| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hona cylinderlopp för olika sorters kolvringar
|
4182 besök totalt |
|
Min nya motor ska få kolvar från Ross, och deras Ross racing piston rings. http://www.importperformanceparts.ne Jag har mitt block inne på toppdeckning och honing nu, och min motorgubbe säger att han måste veta materialet på den översta kolvringen för att honingen ska bli rätt. Tydligen honar man olika grovt och i olika vinklar beroende på material i kolvringarna. Han menade till o med att om man honar fel så räcker det med att dra på starten i stort sett så har du nött sönder kolvringarna. Ur länken ovan utläser jag att den översta ringen är zink fosfaterad. Min motorgubbe nämnde gjutjärn, krom och molyringar. Gjutjärn utesluter jag för det var tydligen stenåldern enligt honom. Och molyringar får man ju tydligen betala massa extra för som det står längst ner. Är det kromringar jag kommer få då tro? Innebär ett lager zink på ytan att det är förkromade grejor? Kroma gör man väl just med grundämnet krom? Någon som har erfarenhet av detta eller tolkar det på annat sätt än mig? _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Re: Hona cylinderlopp för olika sorters kolvringar
Enligt din länk (om det är någon av de kolvarna du köpt) så är översta ringen molyring, andra gjutjärn. Sedan har du ytbehandlat ringen med zinkning för att den inte ska rosta och ge lägre friktion vid första uppstarten? Zinkning är inte förkromning. Att motorn kommer direkt slita ner ringarna är nog en mindre överdrift. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re: Hona cylinderlopp för olika sorters kolvringar
Hur utläser du att det är en molyring? Jag har beställt ross racing piston rings. Sen om jag förstår det rätt så kan man lägga till ytterligare 22 dollar per kolv för att få värstingringarna som är i tabellen därnere? och då med molyringar... Mjoo, jag har en känsla av att det kanske överdrevs endel också, men i worst case scenario kanske mina kolvringar ska ha en väldigt fin yta gjord med fina stenar, och är det en mycket grov yta kommer ju saker börja slitas... _________________ Peter Sternersson |
||||
|
om du läser på ross sida så ser du att det är 2 olika tjoklekar på ringarna till höger och v,
samma material i alla, molly med zinc 1a, cast 2a, carbon oil. Är inga tillägg som kostar 22dollar det är priset per cylinder sats. _________________ Örjan Karlsson Moby Dick R32 GT-R -93 KTM 1290 R -16 |
||||
|
Re:
Nää, några extra 22 dollar har jag inte lagt till, så jag får ju zinkbelagda, men frågan är vad zinkbelagda innebär i min motorgubbes termer, är det sk "krom-ringar"?
Ja jag har inte mer bråttom än att jag kan vänta tills kolvarna kommer, och sen åka med hela paketet till farbror motorgubbe. Det är ingen som köpt sånnahär kolvar och ringar innan då så de vet hur honingen gjordes? _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Nu känner jag mig lite dum
Efter lite letande på Ross hemsida hittade jag faktiskt en PDF där det stod väldigt utförligt både hur man ska hona cylindrarna och hur man ska slipa in ringarna. http://www.rosspistons.thinkhost.com Där finns de för framtida sökande
_________________ Peter Sternersson |
||||
|
Re:
Det är helt klart det bästa alternativet! om han är så seriös att han vill veta vad du har för ringar.. då borde han även själv vilja mäta kolvarna! Ross (och alla andra) skickar alltid med ett papper med sina kolvar där det står hur stora dom blev och hur stort man bör borra loppen.. sen finns det ju alltid lite egna teorier oxå
|
||||
|
Re:
Börjar bli lite orolig nu att jag gjort bort mig med kolvarna. Mitt block har 85mm i originalborr (har gått 3000mil om det har nån betydelse). Kolvarna är det en annan kille med 84 i borr som beställt. Han ska borra upp sitt en millimeter. Läste på Ross hemsida att om man anger 85mm i borr så gör de kolvarna några tusendels tum mindre än 85mm. Blev orolig att mitt block som redan har 85mm och ska honas om kommer bli för stort. Man måste väl ändå ta några hundradelar när man honar eller? _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Re:
Beror ju aldelens på hur slitet ditt block är... Men visst, några hundringar tar man ju bort! Dock är det inte så dödligt noga heller.. om optimalt för kolvarna är 85.0000 och ditt block blir 85.04 så spelar det ingen större roll skulle jag tro. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4182 besök totalt |