| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rejsstolar med lutning
|
5277 besök totalt |
|
Rejsstolar med lutning
Jag är på jakt efter stolar som har en mer hopknölad sittställning än alla de niotusenfyrahundrasjuttio vanliga rejsingstolarna där man sitter som på en pinnstol.
Lutar jag bak min nuvarande stol går den mot buren i bakkant även fast jag drar fram den max och då blir det noll stöd för nacken. Måste vara mer böjd rygg helt enkelt och upp med knäna. Tillett har en som har rätt form men det är inte billig direkt och jag är inte helt säker på att jag vill ha det helnakna stuket som Tillett kör med. Storleksmässigt så skall de vara skitsmå med grym skålning så min beniga rumpa sitter fast ordentligt
Någon som har förslag på stolar som passar in på ovan?? /mikael _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
om du hittar nån intresant stol är jag oxå intresserad, vi har en lite konstigt tak låg bil hemma där en en vanlig stol inte heller passar
jag gillar inte heller den nakna känslan av Tillett _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
|
Kan inte polyuretane-skums-tricket vara något? Ni vet den med sopsäck, skum och sedan ett minimalt lager med glasfiber på. Men det kanske inte funkar på gatan? olaglig?
Bild på min längst ner på första sidan https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Man sitter gött i den
_________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||
|
Re:
Njae... Det skulle bli väldigt mycket skum för att fylla ut så det skulle ändå behövar en stolskonstruktion runt skummet i så fall. Iof skulle man ju kunna gjuta i befintlig stol kanske. Jag är ju ganska kort så jag vill gärna ha skjutskenor så att lite längre personer kan köra också. Böjd rygg hjälper ju takhöjden lite också. Men det måste väll finnas någon "vanlig" stol som har annan sittställning? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
Visst finns det
sitter i.a.f. i en Saker i USA.
, har mailat dom och frågat vad det är för nå't. Vi får väl se om dom "lever" fortfarande i dessa krisetider
Edit: Vore finfint med FIA-godk. med tanke på nya reglerna f. amatörbyggt _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||
|
Hmm, PvP gör ju riktigt skålade stolar till superkarten... Dom är för små bakar också! PvP är ju själv runt 1.90 och får lätt plats i sin kart... www.pvpkart.com se denna bild http://www.pvpkart.com/1759.jpg. Sen är det en enkel match att klä dom..
Jag klädde min med högtalarmatta från Biltema... Strechade fint runt alla böjar. edit: 1160 danska + moms är ett hyfsat pris, sen är dom grymt lätta att bygga om. Jag vinklade mitt nackstöd framåt och byggde om min stol rejält minst ett par gånger.. /Benjamin _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||
|
Re: Rejsstolar med lutning
Finns inte Tilletten med massa tillbehör, bland annat stoppning? Kolla men jag kan blanda ihop tillverkare också nu. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Dom finns med sittdyna och ryggdyna. Det går säkert att få dom lite mer "helklädda" om man skulle vilja, men misstänker att kostnaden sticker iväg för en "one off" stol. |
||||
|
Dom går att få dom klädda liknande Tilletts kartingstolar. Kostnaden blir ca 2500:-/stol Exempel:
|
||||
|
Fick ett mail from "over there" idag
http://www.racetechseatsna.com/race_ )
Fler bilder på http://www.racetechseatsna.com/pro_m håller på och kollar priser......hör av dig om du fortfarande är sugen
_________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||
|
om FIA inte är ett krav så finns ju Kirkey i hur många olika varianter som helst (det verkar så iaf). Men de behöver ju ett extra ryggstöd fäst i buren för att inte "vika sig" vid extrema belastningar (SCCA vill det iaf).
För tajtare stoppning går det ju alltid att gjuta kuddar (pss som man gjuter skumstol men i mindre enheter). |
||||
|
Re:
Verkar mycket intressant även om jag inte har möjlighet att kolla måtten i bilen just nu. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
Re:
Stolarna finns att köpa i Holland av den Europeiska dealern 6-8 V leveranstid 506 Euro www.racehardware.nl Du har PM snart
|
||||
|
Lyfter denna tråd då jag är ute efter likande stolar som de Kenson beskriver.
Har tittat på Tillett B4 och Reverie XR C .
Har provsuttit en massa Sparco-stolar för att hitta mått som passar min kroppsbyggnad och både B4 och XR C bör fungera för mig. Men jag har inte lyckats hitta information om FIA-godkännande för B4:an och det är ett krav från min sida. Hur gick det för trådskaparen? Vart det några nya stolar till Ultiman, och i så fall vilka? _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||
|
Re:
B4 stolen är i dagsläget inte FIA-godkänd, det är dock på gång. Jag skall lyssna med Tillett om det finns något datum satt för det hela. |
||||
|
Re:
Låter mycket intressant! Hör gärna av dig här oavsett vad Tillett svarar. Har inte hittat någon annan stol (som inte är en karting/formula-stol) som har sån lutning i ryggen (~60-50 grader) och därmed ger en mer "liggande" sittställning och en lägre stol. Vill ha en låg stol för att få plats i en låg bil
_________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||
|
Re:
Har pratat med Steve idag och han törs inte säga när det kan bli klart. Dom håller på att utveckla/ta fram delar åt en biltillverkare i UK och det tar en hel del tid just nu. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Rejsstolar med lutning
|
5277 besök totalt |