| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
erfarenheter och tips ang accu sump?
|
27026 besök totalt |
|
funderar på att köpa resp bygga en ackumulator tank till oljesmörjningen.. http://www.racerpartswholesale.com/p nån som har kört med nåt liknande och kan dela med sig av nackdelar och fördelar? nåt man bör tänka på eller är det bara till å koppla på sig på smörjsystemet på lämpligt ställe? vilken storlek bör man välja i förhållande till oljemängd i motor? ska ha den med kolv i som skiljer luften från oljan, men en viss mängd luft kommer ändå att befinna sig på oljesidan vad jag kan förstå. finns det en möjlighet att denna luften kan komma in i systemet?? diskutera gärna fritt. tänker använda den på en audi femma med turbo. mvh roger _________________ ROGER FYHRLUND Kör 770hk porsche audi projekt tråd: http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153 |
||
|
_________________ ROGER FYHRLUND Kör 770hk porsche audi projekt tråd: http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153 |
||
|
har en liggende, montert enveisventil og alt mulig, men aldri helt fått tatt i bruk enda. skal prove få koblet den når jeg har motorbytte nå, har med elektrisk solenoide, så jeg kan få oljetrykk for motoren starter også.
_________________ Anders Nerheim |
||
|
Re:
jo jag har kollat där. Och jag vet hur dom fungerar, men där finns inget svar på dom frågorna jag ställde. vill ha opartiska åsikter från folk som använts sig av dessa irl. mvh roger _________________ ROGER FYHRLUND Kör 770hk porsche audi projekt tråd: http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153 |
||
|
har en 3qt ,påkopplad på motorn ,himmla smidigt att aldrig behöva köra upp oljetryck utan kan "försmörja"
har en elventil vilket gör att den alltid fylls upp så fort motorn är igång men bara släpper ut tryck när man har strömbrytaren på ,har kvar den mekaniska ventilen men den ändvänds bara när man ställer bilen en längre tid ,då stänger jag den kan tyckat att olje trycket är mindre fladdrigt nu ,tyvärr loggade jag inte trycket innan då jag inte hade accun så jag har inget exakt jämförelse _________________ Torbjörn Andersson |
||
|
Inte hört om accusump tidigare, låter bra men frågan e hur pass bra den verkligen funkar..
Hur ställer man vid vilket min tryck den ska släppa ur sig oljan? gör man det med tryckluft o kollar trycket på manometern? och behöver man bara göra det en gång eller varje gång man ska köra? Sen när oljepumpen tappar trycket så lär ju oljan från ackumulator tanken flöda åt alla håll alltså även i fel riktning mot oljepumpen.. men det kanske inte har nån betydelse eller? . Läst igenom hela din projekt tråd nu Roger och såg att du byggt om oljetråget rejält o flyttat bak oljepickupen, men har du ändå haft problem med oljetrycket? Vilken storlek på accusump har du köpt? (körde själv vevlager ras i somras så behöver själv hitta på nått för att säker ställa oljetillförseln) . _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
Re:
hej.. för att försöka svara på din fråga ang accusumpen så flödar det inte tillbaka genom pumpen då den alltid pumpar fram oljan, funkar som en backventil. sen är ju då nackdelen vad jag förstått att man alltid måste ha övertryck på luftsidan precis som du beskriver, för att inte få för lite tryck på lagerna under tiden som accusumpen fylls upp (om man sugit luft under körning) så 3kilo övertryck bör man nog ha!! och jag känner att det inte blir helt pålitligt iochmed att den luften kan ta sig över till oljesidan om man inte passar sig och håller koll på det varje gång man kör.. jag har inte haft några problem med trycket innan men jag ska bygga lite större tråg för att få i lite mer olja, och man vill ju vara på den säkra sidan... har fått hem en 3l accusump som ligger på hyllan men överväger fortfarande om jag skall använda den. mvh roger _________________ ROGER FYHRLUND Kör 770hk porsche audi projekt tråd: http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153 |
||
|
här är instruktioner ..dock på engelska ..rätar ut lite frågetecken
klicka på instruktion 23900 http://www.moroso.com/instructions.a http://www.moroso.com/catalog/catego _________________ Torbjörn Andersson |
||
|
Har läst dessa på moroso (står om dom högre upp i tråden..) dock står det alldeles för lite info där..
