Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
5100 besök totalt |
Beräkning av hjulupphängning, vad är viktigast?
Håller på att designa hjulupphänhningen bak på mitt bygge. Använder programmet Casim till detta. I programmet kan man skissa upp bärarmsinfästningarna grovt för att sedan tillåta vissa toleranser( tex +/- 50mm påde i Y-led och X-led. Efter det kan man köra en simulering för att få fram alla data på hjulupphängningar som ligger inom de angivna toleranserna. Resultatet presenteras i 7 st diagram, Positiv camber change inner, Negativ camber change inner, Negativ camber change outer, Positiv camber change outer, Roll Center Change horizontal, Roll Center Change Vertical och Track Width Change. I varje diagram finns 4st staplar, Bump Droop, Roll,Bump roll och Droop Roll. Nu undrar jag hur man ska prioritera dessa digram, vad är viktigast, Negativ camber change outer borde ju vara viktigare än Negativ chamber change inner osv. Har en skärmdump på Simuleringsresultatet med diagramen men kunde inte lägga upp den (hur gör jag?). Hoppas på lite tips! mvh Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
||||||||
oj, var skall man börja
![]() 1. alla geometrier är en kompromiss. Bättre på något sämre på annat. Tips, läs i racetech på gamla trådar. Finns massor att läsa om jacking, rc förflyttingar, guppstyring, MR, spindeltappsluting, camberkomensation, mm mm mm _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Hej
Vad är det för bygge? Användningsområde? Lägg gärna upp en tråd i "Våra race- och banåkarbilar"! ![]() Kjell Bodin (som bygger rejsbilar http://www.bodinchassiteknik.se/bodi "När jag vill bygga en bil så går det till på ungefär följande sätt. Jag börjar med hjulupphängningarna (dubbla A-armar fram och bak). Jag prioriterar A.spårviddsförändringar B. RC vertikala avstånd till CGfj. C. camberkompensation." ("CGfj"=tyngdpunkten för den fjädrade massan) Det behöver man inte ta som en sanning, men en åsikt från någon med erfarenhet av rejsbilar. Hela inlägget: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php En tråd liknande din fråga https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Lekås |
||||||||
Tackar för svaret.
Har läst en del på forumet och även Görans böcker (behöver förmodligen läsa dom ett par gånger för att allt ska fastna). Har gjort några olika versioner där jag hållt ner vinklar som Sai och scrub mm enl Görans böcker. Det jag vill få fram nu är någon typ av arbetsföljd när jag ska sortera bort olika simulerade versioner. Tex. 1. försök få cambern mellan det och det värdet på ytter hjulet vid x grader roll. 2. Håll Trackwidth change under X antal mm 3. viktigare att hålla x grader camber på roll än x antal grader camber på bumb. osv. Jag är kanske helt ute och reser men någon typ av arbetsföljd där man kan sortera ut vissa saker som är viktigare än andra. mvh Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
||||||||
Hann inte se svaret från Johan innan jag postade förra.
Bygget är en Mania Spyder kaross med rörram. Har köpt en Passat VR6 som jag plockat motor, växellåda mm ifrån. Har lyft ur hela motorpaketet med transmission mm. Ska monteras bakom sittbrunnen så det blir mittmotorbil. Håller nu på med en prototypram i trä för att kunna se hur och var man kan dra rören. Behöver därför få ett ungefärligt hum om hur hjulupphängningens infästningar hamnar. När jag fått till en vettig konstruktion på ramen kommer jag att plocka ur den ur karossen (eller vad man säger) och vridstyvstesta den enl Görans princip (Väghållningsboken). Kommer sedan höra med SFRo om vilken dimension dom rekomenderar på ramen. Sen gör jag en riktig ram av metall. Tanken är att bilen ska bli en "lekbil" för både bana och en del väg, vill jag åka komfortabelt så tar jag Skodan. Med andra ord så är det viktigare att bilen är snabb på bana än att den är komfortabel att åka och handla med. Lägger upp en tråd när jag kommit lite längre. Tackar för länken till Kjell Bodin inlägg, ska kolla den noga men det verkar vara en hel del man kan snappa upp där. mvh Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
||||||||
Re:
Vad för nav/spindlar tänker du använda? Bygga egna?
Har också byggt träram i samma syfte: Mycket givande! Sök på alla inlägg av Kjell Bodin så hittar du en hel del om triangulering av ramar också
![]() Lycka till! _________________ Johan Lekås |
||||||||
Kommer att bygga egna uprights bak av liknande konstruktion som Göran byggt till sin pantera ,visas i väghållningsboken.
Kommer att använda lager och hub från vr6:an. Tar en titt på Kjell Bodins inlägg. mvh Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
||||||||
Strunta i vad rollcentrumen håller på med (titta på karosslägena istället).
Strunta i spårviddsförändringar (de är bara ett resultat av rollcenterlägena). Titta enbart på vad som händer i friktionscirkelns periferi. Koncentrera dig på de punkter där du når någon form av maxima. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
om jag prioriterar enl nedan, är jag helt fel på det då eller?
1. Camber ändringar på ytterhjulet, både positiv och negativ, hålla dom så låga som möjligt. 2. Rollcenter, hålla både horisontel och vertikal hyfsat lågt. 3. Spårviddsförändring, inom säg 0-5mm. 4. Camber ändring innerhjul får nästan bli vad det blir. ovan prioriterade vid roll och bumb/droop, har lagt bump/roll och droop roll längre ner på listan. Åsikter? mvh Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
||||||||
Jag har skrivit Casim.
Jag skrev programmet på några månader för att få fram en hjulupphängning till min seven. Programmet kan ses som en datoriserad "snördator" (se Staniforth "Competition car suspension") med möjlighet att optimera infästningspungterna genom att välja hur man vill att camberförändringar, rollcenterförändringar och spårviddsförändring skall bli under roll och bump/droop. Jag skrev programmet efter att ha läst en hel del om hjulupphängningar, men jag saknar helt praktisk erfarenhet av racing. Programmet är därmed ett verktyg för att räkna på geometrier och underlätta då man skall konstruera en hjulupphängning. Det kan INTE tala om vad som är bästa kompromissen. Det får var och en bestämma själv efter sina teorier och behov. (Därav frågan här på forumet misstänker jag ![]() Förhoppningen med programmet är det skall vara lättare att använda än att bygga en snördator i plywood och att resulterande hjulupphängning skall bli bra (och mycket bättre än om man bara gissar var man skall sätta bärarmarna). -------------------------------------- Jag har själv valt att försöka hitta en kompromiss mellan följande när jag gjorde min hjulupphängning: Positiv Camberförändring på ytterhjulet Spårviddsförändring RC förändring i vertikalled Jag har tagit hänsyn till både Roll, Bump/Roll, Droop/Roll, och Bump/Droop Jag har sedan gått tillväga så att jag har rensat bort de absolut sämsta, kollat resultatet, rensat bort de sämsta av de återstående, kollat igen osv tills jag bara haft en uppsättning infästningspunkter kvar. Förhoppningsvis en bra kompromiss. ---------------------------------- Som sagt ovan jag saknar praktisk erfarenhet av racing så ni som läser detta får värdera informationen därefter. Vill man bygga en hjulupphängning i absolut världsklass så finns det betydligt mer avancerade program att använda (inga F1 stall har bett att få en licensnyckel till CASIM ![]() /Peter Boström _________________ Peter Boström |
||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
5100 besök totalt |