| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bärnsleledning K-jet - Skarva?
|
1123 besök totalt |
|
Har ju skadat en bränsleledning. Måste skarva den. Men det är ju K-jet insprutning på 16V. Ganska högt tryck i ledningarna. Pallar det med gummislang och klammer? Ledningarna är i plast och det sitter banjokopplingar i ändarna. Det är inte någon permanent lösning iofs. Men kommer det hålla eller inte? Vill inte ha småläck och soppa under tiden det ska sitta så! Kommer flytta pump och filter , sitter nu under baksätet under bilen. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Jag tog bort den skadade plastslangen och köpte en ny blå plastluftslang hos hydraulfirman. Ej specad till bränsle men jag körde så i många år både i k-jet sprutet och som bränsleledning genom bilen.
Tryckte helt enkelt fast den nya slangen över nipplarna med hjälp av lite svag värme av värmepistolen och en stadig hand. Blev kanonbra. Annars kan man testa sätta slangen i skruvstycket lagom hårt för att inte skada den, Låt slangen bara sticka upp lika mycket som insticket på nippeln. Knacka sedan in nippeln i slangen med en plasthammare. Funkade nästan ännu bättre när jag tänker efter. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
|
Re:
Blir jobbigt med så lång gummislang. Men annars så kanske det gått. Det är bak från pump ända fram till bränslehuvudet.
Bra tips! Så får det nog blir sedan. Först skarva ihop så den går att köra. Sedan köra på ditt tips tror jag. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Re: Bärnsleledning K-jet - Skarva?
Nödreparation för att komma hem etc så fungerar det, brukar börja läcka efter ett litet tag. Värt att veta att gummislang med högt tryck verkar bli väldigt känslig för mekanisk påverkan, även bara nudda... Hydroscand eller någon åf för dem kan säkert göra ny slang med rätt kopplingar billigare än volkswagen om det ens går att få tag på original längre. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re: Bärnsleledning K-jet - Skarva?
Jo precis. Blir till att snabb laga så den går att köra runt. Har ju några orginalslangar iofs. Men med flytt av pump blir det ju fel ändå. Gör man nytt går det ju att anpassa precis som man vill ha det. Det är bara ett lite snabbjobb för att kunna flytta bilen en bit och tillbaka. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1123 besök totalt |