Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Första racern
<<   1, 2, 3
29 besök senaste veckan (20511 totalt)
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 208



Första räsern var tillsamans med ett gäng glada gubbar från jobbet som även sponsrade teamet!

Motorn var en B230 med 180hk (byggd hemma hos Anders Lindberg). En pålitlig motor med lagom effekt för oerfarna förare i långlopp.
Chassiet var från början måttligt förändrat från std men med åren blev det bättre och när vi tog över Ravilas 240 kaross så fick vi ett riktigt bra chassi!

Vi har presis kommit imål efter vårat första race!


_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



en 205 gti 88a med mi16 motor (148hk 16v istället för 105hk orginal) rejsbromsar o länkarmar mm för mer camber och nytt dämparchassie...

riktigt kul bil. haft den sedan 2003 eller 2004a. rullat några 100mil sedan dess. stått i minst 2år


_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 896



Du fridh! Vad är detdär för vinge?

_________________
Emil Jönsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577




Första bilen jag körde bana med, Opel omega. Debut med klen 2,6 liters motor på Nürburgring -99, bilden ovan är från sista bankörningen med bilen på Kinnekulle 6/6 2007. Satt en något vassare 3,0 24V motor i då.
Under de åtta åren jag ägde den fick den gå på lite olika klubbträffar, bla Kinnekulle, Gelleråsen, Anderstorp, Sviestad och lite olika konbaneträffar.
Saknar den ibland, den hade lite personlighet på nåt vis.


Andra bilen jag kört bana med, men det är min första egna bil. Opel Rekord -69.
Ägt den sen -95 och 11 år senare har den förvandlats från svajig originalbil till stenhård racerbil.
Stod och rostade ett par år mellan -98 och -02, men sen började bygget.
Alldeles för mycket tid och pengar nerlagt på en hopplös gammal gubbsedan, men man är inte alltid rationell.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Första bilen som jag både ägde och provade på bana (Sviestad) tror jag var en rallyutrustad Saab Sport 1965. Året var iaf 1976. Första egna bilen som kördes i en bantävling var en Saab V4 -68 (eller var det en 67:a? jag hade en av varje samtdigt)
Även om det var roligare att låna Morsans Alfasud -74 med för tiden sagolik väghållning.
Den fick jag dock inte modda för racing , men väl låna för licenskursen, skönt schyssta föräldrar thumbs up
Vore kul om man hade haft bilder kvar på dessa
Sedan passerade en salig blanding möjliga och omöjliga bilar och projekt, vågar knappt räkna..

För övrigt tycker jag Anders Karlsson Rekord är osannolikt läcker thumbs up

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940


Trådstartare
Bosse var inte din första en Fiat ??
Citat: Även om det var roligare att låna Morsans Alfasud -74 med för tiden sagolik väghållning.

Jag hadde en Betone 1750 GTV som jag körde i sportvagnserien på 80 talet när jag sedan sålde den så tog jag en Alfa Sud i inbyte och upptäcke vilken super väghållning det var i den mycket bättre än i GTV

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



RCM skrev:
Bosse var inte din första en Fiat ??
Citat: Även om det var roligare att låna Morsans Alfasud -74 med för tiden sagolik väghållning.

Jag hadde en Betone 1750 GTV som jag körde i sportvagnserien på 80 talet när jag sedan sålde den så tog jag en Alfa Sud i inbyte och upptäcke vilken super väghållning det var i den mycket bättre än i GTV


Fiaten blev faktiskt nr 3, efter Saabarna, som ju e.g. var rena rallybilar i grunden. Men Fiaten var iofs mitt första seriösa (?) försök till en bil som enbart skulle gå på bana.
Jag saknar den fortfarande. Den hade en bakgrund som som grusbaneracer från Danmark.
(jag har fortfarande de danska plåtarna någon stans i garagebråten) Försedd med en massa riktigt Abarth-godis var den en riktig liten pralin. Den såldes f.ö. med sorg i härtat när SSK slog ihop sina två standardklasser till en enda, där Volvo B20 motor nästan var ett villkor för att hävda sig...
Samtidigt hade jag en Cortina -66 en GT med lotusfälgar, från början också med en lotusmotor/låda under locket , men efter nåfra lite väl dyra dyra ras, så blev det en vedbotrimmad 1500 cc GT istället.
Minns att du när vi tjänstgjorde i kronans uniform gav mig kloka råd om att bygga racerbil på Cortinan istället för Fiaten. Så borde jag givetvis ha gjort med min begränsade budget, men jag var nog mera Fiatelist en Cortinist.
Ska gräva hemma i förädrahemmet vid tillfälle efter några bilder på dessa bilar, något finns det kanske kvar, som kan scannas in för denna trevlgia tråd.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3741



Med denna bil väcktes min bankörnings intresse! Provade köra på bana med den på Kinnekulle ca 99-00 någongång och bestämde mig för att förverkliga min dröm om M3 E30.


