Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Spacer bakom svänghjulet?
2 besök senaste veckan (1559 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Halloj!

Avdelning för knasiga byggen här!

Så här är det: om man tvångsgifter en motor och växellåda så måste man använda sig av en adapterplatta. Adapterplatta måste vara ganska tjock för att den ska hålla. Det betyder också att hela växellådan kommer att flyttas en bit från svänghjulet och då blir det lite knasigt med urtampningslager, pilotlager osv.

Så antigen förlänger man urtrampningslager och pilotlager eller så svarvar man ett helt nytt svänghjul som är lite tjockare, så kopplingen hamnar på rätt ställe. Det är det vanliga vägen (och ni kan redan gissa vad vi tycker om att betala massa pengar för att svarva fram ett nytt och tungt svänghjul)

Nu tänkte jag att det skulle gå att svarva en liten spacerplatta mellan svänghjulet och veven och på det sättet flytta svänghjulet dit den ska sitta...plattan kommer att bli max 10mm tjock (vi vet inte än), så risken för obalans är ganska liten...eller?

Vad tycker ni? Är det en dum idé?

Det här är svänghjulets baksida (den mot motorblocket) som håller på att lättas lite:

Stockholm
Här sen Nov 2002

Det låter väl som en alldeles utmärkt idé. Förutom att det är till en ohelig allians......

Se bara till att räkna på skruvförbandet så att det inte blir några problem med den längre skruvlängden. Det borde det inte bli, snarare tvärtom, men vänd på alla stenar.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Det är Mattias som håller i svarven (notera partygoggles ):

... jag är bara här och gör lite reality-checks. Dessbättre verkar SAAB-svänghjulet vara så himla tjockt att vi kanske klarar oss utan spacer helt och hållet...tänkte bara kolla ifall att.

P.S.
Hmmm...undrar hur tomgången kommer att bli med vassa kammar, 903cc spridare, lättat svänghjul och borttagna balansaxlar ?

Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003

hmm

tänke lite, och har fått för mig att 9-5 svänghjulet är tjockare.

För ni använder väl 9000 grejor nu ??

Skall mäta när jag kommer hem om

Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag pratade med min kompanjon och motorbyggare om detta idag.
Fick väl inte något uttömmande svar...telefon j****n ringer ju hela tiden.
Men vi kom fram till att max 10 mm skulle kunna vara ok.

Kravet på bultarna är dock mycket högt.........kanske bör vara pinnbult av värsta sorten.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Brukar väl även vara bra att sifta svänghjulen?
Kanske tom jättebra vid ett sånt här tillfälle...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

bara en tanke...

hur går det då med startmotorn? Det hade aldrig gått att flytta svänghjulet på pontiacen 10 mm mot växellådan utan att bilen hade behövts puttas igång
Jag la en spacer bakom urtrampningslagret istället och konstaterade att pilotbussningen räckte
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
bara en tanke...

hur går det då med startmotorn? Det hade aldrig gått att flytta svänghjulet på pontiacen 10 mm mot växellådan utan att bilen hade behövts puttas igång
Jag la en spacer bakom urtrampningslagret istället och konstaterade att pilotbussningen räckte

Startkransen på 911:or sitter fastskruvad på tryckplattan, så så länge tryckplattan sitter på samma ställe (och det är gott om justeringsmöjlighet kvar) så kommer startmotorn att funka. Och spacern är till just för att flytta tryckplattan till samma avstånd från lådan som orginal...

Alla porschedelar är mucho dyra (speciellt customdelar), så så länge vi kan använda oss av orginal urtrampslager så sparar vi pengar.

Vi tänkte först använda oss av lättare SAAB-startmotorn som satt på motorblocket men kuggransen runt svänghjulet var för stort och kunde inte få plats i kopplingskåpan, så den fick stryka med.

Nu är vi tillbax på "back to basics", dvs. vi flyttar Muhammed, f'låt svänghjulet till växellådan så den sitter på exakt samma ställe som orginal. Då vet inte växellådan att det sitter en SAAB-motor bakom och allt lirar som det ska...

bild på 930-koppling, notera lösa & utbytbara startmotorkransen (kostar 140$):

Det bör tilläggas att Porschekopplingar är ganska skumma saker, för det första så är startkransen runt tryckplattan en ganska udda lösning, för det andra så är det s.k. pull-tryckplatta...dvs. man drar på urtrampningslagret för att koppla fritt och inte trycker in den som på flesta andra bilar. Lamellen är också dämpad med gummi och inte vanliga fjädrar som på flesta andra bilar...dom där gummibitar kan sen lossna och göra det riktigt mysigt inne i kopplingskåpan.

Fördelen är att dom slirar aldrig, slits ner ja, men slirar aldrig. (Tryckplattan har 1200 kg i inspänningstryck)

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Spacer bakom svänghjulet?

beepbeep skrev:

Nu tänkte jag att det skulle gå att svarva en liten spacerplatta mellan svänghjulet och veven och på det sättet flytta svänghjulet dit den ska sitta...plattan kommer att bli max 10mm tjock (vi vet inte än), så risken för obalans är ganska liten...eller?

Min adapter på Hemin är 6 mm tjock. Å den har jag våldfört mig på motormässigt. Inga problem. Eftersom det är en transaxel så vill den lådan dessutom lyfta hela motorpaketet så hela motorn hänger i plattan.
Säg att väggreppet motsvarar 1300 kg, x radien på hjulet 312 mm = 405
kpm. Det betyder att om motor inte hålls fast av motorfästena så lyfter den. Motorn väger 275 kg. Så det blir ett brott i plattan bortset från vridbelastning.

Det bör i alla fall gen en vink om vad som håller.
Göran Malmberg.

2 besök senaste veckan (1559 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande