| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Viktjustera vevstakar. I need support!
|
1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (16912 totalt) |
|
Håller på att trimma min motor "lite lätt" och håller nu på med vevstakarna. Hur noga är det? Ja hur långt är egentligen ett snöre?
Jag har mätt upp dom nu lite provisoriskt för att se lite vad det rör sig om för skillnader. Ser ut som följer, (vikt i gram)
Så frågan är, Vad ska jag göra nu? Börja fila på dom eller? Edit: tabbarna funkar inte som vanligt
|
||||
|
Finns säkert dem som kan svara bättre på detta än jag men jag ger det ett försök.
Vad du vill göra är att mäta stakarna kompletta med överfallen så vad de väger separat är igentligen ganska ointressant. Efter att ha monterat ihop dem igen kan du väga totalvikten och komma fram till vilken stake som är den lättaste och sedan preliminärt ha den som målvikt. Sedan får du rigga en konstruktion där du kan mäta lilla resp. stora ändan separat. För att mäta stora gjorde jag så att jag satte upp en av kolvbultarna så horizontellt som möjligt jag kunde mäta mig till i skruvstycket och sedan trädde ja på lilländan på staken på den. Sedan tar man sin våg och placerar den under den stora änden för att se hur mycket den väger. Många sätter lill ändan i ett långt snöre som hänger som ett lod istället min lösningi med bulten, för att eliminera felkällor men min erfarenhet säger att sålänge bulten sitter horizontellt så fungerar detta lika bra. Det är juh givetvis noga att mäta på samma ställe på storändan varje gång och för detta underlättar det att ha något spetsigt på vågen som möter staken när du sänker ner den. När du väger ska staken ligga horizontellt. För att mäta lilländan gör du på samma sätt men vänder på staken. Här är det viktigt att se till så att bulten ligger precis mitt för delningen mellan stake/överfall på alla stakar så du får rättvisa mätvärden. Visar det sig att den stake du vägde upp som lättast även är den lättaste i stor resp. lilländan är denna den du bör ha som målvärde och sedan är det "bara" att börja slipa för att lätta lill, stor och totalvikten.
Vart man bör slipa lämnar jag åt någon annan att rekommendera för där är jag lite osäker.. Personligen härmade jag bara hur en annan likadan stake var slipad tidigare av ett "proffs". Skulle någon tycka att min metod med bulten är helt förkastlig så kläm fram det och motivera gärna varför
|
||||
|
Jo att man bör väga nåt sånt som du beskrev är jag med på. Så jag får väl rigga upp lite snöre i taket.
Att jag vägde överfallet för sig va för att se lite på vilken sida av storändan jag ev. bör fila på. Hur noga ska man va? Min våg väger ju tiondelsgram men ett vanligt A4 papper vägde ju bara 4,7gram och det väger ju knappt nånting
|
||||
|
Ska du viktjustera eller viktjustera och lätta?
om du strävar efter minimal stakvikt bör du följa efter med motsvarande lättning på vevslängarna. När du ändå håller på antar jag att du balanserar veven och viktjusterar kolvarna
_________________ /Kristian Elisson |
||||
Kolvarna är redan viktjusterade och lättade Veven ska jag balansera men var vet jag inte än. Vevstakarna har jag lättat lite i form av bortslipning av gjutskägg. Eftersom det blir mycket övertryck på denna motorn vill jag inte slipa eller lätta mer än nödvändigt på stakarna.
|
||||
|
Re: Viktjustera vevstakar. I need support!
Hmm 6 st, är det 996:an du håller på med ??
_________________ Pär Hylander |
||||
Du bör svarva runda centrum som passar i lill och storändan av staken. Borra ett hål i mitten, så du kan skjuta in en en axel på 1-2 mm i hålet. Den ska sticka ut ca 10 mm på vardera sidan. Sätt in bitarna i hålen i staken. Tillverka ett U utav aluplåt som är så långa sidor på att storändens 2 mm tapp kan vila på U-ets sidor. I andra änden en dubbelkrok av t,ex svetstråd som lilländen kan hänga i. Kroken ska i sin tur hänga i en tråd från taket. VÅGRÄTT! Den del av staken som för tillfället ligger i plåt U-et skall stå på en våg. ofta sitter den del du justerar vikten i mitt i överfallet. Det betyder att vikten förändras på sidan om centrum av storänden. Varför även lilländen påverkas av justeringen. Altså, vikten av det bortslipade materialet x avståndet till 2 mm tappen. Slipstället på lilländen varierar med fabrikat. Försök hålla balaseringen inom 1g. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Tack, nu förstår jag hur man ska göra. Det vill inte bli bra när jag väger som det är just nu. Synd bara att det är 6meter till taket här
Jag får prova imorgon. Hinner nog inte tillverka allt idag. |
||||
|
Nu har jag slipat vägt slipat vägt polerat vägt så nu stämmer det rätt hyffsat
Lillände 1. 199,9 2. 199,9 3. 199,7 4. 199,7 5. 199,9 6. 199,9 Storände 1. 602,3 2. 602,1 3. 602,2 4. 602,0 5. 602,3 6. 602,0 Det får duga
|
||||
kommer ner med 6st vevstakar till Horda nästa helg då
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
|
||||
Tycker det ser godkänt ut. Vad härligt det känns när ett tipps hjälper så här rent
Här är mina Hemi vevstaksvikter. som jämförelse. 844-290. Kolv 744 Bult 208 Ringar 54 Spirlock 8 Vevlager 114 Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Jo tack tipset hjälpte enormt. Ska ta lite kort å visa hur jag gjorde så kanske man kan hjälpa någon annan i sin tur. Jag ska väga mina grejer precis som du gjort där så kan vi jämföra lite. Jag tyckte mina vevstakar vägde mycket men det va tydligen inte så farligt. Mina stakar väger ju ännu lite mindre utan bussningen i mitten som jag använde när jag vägde. Men jag gissar att dina stor och lilländsvikter är med bussningarna i också? eller har du dragit bort den vikten? Kommer lite kort snart då. mvh |
||||
Jag har dragit bort den tillverkade biten, så detta är själva staken. Den vikten måste jag ha för att beräkna bob vikten när jag balanserar veven. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Lotus Samuel:
Det slog mig, är stakarna raka??? Brukar också vara lämpligt att hona stor ändan också. och ny bussning i lilländan. Hmm förmodligen vet du detta redan, bättre att fråga en gång för mycket. _________________ Johan Sjölinder |
||||
om dom är raka lär vi märka. Men dom är tjocka som bara den och smidda så jag hoppas det. Annars blir det ännu mera jobb
Men det är tyska grejer så jag är inte orolig.
Bussningen i lilländan har jag svarat innan idag i nåt specailbrons som skulle va bra. Ska rundslipa dom imorgon till perfekta mått. Ibland kommer man på att man har ett rätt bra jobb ändå
Fast tack för att du påminde för egentligen vet jag inte så mycket. Men man lär sig något nytt varje dag. |
||||
|
Kanonjobb Samuel!
Är ju oxå i detta moment inom en snar framtid, på mer än en motor tom. Vad säger ni om att ta bort den lilla klacken på överfallet? (Lilländan har ju oxå en klack...) Försvagar det ngt eller är det bara en viktvinst? Det är staken till vänster som jag har, M42. http://www.318is.de/M42/Pleuel.htm |
||||
Då ska vi se. 486-200 (sen tillkommer bronsbussningen i lilländan 20-30g) Kolv 377 Bult 105 Vevlager 15 Kolringar ?? Kolvringarna har jag inte beställt än. Har inte bestämt vilken sort jag ska ha. Funderar på totalseal ringar men vet inte om det är värt pengarna?! Göran, är dina kolvar gjorda i gjutgärn eller hur stora är dom egentligen?
|
||||
Klacken är den jag talar om som man slipar i. Och som när staken ligger vårätt gör att lilländen då blir tyngre. I.o.matt den ligger på andra sidan om centrum. Slipar man där får man även ta lite på klacken vid lilländan. Lilländans klack sitter ofta på sidan centrerad över kolvbultshålet. Dä påverkas inte storändan. Om det inte finns en skaplig klack att slipa på överfallet så påverkas rundheten i hålet av arbetet. Ta inte bort den. Man kan möjligen minska den lite om man inte riskerar att behöve justera stakarna igen. Gjutjärns kolvar!? Näe, nog e de aluminium. Men stort e de. Sen e dom rätt stadiga också. Hemin har ju rätt stor dome. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Tackar för svaret Göran.
*å jag som hade velat göra allt lite lättare utan att bli ruinerad *
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (16912 totalt) |