| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Prisvärt o bra HANS skydd.
|
<< 1, 2 12595 besök totalt |
|
Re:
Står det däremot "FIAgodkänt Nackskydd" (hänvisande till rätt FIAlista) med HANS som exempel så är det nåt annat, då behöver reglementen inte skrivas om för att det kommer en ny pryl på marknaden. När det gäller hjälmar så är man ju smart nog att hänvisa till standarder och vikt, inte lista alla modeller. |
||||||||||
|
Re:
Såg inte heller att där var remmar från början. Men smidig lösning så man slipper köpa speciella hjälmar. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||||
|
Re:
Såg inte heller att där var remmar från början. Men smidig lösning så man slipper köpa speciella hjälmar. |
||||||||||
|
http://www.leatt-brace.com/index.php
Finns info-video hur man ställer in den, inklusive remmarna. Finns vissa saker som verkar bättre, men en del verkar rätt krångligt också. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||||
|
Re:
Intressant! Vi har den Svenska agenturen för Leatt i Sverige på jobbet, ska följa upp detta och sen när/om vi tar in dom. Jag pushar såklar så mycket jag kan vi tar redan in kragen för kart så jag utgår från att vi kommer ta in denna också. Jag använder själv skyddet för cross när jag tränar/tävlar i downhill. Jag och några vänner har (tyvärr) testat det ett par gånger. Helt klart är att de fungerar mycket bra och är välgjorda. Kollar man på cross sidan kör nästan alla med dessa skydd. |
||||||||||
|
Re:
Då är min oro inte helt obefogad m.a.o. Stor risk för felköp. I perpektivet "räddad nacke" är Hans värd vartenda öre.....men är ändå en sjukt dyr plastbit, skulle föredra att gynna konkurrensen om man hittar ett prisvärt alternativ. 5000 spänn då handlar man ju direkt. kostar det 12.000:- gör irritationen över priset att man inte handlar. Hur göra? åka utan i väntan på ett förhoppningsvis förståndigt beslut från SBF och hålla tummarna så länge..... Det måste ju vara något uppåt väggarna fel När man jämför ser hans ut att vara ungefär hälften så komplicerad men dubbelt så dyr
_________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||||||||
|
Re:
Att måla f-n på väggen som jag gjorde ovan är ju mest en reaktion på hur illa det kan bli om mna inte tänker sig för när man skriver egna regler (som sätter krokben på FIAtolkningar). Det finns de som gör samma misstag inom andra områden så varför skulle SBF vara annorlunda. Risken finns men man vet ju inte förrän man frågat. |
||||||||||
|
Re:
Priset på HANS känns lite väl högt. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||||
|
Re:
Tror pris HANS sjunker rejält på sikt då det blir krav i fler klasser (större produktion) samtidigt som konkurrensen förhoppningsvis ökar. Jämför utvecklingen plasma tv, nu 15.000kr - då dryga 100.000kr, kolla datorer, mobiler mm! Fram till maj -08 ansåg jag HANS-hjälm och -skydd var onödigt dyrt men en rejäl smäll gav ont i nacken i tre månader med följdproblem i nacke & rygg, inte stora problem men en tankeställare. Vissa kör bilar för ett par hundra tusen, kanske t.o.m. belånade sådana. Köper sedan däck och lägger ner pengar på resor till/från racerbanor, ombyggnad och förbättringar av bil men vill inte investera 10.000kr för HANS och Hjälm (är jag frälst eller?). Tror inte min nacke klarar en smäll till så nu snålade jag inte utan har utöver kolfiberhjälmen jag köpte på Autosport i Birmingham också beställt HANS Pro och Schroth HANS-bälte från Mocomp. Lars på Mocomp var i kontakten med mig mycket seriös och snabb på att återkomma, intresserad av mig som kund samt mycket angelägen om att jag fick rätt produkt till rätt användingsområde. Trots att jag redan i offertskedet inte hade några produktfrågor och att jag angav alla parametrar så "dubbelkollade" han att jag tänkt rätt, det är inte ofta jag får sådant genomtänkt bemötande (ofta säljer säljaren det kund ber om, varsågod nästa). _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||||||||
|
Visst är man beredd att lägga ner pengar på att skydda sig, men tycker ändå det är ett rätt kraftigt överpris för en plastskena och ett par remmar.
Tror spridningen hade vart betydligt större om priset inte varit så högt. Hade ryggskenor till mc-förare kostat 10-12000kr hade de varit väldigt mycket mer sällsynta, även om de ger ett bra skydd. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||||
|
Datorer och mobiler som kostar en massa pengar är man ju inte tvungen att köpa, men blir man påtvingad att köpa grejer för 10-15000 tusen spänn är inte lika kul, sen att det är bra grejer är det ingen tvekan om.
_________________ Mikael Ståhling |
||||||||||
|
Säger inte emot er någonstans i resonemangen, har tänkt likadant och tycker egentligen fortfarande så. Jag tänker också på hur mycket snabbare jag hade behövt åka, eller hur många graders vinkel som hade gjort skillnaden för att ha råkat ut för värre skador. Troligt krävs mycket högre hastighet men jag vill inte chansa.
Nu gällde tråden egentligen var man köper prisvärt i denna stund, tror alla är överens om nyttan av HANS och känslan av att det är liiite väl stort påslag på priset. Min erfarenhet är att man köper ett paket eller ber om paketpris från EN leverantör på allt, hjälm, skydd och bälte. Det blir större prutmån jämfört att handla hos kanske olika handlare där enskild produkt är billigast, börja med att välja hjälm och köp sedan allt hos den leverantören. _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||||||||
|
Re:
Här kommer svaret från tekniska
Skador på hals/struphuvud låter ju inte så bra, annars rätas ju ut en del frågetecken för tillfället i.a.f.
_________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||||||||
|
Finns även vissa saker som Leatt kragen är väsentligt bättre på så som kollision från sidan där HANS systemet tydligen ligger i lä. Jag ligger iaf på så mycket det går på jobbet för att få fram information om kragen och de jämförelse tester som finns mellan Leatt och Hans. Vet dock inte om detta i dagsläget är publika dokument.
Leatt systemet kommer kunna användas ihop med HANS hjälmar och då använda samma öglor som HANS systemet använder. Jag får se lite hur det går med FIA-tester och om en ny revision är på G, verkar lite oklart. Ambitionen är att kunna ha ett provexemplar med mig på träffar i sommar. Men jag får återkomma om detta. //M |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Prisvärt o bra HANS skydd.
|
<< 1, 2 12595 besök totalt |