| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tillverka bromsadaptrar: Material?
|
1784 besök totalt |
|
Tjaba! Jag håller på bygga ett big brake kit till min BMW E30 och jag undrar vad för material som rekomenderas för bromsadaptern, dvs den del som "spacerar" ut oket så man får plats med större bromsskiva. Jag har läst att vissa har använt 7075 syrafast stål. Nackdelen med 7075 är att om det är 7075 T6 legeringen så är den EJ värmetålig, över 150grader har hållfastheten minskats med 50%. Så jag undrar om det finns några andra tips? Det bör ju vara någon som har tillverkat bromsadaptrar här på forumet och kört hård banåkning. Stort tack på förhand! MVH Fredrik Mehlin _________________ Fredrik Mehlin |
||||
|
7075 T6 är en aluminiumlegering, inte syrafast stål.
Frågan är kanske hur mycket det skall hålla för, de flesta ok i aluminium har inte speciellt mycket material i fästöronen. Vad är det för ok och bil? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
BMW E30 325 -90 som kommer att få 312mm skivor fram och 294mm bak. Jag kommer använda mig utav BMW 750 e28 ATE bromsoken, inte girling. MVH Fredrik M _________________ Fredrik Mehlin |
||||
|
Re:
Alumec? Det lät dyrt
Domex är 240 -355 kvaliteskravet? Hur tjocka adaptrar bör man ha tycker ni? För att vara på den säkra sidan! _________________ Fredrik Mehlin |
||||
|
Re:
_________________ Fredrik Mehlin |
||||
|
jag har byggt ganska många bromskit vid det här laget...uteslutande andvänt vanligt 6082 (gamla 4212)
hittils har inget fäste gett med sej under hårdkörning. _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Skoda Kodiaq sportline Skoda octavia Rs mk3 |
||||
|
alumec är tydligen svindyrt! har rätt mkt 15mm alumec bitar som skulle vara lämpliga för adaptra i fall du e sugen!!
240 är typ standard domex 355 är bra sen finns domex 420 domex720,mm vi köper från stena och ahsell.. men bara åk te nån plåt verkstad så hittar du lämpligt spill .. jag har gjort massvis adaptra mellan 6-12mm beror lite på hur dom ska se ut! _________________ NIKLAS FRANZEN |
||||
|
Re:
Har du nån liten skiss med dimensioner?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
eftersom det oftast e customjobb så sparar jag inte så mkt, alla ska ha olika skivor å ok å jag e dålig på att märka ritningarna
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Skoda Kodiaq sportline Skoda octavia Rs mk3 |
||||
|
Som sagt, det är kombinationen material/fysiskt dimension som avgör om det går eller ej, med unobtanium skulle det nog gå att göra dom lövtunna fast hittar man inget sånt så kanske man väljer navelludd och då får man gå upp lite i dimensioner.
Men skitsamma, med lite sunt förnuft så funkar de flesta vanliga stål du hittar hos järnhandlarna och en hel del alulegeringar också. _________________ /Per |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1784 besök totalt |