Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Porriga motorer :-D
1 besök senaste veckan (9936 totalt)
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516


Trådstartare



TODA FERRARI MODENA F360GT Engine



Toda B18C



TODA MIATA BP 1.9 Liter Engine



Mugen Formula 3



Mugen Formula 4 B18C



TODA NISSAN SR20DET GT300 Engine



TODA NISSAN SR20 N2 Race Spec



TODA HONDA NSX GT300 Engine



TODA TOYOTA Altezza 3SG Engine



TODA TOYOTA 4AG Engine



Varför står det inte en bunt såna här hemma i källarn för?
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



Mer motorporr. (om man är Opelfanatiker!) obs! Detta är inga fjantiga C20XE, utan "the real thing"!

http://www.Opel400club.de/bildergalerie/images/technik/komplmotoren/bi . . . .

http://www.Opel400club.de/bildergalerie/images/technik/komplmotoren/mo . . . .

och så en med respirator.

http://www.Opel400club.de/bildergalerie/images/technik/komplmotoren/Ka . . . .

(Nej, jag vet inte varför down pipen inte är ansluten.)

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165




En Toda B18C hade ju inte varit fel under motorhuven på ITR (B18C standard i ITRen). Toda är för övrigt en väldigt populär trimmare i Honda-kretsar.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Varför sitter det förgasare på nästan alla motorer?
Är det inte mer effektivt med sprut i dagens moderna bilvärld?
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4749



Andrew Petrykowski skrev:
Varför sitter det förgasare på nästan alla motorer?
Är det inte mer effektivt med sprut i dagens moderna bilvärld?



Förgasare? Det är väl insprutning på dem, däremot så har de separata spjäll på dem.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



ThomasT skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Varför sitter det förgasare på nästan alla motorer?
Är det inte mer effektivt med sprut i dagens moderna bilvärld?



Förgasare? Det är väl insprutning på dem, däremot så har de separata spjäll på dem.




Jag ska gå och lägga mig...
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17838



om nån har svårt att komma på vad han eller hon ska ge mig i julklapp så kan jag tipsa om en liten maskin.
http://video.vtec.net/03/semaias/03sema_ias_hytech-01.mpg


Edit: Självfallet måste man spara ner filmen innan man tittar på den.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13329

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
om nån har svårt att komma på vad han eller hon ska ge mig i julklapp så kan jag tipsa om en liten maskin.


320hk vid 10000rpm i "Mild Street Form" :woot:

Be tomten om två snurror. Skulle kunna tänka mig att pyttsa ner en sån i min Seven...

Skön snubbe i filmen f.ö....
Q: How about the driveability...?
A:.... it'll just be, you know, a Monster.


_________________

Rice and shine
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Dubbelturbokonverterad 3.3l 911 turbo motor!!


_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



Anders Lundgren skrev:

En Toda B18C hade ju inte varit fel under motorhuven på ITR (B18C standard i ITRen). Toda är för övrigt en väldigt populär trimmare i Honda-kretsar.

Vad är det för nån motor från början? Den har ju insug/avgas på "rätt" sida, så den skulle sitta fint i min gamla tyska rosthög...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13329

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Karlsson skrev:
Den har ju insug/avgas på "rätt" sida, så den skulle sitta fint i min gamla tyska rosthög...


Fast om man kikar på kamremslayouten ser det ut som om den snurrar åt fel håll.

Eller tänker jag tokigt i hastigheten?

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17838



Lars Falk skrev:
Anders Karlsson skrev:
Den har ju insug/avgas på "rätt" sida, så den skulle sitta fint i min gamla tyska rosthög...


Fast om man kikar på kamremslayouten ser det ut som om den snurrar åt fel håll.

Eller tänker jag tokigt i hastigheten?
Tidigare Hondamotorer snurrar åt "fel" håll för de flesta normala applikationer. För er som inte är lika "skadade" som herr Lundgren så är en ITR=Integra Type R.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



Men denna motorn verkar ju vara av ganska modernt snitt?
Anledningen till mina funderingar är att jag gärna vill ha nåt 16 ventilat i Rekorden, men jag vill ha avgassidan på motsatt sida om bromsservo och huvudcylinder. Dessutom är det ingen styrväxel ivägen för eleganta turbogrenrör på höger sida... Problemet blir väl att få till en växellåda som passar för RWD till denna motorn.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17838



Anders Karlsson skrev:
Men denna motorn verkar ju vara av ganska modernt snitt?
Problemet blir väl att få till en växellåda som passar för RWD till denna motorn.
Det är bara allra senaste generationen av motorer som snurrar åt rätt håll hos Honda, dvs de som sitter i S2000 och Civic TypeR.
Växellådan lär bli svår att hitta.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13329

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Karlsson skrev:
Men denna motorn verkar ju vara av ganska modernt snitt?
Anledningen till mina funderingar är att jag gärna vill ha nåt 16 ventilat i Rekorden, men jag vill ha avgassidan på motsatt sida om bromsservo och huvudcylinder. Dessutom är det ingen styrväxel ivägen för eleganta turbogrenrör på höger sida... Problemet blir väl att få till en växellåda som passar för RWD till denna motorn.


Hur är det med Cossie-snurrorna? Har inte de insug på vänster och avgas på höger sida?
Snurrar dessutom åt rätt håll.

_________________

Rice and shine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



Det är ju ett alternativ. Faktum är att allt utom BMW är alternativ
Men helst vill jag ju ha en 400 motor, eller en sån här:

http://s8637744.shoplite.de/sess/utn153eef607d51393/modules/getimage.p . . . .

Ett CIH-block med en kapad omega 3000 topp. Plus lite specialgrejer som kammar och sånt... Dyrt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Anders Karlsson skrev:
Men denna motorn verkar ju vara av ganska modernt snitt?
Anledningen till mina funderingar är att jag gärna vill ha nåt 16 ventilat i Rekorden, men jag vill ha avgassidan på motsatt sida om bromsservo och huvudcylinder. Dessutom är det ingen styrväxel ivägen för eleganta turbogrenrör på höger sida... Problemet blir väl att få till en växellåda som passar för RWD till denna motorn.


det är ju SUPERENKELT:

.... Montera du enHONDA motor som "snurrar" åt "fel" håll - No PROBLEMo.

så länge som du har STEL BAKAXEl -
bara vänd på axeln upp-och-ner.

Så snurrar den åt "RÄTT" håll med Honda motorn.

MVH/
........K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17838



KristianAE86 skrev:
så länge som du har STEL BAKAXEl -
bara vänd på axeln upp-och-ner.
MVH/
........K
Visst kan man göra så, men du får (minst) två problem. Dels är axeln byggd för att sitta åt andra hållet vad gäller hur oljan ska arbeta och dels så måste man i de flesta bilar göra betydligt högre kardantunnel då eftersom pinjongen sitter förskjuten i höjdled.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



Jag har kommit på andra tankar nu vad gäller framtida motoralternativ.
omega B har en finfin v6 på 3 liter med 211 hk original. Väldigt bakhjulsdriven bil, kort och smidig motor. Perfekt!
Nu gäller det bara att hitta en också...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Bilder o videos
Porriga motorer :-D
1 besök senaste veckan (9936 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande