min budget ligger på vad jag anser är värt ![]() ![]() Jag har mailat stötdämparexperten och frågar om fjädrar och dämpare.. fick jamex fjädrar för 1600kr och gula koni för 6000kr.. sen hade de Öhlins fjädrar men de kan kräva viss ombyggnad. Dessa kostar 750 kr styck för huvud fjädrar samt 500 kr styck för hjälpfjädrar. Så jag står som ett ![]() ![]() Men efter läst ditt svar så verkar det vettigt att satsa på stålombudna slangar.. och bra däck ![]() Har mailat Carl och se vad han kan få fram ![]() _________________ /Joakim Olsson - Colt TURBO |
||
Vi har diskuterat det tidigare.. välj inte låg profil bara för sakens skull. Välj i första hand bredd och sen tar du den proifilen du har råd med. ![]() edit: Vad har du tänkt att köra med för turbo? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
td04-15t från saab 93
och massa ladd ![]() jo, jag ska gå upp i fälgar.. måste minst ha 15... men som sagt.. 15 eller 16" blir det.. men är lite fundersam över bredden man ska ha... och bilen väger ca 990kg.. ![]() _________________ /Joakim Olsson - Colt TURBO |
||
På lämpliga vågar!
![]() Ibland så har SBP vågar utanför sina lokaler som man kan tjuvväga på.. Eller vissa poliskontrollplatser.. soptippar kan också funka. Bara att väga en axel åt gången ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Mycket bra sagt i tråden
![]() Min prioritering skulle vara såhär: - Friska dämpare. Är de som sitter på dåliga, byt men välj kvalitetsgrejor. Om du sänker bilen lite samtidigt (vilket ju är en relativt liten merkostnad) se till att någon kunnig väljer lämpliga fjädrar som verkligen lirar med dämparna och bilen (och vad du ska ha bilen till...). - Skaffa välkända, erkänt bra, däck. Kostar tyvärr lite mer men det är nästan ett måste! Absolut hellre högre profil o kvalitetsdäck än lågprofil o billighetsdäck! -Kolla att det inte finns glapp i hjulupphängningarna o kolla sen alla hjulvinklar. Snacka med någon om lite optimering av vinklarna för vad du ska ha bilen till. Bana, slalom, rakt fram och gata, alla har sina optimeringar så du får balansera efter vad du prioriterar. - Bromsarna mäste naturligtvis fungera 100%. Men man kommer oftast väldigt långt med bara byte av belägg och Motuls 600 bromsvätska. Lägg hellre pengar på ovanstående punkter OM bromsarna räcker med dessa modifieringar. - Lätta bilen är i början gratis ![]() _________________ ![]() |
||
jo, jag tackar för alla svaren.. däck ska jag kosta på lite extra
![]() fjädrar och dämpare håller jag på att leta fram nu ![]() Sen fortfarande undrar jag hur man ska veta vilken bred man ska ha på däcken/fälgen?... ![]() Bromsarna kommer bytas ut eftersom jag vill inte ha några som inte orkar med 200hk+ (orginal 125hk) men ska slista dem, sen skaffa oljan och ordentliga belägg ![]() _________________ /Joakim Olsson - Colt TURBO |
||
Mycket gummi brukar i grunden aldrig vara fel
![]() Men: 1. Ha koll på att hjulets offset blir bra och funkar. (det kan ju tex finnas mer plats utåt eller inåt pga karossen som kan ge tokig offset om man breddar däcket precis vad som får plats) 2. Det kan bli jobbigt o köra med alltför breda grejor fram. Men starka armuskler pga torque steer, spårande osv är ju alltid cool ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
då går nog in rätt så breda däck
![]() bak är det säkert 6-7cm innan man kommer ut på gränsen ![]() fram är det inte lika mycket... Men 235 back och 215 fram ![]() oki, kanske svårt att veta på rak arm.. men ju bredare desstu bättre ![]() Funderat lite på om jag tar rent för breda däck så kommer bränsle förbrukningen öka en bra bit... *usch* *fattig student* _________________ /Joakim Olsson - Colt TURBO |
||
Tror inte det märks, rullmotståndet är väldigt lite i förhållande till den energi som går åt till att accelera resp övervinna luftmotstånd. Fast du kanske menar att bredare däck har högre luftmotstånd än smalare? Tror inte det heller blir märkbart, det är en liten ändring i en för övrigt stor bil F ö har jag inte hört att breda däck skulle ha högre rullmotstånd öht, någon som kan bekräfta? _________________ Pär Hylander |
||
snarare 235 fram och 215 bak, om du vill ha balans i bitarna. tänk inte i "raggar-tankar" när du väljer bredden. dvs brett bak och smalt fram. detta funkar bara på bakhjulsdrivna bilar. din bil är förmodligen ganska mkt lättare bak än fram så förhållandet blir bakvänt. jag hade nog satsat på 205/215 runtom och mest prisvärt är 205/50-15, med ett stort utbud på både gat och r-däck. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
195/55 är mycket billigare än 205/50..
Större utbud också.. fast åas så kan man ju minska dimentionen i nästan all evighet i jakten på lägre kostnad.. Jag kommer iaf köra på 195 på R-däck nästa år ![]() Bör vara ngt bättre än 205 gatdäcken jagf haft innan iaf ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
"Hört" har jag nog att rullmotståndet ökar men jag har inte sett några siffror.
Att däckets aerodynamik är extremt viktigt när man har snabba bilar och friliggande hjul vet jag. Bridgestones taktik i F1 var faktiskt att ha mindre bredd på footprinten än maximalt tillåtet till förmån för däck med mer rundad form för bättre aerodynamik. Viktigt på Monza till exempel, mindre viktigt på Kullen... Jag har dessutom för mig att däcksbredden på 360 Modena inte är någon slump utan att det är en kompromiss för att få bra toppfart och bra kurvprestanda. Dvs ökar du däckbredden på 360 så är det inte säkert att generella prestanda blir bättre, snarare tvärtom. Tror 360 fick runt 5000 utvecklingstimmar i vindtunneln. Med 8 timmars arbetsdag och 200 arbetsdagar per år blir det runt 3 manår i vindtunneln... _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1518 besök totalt |