Men hittade mycke bättre o vettigare info här: http://www.accusump.com/accusump.pdf Dock förstår jag inte det med trycksättningen, står att man ska ha 7-10psi, 10psi är ju bara 0.69bar ?? Läs under "SETTING THE PRE-CHARGE" Man ska trycktesta den till 60psi=4bar för att se att det inte är nått läckage men sen sänka det till 7-10psi och då kommer den av oljetrycket att gå upp till samma tryck som oljetrycket vad jag fattar av dokumentationen, betyder det att den alltså helt automatiskt ställer in till rätt tryck och man gör INTE det genom att tryck sätta den till tex 4bar eller?? Trycker den ut olja då direkt bara oljetrycket minskar med 0.1bar eller krävs det mer i tryckfall hur mycke? och hur funkar det då när man kör o sen stannar för oljetrycket ligger ju inte helt still, det brukar ju sjunka på tomgång kommer den då tro att det e oljetrycksfall o tömma sig på olja o sen inte pumpa upp sig förens man gasar så oljetrycket går upp igen?? Eller kommer den noll ställa sig efter en stund o fyllas upp igen på tomgång och utgå från det trycket som normalt tryck ända tills trycket ökar? Vore bra om nån som använder en accusump kunde förklara.. Sen undrar jag om: E.P.C. electric valves #24-271 (20-25 PSI setting) #24-273 (35-40 PSI setting) #24-275 (55-60 PSI setting) Är denna enbart om man vill ha ett fast min tryck medans "Standard electric valve" är exakt samma fast med rörligt min tryck eller skiljer det nått mera mellan dom? För oljetrycket varierar ju beroende på vilken olja man kör på samt vilken temp oljan har så då bör ju "Standard electric valve" vara den man ska ha eller? _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Inte svar på din fråga men... På Ultimorna använder många (de flesta) accusump och så även fabriken. Det verkar ju fungera bra men så fort man börjar tala om aktiv körning på bana så är den allmänna rekomendationen att inte använda accusump utan gå på torrsump istället. Är det inte möjligt med torrsump i din applikation så är ju Accusump iaf väldigt mycket bättre än ingenting.
_________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||
|
Accusumpen är väldigt enkel......
vissa med kolv vissa utan men det spelar ingen roll kolv varianten kan ligga ner den andra måste stå upp.... Den funkar som en tryckutjämnare helt enkelt har du ett oljetryck på 3 bar så har du ett tryck ide npå 3 bar varvar du mer trycket i systemet ökar då ökar trycket i den dom följer varandra hela tiden liksom tappar du trycket helt så kommer trycket i accusumpen att gå neråt i den takten som nivån sjunker i accusumpen tills den är tom eller så är du ute ur tryckfallet och oljepumpen fyller på bägge igen..... Hur det blir när man startar bilen stör mig med något men man får anta att kapaciteten på pumpen räcker för att fylla den med du behöver ju inte världens oljetryck på lagrena obelastat...... Jag har en annan mycket säkrare klart krångligare och dyrare variant men något enklare än torrsump som jag kunde rekomendera...... Man använder lämpligen 1-3 stegs torrsumpspump att suga ur tråget med upp i torrsumpstanken sen får orginal pumpen ta oljan i botten på tanken där de taldrig är luftbubblor eller nåt utan perfekt olja hela tiden... Det som man sparar mot en riktig torrsumps installation är ombyggnationer av kanaler inne i motorn samt man behöver inte så många steg på pumpen vilket resulterar i lite mindre slangar..... Du kan kolla i min tråd där finns lite hur det kan se ut tror jag.... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Hoppas det rätade ut nåt lite iallafall eller kanske jag bara skapade mer huvudbry......
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
Har funderat ännu mer..
Eftersom den bara ska tycksättas med 0.7bar då kommer den väll bara att tömma sig så länge det interna trycket överstiger det externa? Alltså om motorn tappar oljetrycket helt = 0bar så kommer den tömma sig helt om inte motorn återfår trycket.. MEN oftast så tappar man ju inte allt tryck utan pumpen börjar ju suga luft o då minskar bara trycket, säg att man kör med 5bar så får oljepumpen problem med luft o oljetrycket sjunker till 3bar, då kommer väll bara accusumpen töma sig på olja tills den också har 3bars tryck eller hur? och det krävs väll inte speciellt mycke olja för att tappa trycket från 5bar till 3bar i en stålbehållare eller? nån som kan räkna fram det på en 1.5L och 3L tankvolym? det enda som egentligen komprimeras är ju luften och den har ju inte så stor volym i behållaren eller hur.. Nån som vet hur mycke olja som trycks igenom motorn per sekund för då kan man ju ta reda på hur många sekunder accusump'en kan hålla uppe trycket med den lilla mängd olja som kommer tryckas ut? Eller gör lufttrycket på 0.7bar att den kommer tömma sig extra mycket eller helt o hållet på olja om trycket minskar från 5bar till 3bar och inte återgår till 5bar ? Har hittat en annan som kör med accusump på Audi dock har han inte skrivit nått i tråden om den funkat bra för honom, den ser väldigt stor ut bredvid motorn undrar vilken volym han har?: http://www.gatebil.no/forum/viewtopi Angående torrsump, så ja sjävklart skulle man vilja ha det, men dels är det en helt annan prislapp sen för mig är det stora problemet att få plats med pumpen samt få plats med drivningen till pumpen.. Så det blir inge torrsump på min svarta 90q möjligtvis på nån urquattro men det är helt andra byggen.. Så antingen blir det att köra vidare fast med bättre olja samt mera olja än tidigare och kanske även komplettera med en accusump om den gör det den ska, vilket jag hoppas få fram i denna tråd... _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Re:
Utan att ha satt mig in i hur den fungerar kan jag inflika lite. Alla som har skjutit en packning till oljefiltret på motorn eller haft en slang som gått av vet att en motorn blir i princip helt tom på olja inom 2-4 sekunder. För att tappa tryck på en vätska behövs nästan ingenting i volym. Har du 1.5-3liter i en behållare med vätska och trycket är 5 bar, så har det nog sjukit till 3 bar inom tiondelar av en sekund. För att stötta trycket under väldigt korta perioder av luftsugning vid pumpen kanske de kan hjälpa, men jag har svårt att tro på sånna produkter. Borde vara bättre att satsa på att lösa grundproblemet med tråget isåfall. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
|
Kom ihåg att maxmängden olja som kan transporteras genom en motor per minut är VÄSENTLIGT mycket mindre än vad som kommer ut om en tätning går.
