| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hjulinställningar 4hwd och 1700kg
|
1955 besök totalt |
|
tänkte att jag skulle börja fundera på några fina grundinställningar på rs2an, vad ska jag utgå från? bilen kommer att användas på bana som mest men även gata, sen om det sliter lite däck på gata så gör det inget. hört någonstans att lite mer toe in bak är till för 4wd? stämmer detta? kommer göra egna stag till att ställa toe in/ut med så det kommer kunna ställas ganska extremt, övre a-armar bak kommer bli justerbara ocks för dessa punkter. så nånting fint att utgå ifrån när man pressar ut på banan. blir i övrigt 550-600hk alu och delrin bussningar uniballs och ställbara krängare... Edit: kommer att börja med 235/40 -17 kumho ecsta däck. _________________ A l e x l i n d a h l |
||
|
om bakvagnen är lik S4:an lossar man två inre bultar som håller fjäderbenet, tar kofot, justerar toe och sen drar man åt bultar igen. Dvs. det behövs inga fancy hemgjorda stag för toe-justering.
Camber går att justera också, genom att vrida på övre stagens uniball. När det gäller justering skulle jag börjat med helt orginal hjulvinklar med kanske lite mer camber och jobbat därifrån...hjuljustering är nog en av sista saker man gör när allt annat fungerar 100%. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Jag förstår att du vill "rejsa" till bakvagnen med massa uniballs men orginal bakvagn är faktiskt inte så tokig. Jag skulle börjat med nya hårdare gummibussningar i bakvagnen och fina dämpare/coilovers. Resten av bakvagnen är justerbar i alla ledder som den är. Audi är framtunga och det är inte så mkt. vikt där bak...frågan är om du vinner så mkt. på omfattande ombyggnation med uniballs...det blir mkt. jobb för lite vinst. Dessutom kommer SBP att ha åsikter om uniballs osv.
Jag skulle fixat bilen med fräsch orginal bakupphängning och på sin höjd "rejsiga" coilovers... Sen, när du har kört många varv och ändå anser att upphängningsmek har mycket att erbjuda kan du bygga om. Personligen anser jag att denna Audi bakvagn är betydligt mer påkostad än Audi framvagn (McP med knapt någon Caster alls). Om det är något jag tycker bör fixas med upphängningen så är det framvagn...bilen understyr ganska friskt med Torsen och motorn framför framaxeln. Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
alla bussningar blir delrin/alu. sen kommer övre stagen bli med uniballs för attt jag vill bygger bilen fullt ut med en gång. Orginal duger säkert långt men.. sen blir det bilsten dämpare och h&r fjädrar.
hur fixar man till framvagnen? _________________ A l e x l i n d a h l |
||
|
Re:
Finns caster justering iaf till S2an. Där flyttar man hela framvagnsbalken en smula. Så det är bara typ 2 steg man kan justera mellan. Angående uniballs osv måste nog jag säga att lägg de pengarna på vettigare dämpare/fjädrar istället. Åkt en hel del med Bilsten dämpare och hr fjädrar. Har sellholm coilovers nu och skillnaden är som natt och dag. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
|
uniballs är gratis så det är redan spikat. aha offset alu bussnignarna från 034 tex?
det är ju det med stomkostnaden att bygga om benen samt väntetiden som är så tråkig på coilovers, vad kostade sellholm?? edit: mailat dom och frågat om pris nu, ska bli intressant. _________________ A l e x l i n d a h l |
||
|
inställning
vi brukar ställa lite toe out bak typ 2mm för att få lite bättre instyrning i kurvorna. camber är bättre ju mer du kan få vi kör med upp till 4,5 grader runt om mvh dennis på ace competition _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||
|
hej igen
nä det är klart 4,5 grad camber är väll inte helt lätt utan att modda lite men 2-2,5 ska gå med lite vilja. och ja ca 2mm toe out både fram och bak, den kan bli lite vinglig i höga farter men den styr in väldigt mycke bättre på bana. det är ju inte så många banor man kommer över 200 ändå....!? ett tips till är att stum montera bakvagns bryggan i karossen med tex alu bussningar, man slipper väldigt mycke självstyrning på bakvagnen med ett sådant modd. mvh dennis på ace _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||
|
okej, ja alla bussningar är i delrin alu eller hemmabyggt med uniballs, så stumt blir det.
men det är tänkt att åka lite nûrburgring osv så gärna stabil i höga farter med
har lite idéer med att byta ut topplagringen mot ställbara camber/caster plattor så då är det problemet löst om det nu blir som det är tänkt. _________________ A l e x l i n d a h l |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1955 besök totalt |