Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
5 punktsbälte i amazon
1, 2   >>
5763 besök totalt
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
5 punktsbälte i amazon

Hej!

Då jag håller på att bygga om min amazon -67:a med bmw motor och turbo så vill jag kunna sitta säkert i bilen när jag kör!
Volvo amazon har original 2 punktsbälten (vet dock inte om det tillkom 3punkt vid nyare modeller???) vilket
jag inte tycker är särksilt pålitligt om jag t ex köra bana eller liknande.

Det jag skulle kunna tänka mig att göra är att behålla 2 punktsbältet till vardagskörning och bygga en liten båge i bagage utrymmet som kommer upp genom hatthyllan som man kan fästa 5 punktsbälte i för lite aggresivare körning.
Då jag inte kommer ha någon form av bur i bilen eller har några fjäder/stötdämapartorn bak så undrar jag om denna lösning skulle kunna funka?

Har läst i tråden :4-punktsbälten men blir inte något klokare än att 6-punktsbälte är bättre för "pungremmen" håller nere låset och man slipper underglidning.

Jag lägger upp en skiss på min "båge" som jag eventuellt tänkte konstruera om det är genomförbart vill säga.

Vet inte om alla fästnings punkter är rätt, men det är bara en skiss på ett ungefär hur jag hade tänkt göra i sådana fall.
Givetvis så gör jag förstärkningar i golvet för både bågen och för bältets fästpunkter.

Kom gärna med tips och idéer på eventuellt andra lösningar som rent av skulle fungera bättre! thumbs up

Mvh
Joakim

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Det borde finnas fästen för trepunktsbälte, alla Volvo hade det 1967.

Guson

Boxholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Det borde finnas fästen för trepunktsbälte, alla Volvo hade det 1967.

Guson

okej! Vet du om t ex trepunktsbälte från volvo 240 eller 240 skulle kunna passa i sådana fall?

Mvh
Joakim

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Amazon har antagligen liknande infästning som tidiga 140 (som inte har rullbälten). 240 (och senare 140 (jag är lite osäker här får jag medge)) har rullen infälld i tröskeln/karossidan och de passar inte på äldre bilar. I min 69 142a satte jag rullbälten som hade rullen vänd in mot kupén i originalfästena. Det var en sats från Volvo för eftermontering av rullbälten.

Guson

Boxholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Amazon har antagligen liknande infästning som tidiga 140 (som inte har rullbälten). 240 (och senare 140 (jag är lite osäker här får jag medge)) har rullen infälld i tröskeln/karossidan och de passar inte på äldre bilar. I min 69 142a satte jag rullbälten som hade rullen vänd in mot kupén i originalfästena. Det var en sats från Volvo för eftermontering av rullbälten.

Guson

okej, ska kolla upp om Vp-autoparts eller liknande har några sådan bälten!
Tack för info!

Mvh
Joakim

Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

Jockek skrev:
okej, ska kolla upp om Vp-autoparts eller liknande har några sådan bälten!
Tack för info!

Mvh
Joakim

Hittade 3 pkts bälte till amazon original på Vp-autoparts.se!
Kanske inte ens behöver 5-pkts då?

Mvh
Joakim

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Det finns även universal rullbälten på Mekonomen och liknande. Jag har såna i min 69:a Amazon och de passar bra. Om nu de från VP är väldigt dyra.... ...är det rullbälten förresten?

Fästen för trepunktsbälten ska finnas i alla Volvo från och med 1959.
Är för övrigt lite förvånad att den har tvåpunkt. Volvo övergav det på alla marknader omkring 1963...

Citera
freiman
tibro
Här sen Apr 2007

har 240 bälten i min amazon, har skruvat i org hålen i B-stolpen och byggt ett nytt fäste i mitten. funkar fint.. billigt va de oxå

Boxholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

Wankelsport skrev:
Det finns även universal rullbälten på Mekonomen och liknande. Jag har såna i min 69:a Amazon och de passar bra. Om nu de från VP är väldigt dyra.... ...är det rullbälten förresten?

Fästen för trepunktsbälten ska finnas i alla Volvo från och med 1959.
Är för övrigt lite förvånad att den har tvåpunkt. Volvo övergav det på alla marknader omkring 1963...

Japp 3 punktsrullbäte har dom, kostar 878kr/st. Finns även 3 pkt rullbälte till bak med för samma pris.

Det var jag som bara tog förgivet att det var 2 punktsbälten bara för det är en gamal bil.
Tyckte mig inte kunna hitta några infästningar för 3 punkts i min kaross heller, så av den anledningen så trodde jag det var 2 punkts

Vad kostar universalrullbälte på mekonomen?

Mvh
Joakim

Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

freiman skrev:
har 240 bälten i min amazon, har skruvat i org hålen i B-stolpen och byggt ett nytt fäste i mitten. funkar fint.. billigt va de oxå

det vore nog en variant med, kan nog bli billigare dessutom!
Tack för tipset!

Mvh
Joakim

Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Förresten är det någon som tror att min "båge" skulle kunna fungera??
Är lite inne ändå på att ev. köpa 5 pkt bälte ändå, för bana och annat.

Mvh
Joakim

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Bågen funkar säkert men frågan är om den behövs. Om hatthyllan och plåten som baksätets ryggstöd ligger an emot bildar en stabil enhet borde det räcka med tex ett rör från sida till sida i vecket mellan hatthylla/ryggstöd i vilket du fäster öglorna.

Guson

Boxholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Bågen funkar säkert men frågan är om den behövs. Om hatthyllan och plåten som baksätets ryggstöd ligger an emot bildar en stabil enhet borde det räcka med tex ett rör från sida till sida i vecket mellan hatthylla/ryggstöd i vilket du fäster öglorna.

Guson

Du menar som en tvärbalk mellan c-stolparna?
Håller det tillräckligt om man skulle krocka?

Mvh
Joakim

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Ja, just så. Man ser till att fästa in röret så nära framkant på hatthyllan som möjligt. Hur mycket kraft behövs för att rycka loss hatthyllan från bakstammen? Hur mycket kraft behövs för att rycka upp bakbenen på din bältesbåge? Jag tror inte hatthyllan sitter märkbart sämre fast. Hur ser övre fästpunkten för originalbältet ut? Det ser inte mycket ut för världen antar jag men kroppen går sönder innan bältet släpper från B-stolpen i de flesta fall.

Guson

Boxholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Ja, just så. Man ser till att fästa in röret så nära framkant på hatthyllan som möjligt. Hur mycket kraft behövs för att rycka loss hatthyllan från bakstammen? Hur mycket kraft behövs för att rycka upp bakbenen på din bältesbåge? Jag tror inte hatthyllan sitter märkbart sämre fast. Hur ser övre fästpunkten för originalbältet ut? Det ser inte mycket ut för världen antar jag men kroppen går sönder innan bältet släpper från B-stolpen i de flesta fall.

Guson

Ja det har du ju rätt i, då blev det ju ännu enklare nu
Men är det bara att göra två st plattor i ändarna på röret och skruva samt svetsa fast det i c-stolpen eller räcker det med att svetsa?
Ska jag lägga söm svetsar mellan stången och hatthyllan, eller räcker det med att svetsa den i c-stolpen?

Behövs det någon reggning för staget?

Mvh
Joakim

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Mekonomens universalbälte kostar 640 kr. Sök på säkerhetsbälte bland deras tillbehör så hittar du dem.

Du skulle ju kunna fästa ett rör mellan de övre infästningspunkterna för baksätesbältena i C-stolpen. Det ska finnas fästpunkter för dem i karossen även om innertaket kanske täcker dem nu. Sen kanske komplettera med ett stag ner i hatthyllan på mitten av röret för ökad styvhet. En sån lösning skulle ju motsvara den bältessträva som man ofta sätter i bågen (om man har en sån).
Det behövs ingen reggning för att du monterar såna stag i bilen. Du får ju inte köra med 5/6-punkts bälte på vanlig väg så officiellt är det ingen bältesinfästning du byggt....
Skruvar du fast det i bältesfästena så kan du ju dessutom enkelt skruva loss det när du ska till bilprovningen.

Citera
freiman
tibro
Här sen Apr 2007

har för mig att de låg nya fram bälten till 240 ute på tradera, kan ju bli billiga..

Boxholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

Wankelsport skrev:
Mekonomens universalbälte kostar 640 kr. Sök på säkerhetsbälte bland deras tillbehör så hittar du dem.

Du skulle ju kunna fästa ett rör mellan de övre infästningspunkterna för baksätesbältena i C-stolpen. Det ska finnas fästpunkter för dem i karossen även om innertaket kanske täcker dem nu. Sen kanske komplettera med ett stag ner i hatthyllan på mitten av röret för ökad styvhet. En sån lösning skulle ju motsvara den bältessträva som man ofta sätter i bågen (om man har en sån).
Det behövs ingen reggning för att du monterar såna stag i bilen. Du får ju inte köra med 5/6-punkts bälte på vanlig väg så officiellt är det ingen bältesinfästning du byggt....
Skruvar du fast det i bältesfästena så kan du ju dessutom enkelt skruva loss det när du ska till bilprovningen.

okej, ska kolla upp det!

Håller dem infästnings punkterna då? Jag menar så att det är så pass starkt utan att man behöver svetsa?
Mig gör det inget om staget sitter där för jämnan, men det kanske kommer sticka i besiktningsmannens ögon...
(plockar givetvis bort bältet innan besitkitning;)

Ska kolla om jag har 3 pkt infästning bak imon

Mvh
Joakim

Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

freiman skrev:
har för mig att de låg nya fram bälten till 240 ute på tradera, kan ju bli billiga..

Hittade inga

Mvh
Joakim

Citera
freiman
tibro
Här sen Apr 2007

http://www.tradera.com/Volvo-Sakerhetsbalte-Fram-auktion_81587684

tur att man blev väckt av katten o inte kunde sova.. ser ut o va gammal modell iof

/johan

Uppsala
Här sen Sep 2003

Jag anser att röret huvudsakligen skall sitta fast i hatthyllan, inte i c-stolparna. Att lägga röret mellan bakre bältesfästena ovanför hatthyllan och styva upp med stöttor mot karossen är bara onödigt jobb som inte tillför något.

Guson

5 punktsbälte i amazon
1, 2   >>
5763 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande