| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skillnader mellan ABS i Porsche 996 GT2,GT3, Carrera??
|
1550 besök totalt |
|
Jaa som rubriken låter, vad är det för skillnader mellan Porsches olika ABS enheter i olika modeller av 996:an?! Det finns en hel uppsjö varianter och jag tycker det är verkligen underligt i vilka bilar de olika systemen sitter i?? Tex GT2:an har ett helt unikt reservdels nummer 996.355.955.30 medans GT3:an har ett helt annat nummer som delas med den vanliga Carreran 2001 nämligen 996.355.955.04.. Men efter 2001 byter den vanliga Carreran nummer till 996.355.955.05=2002 pch 996.355.955.06=2003.. Betyder det att den vanliga Carreran har en bättre ABS än GT3:an efter 2001? Vad är unikt med ABS:en i GT2:an? om GT2:ans ABS är bättre varför inte använda den i GT3:an? Vad är egentligen skillnaderna? Jag vet att senare modeller och Turbon har ett 4 kanals system(en kanal för vaje hjul) med PSM antisladd och antispinn. Men dom modeller jag listat har inga av dessa i mina ögon omanliga tillbehör samt såvitt jag förstår har de jag listat alltså 3 kanaler(2 kanaler för framhjulen och en kanal för båda bakhjulen tillsammans)!
Jaaa den som kan svara klart och koncist på dessa frågor utnämner jag härmed till "Porsche Guru av level 10" Jag är nämligen väldigt förvirrad???
Det är möjligt att detta bättre hörde hemma i Racetech så komplicerat som jag tycker det är men nu hamnade det här
/Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||
|
Re: Skillnader mellan ABS i Porsche 996 GT2,GT3, Carrera??
Fan, Puppan.. Det var lättare på gamla 944-tiden, inga krångliga hjälpsystem och små bromsar av trä.
Ska se om jag kan hjälpa dig åkalla någon guru här: Jaaan-Eeerik var är du? Kom fram och svara på Puppans frågor!
_________________ -- |
||||
|
Vilket är billigast; Ett beggat Porschesystem (som kanske inte är kalibrerat för din setup) eller ett nytt från Bosch Motorsport (som du kan justera själv)?
Ska du plocka ett färdigt system, ta ett från en bil som liknar din egen (GT2 är väl ganska lik iaf). Jag skulle gissa att skillnaden kan vara rent mjukvarumässig eller så är det en ren evolution av hårdvaran genom åren (mest troligt en kombination). |
||||
|
Är det inte så att de har olika kaliberingar beroende på viktförhållande på bilen, fjädrar, tänkt användningsområde etc. För att inte göra livet jobbigt för reservdelskalle så har varje kalibrering sitt eget artikelnummer. Har då inte så mycket att göra med att någon box är bättre än en annan utan mer passande för just den bilen. _________________ Roland Johansson |
||||
|
ABS
Hej, om man försöker komma ihåg och tar lite stöd i vissa böcker, så får jag fram att både GT3 och GT2 fram till 03 har ett ABS från Bosch som heter 5,3 i efternamn. Detta är ett tre-kanalsystem, som delar kanal till bakhjulen. Detta heter 996 355 955 30. Tittar man sedan på samma för 04 och nyare så heter systemet 5,7 i efternamn och har nummer 996 355 955 93 och är då ett fyr-kanlsystem, en kanal till varje hjul. Kollar man sedan vidare så är samtliga fyra olika ABS-enheter till Turbon fyrkanals, dvs 5,7 i efternamn. Dock kan de vara olika på andra sätt. Jag har inte kollat upp vad det är nummer på boxarna utan bara tittat på vilken som har tre eller fyra kanaler. Kanske denna fråga är lite för märkes specifik för Rejsa, men jag tog mig friheten att svara.... Mvh Jan-Erik _________________ Hälsningar Jan-Erik Nyberg |
||||
|
Re: ABS
Tack för svaret!!
Jag har oxå fått för mig att tidigare system har programvaru kod 5,3 men säker är jag inte på alla system däremot GT2:an alltså .30 har den versionen. GT2:an är däremot helt ensam om partnr .30 ingen annan modell har det numret(Iallafall enligt PET skivan)! Gt3:an har alltså .04 genom hela sin livstid 01-05.. Det är oxå ett 3 kanals system(PET skiva)! Carreran har 03, 04, 05, fram till 2003 när PSM kom till marknaden. Antagligen är alla dess 3-kanals. 03 och 04 är jag säker på!(PET skiva) Turbon har 4-kanals tillsammans med alla 996 versioner med antsladd och antispinn(PASM) m.m därav det underliga numren .93 mfl. Min Turbo hade för övrigt version5,7 på mjukvaran. Totalt finns minst 15 ABS:er till de vanliga Porscharna
Cup bilarna har ett helt annorlunda nummer från början till slut. Tydligen klarar det systemet mer upplåsning samt en större skillnad i diameter på hjul pågrund storleksskillnaden fram och bak med slicks! SMR Rickard tex upplever ABS:n i en GT3:a i praktiken bättre än den i sin GT2:a vilket jag finner underligt. Sen om den nu var så bra varför ersatte dom då den på de vanliga Carrerorna men behöll den på GT3:an???
Visst en GT2:a är något tyngre jämfört med en GT3:a men är det därför den har en annan version?! Hur som helst har jag beställt GT3:an version alltså den som heter .04.. Den jag hade i min bil hade jag lånat eftersom min egna alltså .93 med 5,7:ans mjukvara var stört omöjlig att få att funka i min rensade bil med endast rwd. Den jag lånat var GT2:ans alltså .30 med med mjukvara 5,3...... Rörigt detta!!
Skall bli intressant att se om det känns nån skillnad?!
Det hade varit roligt att få höra en riktig förklaring till vilka exakta skillnader det är i de olika systemen! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||
|
Så sant så sant.... Det enda lilla pytte problemet man hade då var bromsplattorna man gjorde stup i kvarten och som gjorde att löständerna ramlade ur på rakorna!!
|
||||
|
Håller med! Så vilken passar då i min något lättade trimmade och RWD 996 Turbo???
Vilken är bäst egentligen?? Min bil väger numer ungefär som en GT3:a men har lite mer vikt i bak och effekt som en GT2:a
Svårt det här
|
||||
|
Re:
Jag hade ett system från GT2:an men eftersom det var lånat har jag lämnat tillbaks det..
Nu har jag beställt ett motsvarande som i GT3:an istället. Skall som sagt bli intressant att se hur det kommer fungera?!
Det till GT2:an var omöjligt att hitta på. Har gogglat sönder tangenterna i mina efterforskningar!
Vad kostar Bosch motorsport??? och hur funkar det?? /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||
|
Det finns lite (lite) inom ämnet Race ABS i denna tråd
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ett intressant ämne är det dock, som kanske har en alltför saftig prislapp för att det ska finnas riktiga erfarenheter att del av.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Re:
http://www.bosch-motorsport.com/cont Men jag skulle gissa att det monterats i fler än en svansmotorbil men lite mos. Vad går Porsches CUPsystem på (det låter ju som de är rimligare, du ska ju inte åka runt med TW400-däck)? Manualen för ABS M4 verkar vara lite läsvärd. En 10-stegs "mannotrino" används för att välja ABS-MAP... http://www.bosch-motorsport.com/cont |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1550 besök totalt |