accusump fungerar nog rätt bra, men problemet med produkten ligger nog i tryckskillnaden mellan full och tom behållare - tror alltså inte att man kan nyttja "hela reservtanken" så att säga innan ett haveri uppstår pga för lågt oljetryck. _________________ Mvh // Niklas L |
||
|
Hittade en negativ text om accusump i denna tråd:
http://www.zatzy.com/projekt/281105- Klipper in text som var inklippt i den tråden.. To the point of Accusumps - I would rather not plumb one of these into an oiling system. Rather I would rather install a good, well baffled oil pan of reasonable capacity. The Accusumps rob your engine of oil pressure at the time it needs it the most. How's that? With a poor oil pan design, your engine will lose oil pressure in a hard corner or during a carousel corner at high G-loading. This is when the Accusump discharges it's load into the galleys. once the G forces stabilize, your oil pump will now pickup oil and start to pressurize the galleys. Here's the bad part - the discharged Accusump presents less resistance to the pressure than do the bearings - so where do you suppose the real volume of oil is going now? That's right - to fill the Accusump. once the pressure resistance is equal between the Accusump and the bearings, you'll start feeding both equally.. Think about what your car is doing and the loading you are putting on the engine when the lateral G-Forces are low after coming off a corner. Yep - you're flat on the throttle coming off that corner - your engine is on a Dyno-Pull as it's trying to accelerate that car as fast as it can. Meanwhile mister thirsty Accusump is drinking up that life giving booze... If you're in a class that allows Dry-Sumps - definitely go that route. If not - or your budget just won't stretch that far - get a better pan. Det går ju att lösa med en "tryckstyrd backventil", så den bara fyller på accusumpen när oljetrycket är tillräckligt högt i motorn, men det känns ju inte så bra att behöva hitta på massa extra grejor för att det ska funka... och den viktigaste frågan är ju om accusumpen verkligen kan förhindra ett vevlagerras när oljepumpen suger luft. Men eftersom Kenson skriver att den används på många ultimor så kan den ju inte var helt värdelös.. Nån som vet nån race serie som använder accusump? _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
men det förhindras ju av att du trycksätter på översidan av kolven tex 3bar då fyller den inte behållaren förräns motorn har fått upp ett tryck på över 3bar dvs alltid minst 3bar på lagrerna..
_________________ ROGER FYHRLUND Kör 770hk porsche audi projekt tråd: http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153 |
||
|
problemet är ju det med att om du har ett övertryck på tex 3bar ( alltså ganska högt ) på luftsidan, så minskar ju mängden olja i behållaren drastiskt eftersom det kommer va mer luft än olja i behållaren..
det mest idealiska vore att ha en rätt lång behållare och öppna upp ett lufthål i toppen på luftsidan så att ingen luft komprimeras alls utan att kolven kan röra sig helt fritt upp och ner. Och sedan ha en lång fjäder i som håller ett tryck på runt 3 bar vid början på komprimering och säg 4 bar vid helt ihoptryckt ( om det nu finns fjädrar som klarar detta?) då får man ju in mycket mer olja i behållaren och oljetrycket i motorn går aldrig under 3 bar. vad tror du om det?? bara en tanke _________________ ROGER FYHRLUND Kör 770hk porsche audi projekt tråd: http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153 |
||
|
Re:
Ja en fjäder är nog bästa lösningen, då behöver man inte heller oroa sig för om den håller lufttrycket eller inte.. Bara kontakta en fjäderfabrik, finns ju flera i sverige som kan skräddarsy en fjäder. Du som har en accusump hur ser den ut invändigt och kolven? kan du lägga upp foton? _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Re:
På min Accusump så sitter det en reduceringsventil som fyller Accusumpen långsammare än den tömmer ut olja, alltså löser den ovanstående problem. Jag har kört ganska många säsonger på bana med min bil och Accusump och än så länge lever den, det är ingen ersättning för torrsump, vilket är att föredra men kanske en liten extra försäkring. Hittar men banor med alltför mycket långa svepande kurvor så kommer inte Accusumpen att räcka till, det får man vara medveten om. _________________ Rehan Mirza |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
27026 besök totalt |