Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Bästa bil till 5-papp? | << 1, 2 13752 besök totalt |
En Ford sierra bara går och går om det är en väl skött eller genomgången, och med 2l DOHC motorn så drar den knappt någon soppa heller!! Billiga reservdelar med!!
|
||||||||
En SAAB 900 skulle jag aldrig ens försöka åka 24-timmars med möjligen en gammal 95-96 V4.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Är den i bra skick är det nog inga problem att få den att hålla. Min 900 från 91 har snart gått 39000 mil utan att byta några delar i motorn eller växellådan. Men jag skulle inte välja en 900 för dom är inte så roliga, en liten lätt bil sliter mindre på bromsarna och däcken och då behövs det inte så mycket effekt. _________________ Karl Vestgöte |
||||||||
Gissar att det handlar mycket mer om skicket än märket, som det alltid gör med bilar i denna prisklassen. En Toyota Corolla med taskig växellådsolja kommer förmodligen gå kortare än en Fiat Ritmo med bra (allt är ju relativt) mekanik.
Mitt personliga tips borde väl bli att köpa den finaste bilen som finns för de pengarna, men det är ju mer skoj än tävling egentligen, så en övervägning av vad som kan vara kul att köra borde ju vara relevant. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Fyll på med två cylindrar till så får man mycket pulver udner huven. Får precis plats enligt en som kört folkrace med den kombinationen! V4 är ju samma motor som V6 och den kommer ju från Ford, så en sierra V6 eller så hittar man billigt!! |
||||||||
problemet är ju att dom blir så framtunga.. pappa hade en sån i trafik för ett bra tag sen, enligt honom så släppte bakänden för nästan ingenting.. _________________ Jonathan Berglund |
||||||||
Jag har en Opel omega 2.0 med större frambromsar, sänksats, gasdämpare runt om m.m.m.m. som jag funderat till och från på att sälja bort, den kostar under 5000 i så fall om nån är intresserad Dock är motorn sliten.... Hade väl hoppats på att få kanske 3500 för den.
http://www.garaget.org/?car=127294 _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Kapar tråden lite (nåja..) med en fråga om saab 9000. De är ju billiga nu så det kan ju vara ett alternativ.
Jag har just en 9000 som jag funderar på att köra med, men är det möjligt att åka bana med dessa?! Förutom tyngden så är det ju en primitiv bakvagn med stel axel och ett panhardstag (?). Är bakvagnen så dålig som jag tror? _________________ Per Larsson. Kör Volvo 855 TURBO. |
||||||||
9000 har körts med tidigare av flera....... Och det går absolut.... |
||||||||
Vi har kört:
BMW 520 Golf GT , LS och GTI i olika modeller (MK1 och MK2) Volvo 740, 745 Volvo 343 Golf GTi MK1 var den snabbaste vi har kört. Riktigt kul att kunna ligga och planera omkörningar och stick om så fort det blev lucka. Dock pajade den varje gång. Drivaxlar, växellåda och sen något elfel. Volvo har hållit klart bäst. Vi har nu kört 3x 5 timmar med samma volvo. Första rejset gick kamremmen, men motorn höll och var snart på banan igen. Inte lika snabb som Golfarna och de andra små japsarna. Men driftsäkra och sladdvänliga. Vi fortsätter med Volvo. _________________ Ronny Steisjö ____________________________ Porsche 996 -00 |
||||||||
Framvagnen är sämre. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Sånt här visar vad lite jag begriper av väghållning men det är underbart att vara på ett forum där folk kan något om väghålllning Förlåt min okunnighet men framvagnen är väl i princip samma som på många framhjulsdrivna bilar, men bakaxeln är ju mycket enkel? om någon orkar får de gärna förklara... tacksam _________________ Per Larsson. Kör Volvo 855 TURBO. |
||||||||
Då bilen kränker; 'kommer framhjulen att luta ungefär lika mycket som bilen. Detta ger ett däckavtryck som är långt och smalt = halt. Bakhjulen däremot; 'kommer inte att luta, vilket ger ett däckavtryck som är kort och brett = inte fullt så halt. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Volvo 340/360 med b200f motor borde funka fint efter en sänkning runt om.
Jag har en ståendes om någon vill köpa, går att köra med på gata i 1 månad till om man vill det till och med Är någon intresserad så skicka PM. Mantorp är ju redan kört men det kommer mer 5-papp tävlingar, så kom igen å handla bilar nu ni som ska köra Men annars till 5-papp så funkar det ju med i princip vilken bil som helst. /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||||||
ja man kan åka med vilken bil som helst, om man inte tar hänsyn till att den ska vara rolig att köra. att den ska inte gå sönder efter 3h. att man ska kunna nå en pall plats. bra och roliga bilar. honda crx, helst en VT honda civic peugot 205 gti hissan gt Mitsubishi Colt BMW E30 bra men inte lika roliga bilar volvos FÖR 5+ tycker jag i alla fall the rabbit _________________ svante hedlund |
||||||||
eum .. Om du syftar till konstruktonen så är det u samma med alla bilar som har mcperson ben 9000 e en bra bil i de här sammanhangen ! de e bökit att svätsa diffen det är synd men dom e stryktåliga lätta så mycket ni kann bara 2,0 i maskinen e väl lite slö men de övriga alternativen e ehllt klart fördelaktiga den e stabil å bra ingn som puttar runt en 9000 _________________ marcus bontè |
||||||||
Jag fick i helgen stryk av en Golf 2:a diesel:
http://mioh.se/media/slalom090509_00 ....i en slalomtävling. Samma tid som en Porsche GT3:a så de går att åka fort med helt klart. Dieseln bör ju vara en rätt stryktålig pjäs + att ni slipper tanka så ofta =) mvh Jonas |
||||||||
Nybörjarsvängåkaforum Bästa bil till 5-papp? | << 1, 2 13752 besök totalt |