Det tog 1½ år att sälja den bilen och första året använde jag M3:an som bruksbil, 02 drogs barn/hus karusellen igång vilket resulterade i starkt begränsad fritid! Faktum är att jag nu efter 7½ år har fortfarande inte kört med M3:an på riktiga banor!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



Bosse L skrev:
...räknar upp en massa coola racerbilar...

För övrigt tycker jag Anders Karlsson Rekord är osannolikt läcker thumbs up


Äh, det är väl inget speciellt med den... Ser bra ut på lite håll, men börjar man studera den lite närmare så ser man vilket bonnasmide det är på sina ställen

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



heralue skrev:


30-timmars för 1000:- bilar Mantorp 1991....9:a av 80. (puh vad det var varmt den helgen )


Det rejset läste jag om i Nynäsposten och började forska och samla intresserade kompisar.
Det gick alltså att köra rejs och börja från noll.
Det blev den här i det som senare blev MSLS.


_________________
Arne Lindgren
Citera
Johan.N
Borås/Aplared
Här sen Feb 2006
Inlägg: 126



Min första och hittills enda tävlingsbil.En fröjd att framföra på banan var det iallafall,den har sålts till förmån för något gatreggat,vad det nu blir.




_________________
F.d. ROC-Audiägare
http://www.youtube.com/watch?v=_MleYugF12E
Såld
Audi A6 3.0 TDI Quattro -06
Audi A4 1.8 TQ-97
Audi A4-95

Johan Nilsson
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 451



Anders Karlsson skrev:

Första bilen jag körde bana med, Opel omega. Debut med klen 2,6 liters motor på Nürburgring -99, bilden ovan är från sista bankörningen med bilen på Kinnekulle 6/6 2007. Satt en något vassare 3,0 24V motor i då.
Under de åtta åren jag ägde den fick den gå på lite olika klubbträffar, bla Kinnekulle, Gelleråsen, Anderstorp, Sviestad och lite olika konbaneträffar.
Saknar den ibland, den hade lite personlighet på nåt vis.


En fråga bara..Är det denna bilen som du snurrar runt me i en video från attitude? Längesen ja såg den videon men tyckte ja kände igen bilen på nåt sätt Du har möjligtvis inte den filmen nånstans om d nu e du?

//Pontus

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



Jo det stämmer bra det. Iom att det är bus på allmän väg, eller iaf industriområde så vet jag inte om den ska läggas upp här. Det brukar inte vara så populärt...
Har sett den på Youtube också, sök på omega burnout eller nåt. Vet inte om filmen är så frän egentligen, man var ung och dum osv...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Hakan
Örserum
Här sen Nov 2005
Inlägg: 81



Min första "rejser" och bil var en Porsche 924 -79. Med halvbur, sportstol och 4p-bälte.
Den kördes tyvärr aldrig på bana men några konbanekörningar blev det av. Och det utan att skämmas






Usch vad jag saknar henne
Mvh Håkan

_________________
Håkan Bergkvist
Toyota GT86
Citera
Krigge
GBG
Här sen Maj 2004
Inlägg: 54



Saknar min första ibland, tog hem denna precis innan hypen kom hit. Snabb på bana var den väl aldrig men satan vad den gick rakt fram

_________________
Kristofer Strömberg
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



Johan.N skrev:
Min första och hittills enda tävlingsbil.En fröjd att framföra på banan var det iallafall,den har sålts till förmån för något gatreggat,vad det nu blir.



Så jävla porrig!!!

_________________
Joakim Karlsson
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Har än så länge inte kommit ut på någon bana med nån av mina bilar jag ägt, men det ska det bli ändring på med min nuvarande.
Min första bil var en BMW 2002 Automatic från 1970 som skaffades 1997. Bilen fick manuell låda ganska snart och fick uppleva en och annan grusväg i min ägo.

Bilen såldes 2005 men jag fick se den igen så sent som i somras.



_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



02:an msåte vara BMW:s mest lyckade design någonsin thumbs up
Så ren och utan nonsens, så den där Chris bang-bang kan gå och gömma sig.
Jag övningskörde i en flång ny 2002 när jag tog körkort, så den har alltid en plats i mitt mentala garage.
Gärna en inka-orange. Den enda 02 jag ägt var en ljusgrå 1600-2 Ti (ganska ovanlig) minns att den hade 6-volt elsystem, var en 67 eller 68. Tyvärr var det en ganska sliten rallybil, så det blev en kortvarig relation.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bilder o videos
Första racern
<<   1, 2, 3
29 besök senaste veckan (20511 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande