Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
dubbel fjäder = dubbel fjäderkonstant.
1 besök senaste veckan (6480 totalt)
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
dubbel fjäder = dubbel fjäderkonstant.

I tråden med tips på en budget driftingbil så tippsas det om dubbla bakfjädrar skulle man kunna göra samma sak fram i Mcpearson framvagn. Resonemanget förutsätter ju att dubbla fjädrar passar i fjädertalrikarna och att det är så pass mycket plats mellan fjädervarven så att fjädringen inte bottnas.
Fördelen skulle ju vara att man kan köpa biltemafjädrar till en låg kostnad och montera dubbla för att få en styvare fjädring utan att behöva bygga om något.

_________________
Jonas Bjerkemo
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Parallellt monterade = Dubbelt konstant
Seriellt monterade = Halva konstanten

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Re:

Dude skrev:

Seriellt monterade = Halva konstanten


Förutsatt att de är likadana, så blir det halva. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Westfield skrev:
Dude skrev:

Seriellt monterade = Halva konstanten


Förutsatt att de är likadana, så blir det halva. thumbs up


Rättar mig med detta

Parallellt monterade = Konstant + konstant
Seriellt monterade = Konstant + konstant / 4

Rätt så

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Inte helt säker på vad som händer när du monterar seriellt två fjädrar av olika konstanter, mindre blir det, men hur formeln ser ut är jag osäker på - Fuling?

Mycket möjligt det blir som du skriver, som är genomsnittet av de två delat med två (dvs totalt delat med fyra).

Men för att återgå till direkta frågan: på biltema fjädrar får man väl inte veta fjäderkonstanten? så man får räkna varv och mäta trådtjockleken och uppskatta.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

k1=fjäderkonstant på fjäder 1
k2=fjäderkonstnat på fjäder 2
k=fjäderkonstanten man får

fjädar paralelt:
k=k1+k2+.....kn

2st fjäder
k=k1+k2



fjädrar i serie:
1/k=1/k1+1/k2+....1/kn
Här kan lägga hur många fjädar i serie vi vill.

2st fjädrar
1/k=1/k1+1/k2
eller
k=1/(1/k1+1/k2)
eller
Snurrar vi runt lite till
k=k1*k2/(k1+k2)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

fuling skrev:
k1=fjäderkonstant på fjäder 1
k2=fjäderkonstnat på fjäder 2

fjädar paralelt:
k=k1+k2+.....kn

2st fjäder
k=k1+k2



fjädrar i serie:
k=fjäderkonstanten man får

1/k=1/k1+1/k2+....1/kn
Här kan lägga hur många fjädar i serie vi vill.

2st fjädrar
1/k=1/k1+1/k2
eller
k=1/(1/k1+1/k2)
eller
Snurrar vi runt lite till
k=k1*k2/(k1+k2)


Skriv på svenska din Lymmel >

Ett exempel med t.ex. 1st med 100Nm och en med 50Nm föredömligt förklarat i båda fallen(dvs parallellt och Seriellt) Tack!

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Så var det ju

Dvs total fjäderkonstant med en på 100 och en på 50:

1/k=1/100+1/50
dvs 1/k=0,03
k=33,3

thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

hehe jag skriver på det spårk jag kan

ok
k1=50N/mm
k2=100N/mm

Paralelt:
k=50+100
k=150N/mm

Serie:
k=(50*100) / (50+100)
k=33,33N/mm

Vart det bättre?

Edit:
Hmm skall suga på en vättig förklaring hur det blir i serie

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sesådär ja.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Samma formler för resistans i elläran med andra ord.
Fuling kan du få in undantaget hjälpfjädrar som bottnar eller man får anta lite lagom att den inte påverkar nämvärt så fjäderkonstanten blir samma som den starka fjäder. Är ju skillnad på max utfjädring då hjälpfjädern är med och leker gentemot när det är i ride hight då hjälpfjädern är bottnad. Eller är det så att formlerna bara gäller för linjära fjädrar?

_________________
Jonas Bjerkemo
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hjälpfjädrarna kan du bortse från helt thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Japp serie = samma sak resistans i ellärna

Med hjälp fjäder så kommer hjälp och huvudfjäder ligga i serie tills hjälpfjädern bottant.
När hjälpfjäden bottant har den oändlig fjäderkontant -> fjäderkonstant=huvudfjäder

Anta 100N/mm huvudfjäder och 5N/mm i hjälpfjäder

k=(100*5)/(100+5) --> k=4,8N/mm

Hjälpfjäder bottnad.
anta att 100000N/mm=oändligt stor fjäderkonstant

k=(100*100000)/(10+100000) -->99,99N/mm
Detta är = ca 100N/mm

Anta nu att ett hörn på bilen är 1000N(100kg)
MR=1 (utväxling mellan hjul och fjäder)

Vad vi nu måste veta är fjädringsvägen på hjälpfjäden.
Vi antar 50mm utfjädrad och 20mm stum
30mm fjädringsväg
Vad behöver vi för att trycka ihopp hjälpfjädern 30mm?
Jo 5N/mm*30mm -->150N
Iof har nu även huvudfjädern trykts ihopp lite
150/100--> 1,5mm
Koll:
Vi har 30+1,5 --> 31,5mm
150/31,5 -->4,8N/mm

Nu har hjälpfjäden bottant:
31,5mm
Blien vägde i ett hörn 1000N
1000-150N -->850N kvar

850/100 --> 8,5mm

Total fjädringsväg 31,5+8,5 -->40mm
Av det är 30mm hjälpfjäder och 10mm huvudfjäder.

Vad har vi lärt oss av detta?
Jo vi måste ha koll på hur mycket fjädringsväg en fjäder har innan den bottnar.
En mjuk och en hård fjäder --> mjuk bottnar.
+ vi har 2st olika fjäderkontnter.
En fjäderkonstant båda är värksamma
och
en annan fjäderkonstant när en är stum.

Tar vi nu mer verklighet så sitter huvudfjäder och hjälpfjäder förspännda.
Men nu är det bara att ha koll på hur mycket.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
dubbel fjäder = dubbel fjäderkonstant.
1 besök senaste veckan (6480 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande