Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Prisvärt o bra HANS skydd.
<<   1, 2
12595 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

r-2 skrev:
Eh.. jag var nog lite snabb och otydlig, sorry.

Det jag tänkte (men inte skrev) var att krav på Hans från SBF är succesivt på "g" i olika klasser om jag förstått det hela rätt. Leatt brace är ju inte Hans. Innebär då FIA godkännandet av Leatt brace automatiskt att det sedan är godkänt i stället för Hans?

Vore trist om man köper å så blir det special här, ungefär som det var med hjälmarna
Rätt eller fel? men SBF brukar ju kunna ha synpunkter på vilka säkerhetsprylar vi får använda i slutänden oavsett vad FIA har kommit fram till.
Jag skulle inte vara främmande för att det blir HANS-only i Sverige även om Leatt blir FIAgodkänt. Det är ju inte sällan man låser sig vid vissa tekniska lösningar och sen inte tänker på att det kan dyka upp alternativ.

Står det däremot "FIAgodkänt Nackskydd" (hänvisande till rätt FIAlista) med HANS som exempel så är det nåt annat, då behöver reglementen inte skrivas om för att det kommer en ny pryl på marknaden.
När det gäller hjälmar så är man ju smart nog att hänvisa till standarder och vikt, inte lista alla modeller.

OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

Dignell skrev:
MaZ skrev:
OFFkeFF skrev:
MaZ skrev:
Funkar väl rimligtvis bara med integralhjälm iof.

http://www.leatt-brace.com/r_testing.html

Där finns en video med öppen hjälm iaf.

Ja jäklar.

Men ett av problemen är ju att nacken fortfarande får ta extremt mycket last, med HANS så lastas ju en stor del in i bältena istället. thumbs up

Förstår inte riktigt skillnaden? Leatten ser ju ut att ha remmar precis som HANS kragen har? Lasten överförs alltså från huvudet till remmarna till kragen som i sin tur är nedspännd av bältet. Exakt samma princip som för HANS som jag ser det?

Såg inte heller att där var remmar från början. Men smidig lösning så man slipper köpa speciella hjälmar.

Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

OFFkeFF skrev:
Dignell skrev:
MaZ skrev:
OFFkeFF skrev:
MaZ skrev:
Funkar väl rimligtvis bara med integralhjälm iof.

http://www.leatt-brace.com/r_testing.html

Där finns en video med öppen hjälm iaf.

Ja jäklar.

Men ett av problemen är ju att nacken fortfarande får ta extremt mycket last, med HANS så lastas ju en stor del in i bältena istället. thumbs up

Förstår inte riktigt skillnaden? Leatten ser ju ut att ha remmar precis som HANS kragen har? Lasten överförs alltså från huvudet till remmarna till kragen som i sin tur är nedspännd av bältet. Exakt samma princip som för HANS som jag ser det?

Var fäster man remmarna? Trär man dom över hakremmarna?

Såg inte heller att där var remmar från början. Men smidig lösning så man slipper köpa speciella hjälmar.

OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

http://www.leatt-brace.com/index.php?page_id=16&msg_id=74&id=3 . . . .

Finns info-video hur man ställer in den, inklusive remmarna.

Finns vissa saker som verkar bättre, men en del verkar rätt krångligt också.

Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

OFFkeFF skrev:
http://www.leatt-brace.com/index.php?page_id=16&msg_id=74&id=3#74

Finns info-video hur man ställer in den, inklusive remmarna.

Finns vissa saker som verkar bättre, men en del verkar rätt krångligt också.

Intressant!

Vi har den Svenska agenturen för Leatt i Sverige på jobbet, ska följa upp detta och sen när/om vi tar in dom. Jag pushar såklar så mycket jag kan vi tar redan in kragen för kart så jag utgår från att vi kommer ta in denna också.

Jag använder själv skyddet för cross när jag tränar/tävlar i downhill. Jag och några vänner har (tyvärr) testat det ett par gånger. Helt klart är att de fungerar mycket bra och är välgjorda. Kollar man på cross sidan kör nästan alla med dessa skydd.

r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
r-2 skrev:
Eh.. jag var nog lite snabb och otydlig, sorry.

Det jag tänkte (men inte skrev) var att krav på Hans från SBF är succesivt på "g" i olika klasser om jag förstått det hela rätt. Leatt brace är ju inte Hans. Innebär då FIA godkännandet av Leatt brace automatiskt att det sedan är godkänt i stället för Hans?

Vore trist om man köper å så blir det special här, ungefär som det var med hjälmarna
Rätt eller fel? men SBF brukar ju kunna ha synpunkter på vilka säkerhetsprylar vi får använda i slutänden oavsett vad FIA har kommit fram till.
Jag skulle inte vara främmande för att det blir HANS-only i Sverige även om Leatt blir FIAgodkänt. Det är ju inte sällan man låser sig vid vissa tekniska lösningar och sen inte tänker på att det kan dyka upp alternativ.

Står det däremot "FIAgodkänt Nackskydd" (hänvisande till rätt FIAlista) med HANS som exempel så är det nåt annat, då behöver reglementen inte skrivas om för att det kommer en ny pryl på marknaden.
När det gäller hjälmar så är man ju smart nog att hänvisa till standarder och vikt, inte lista alla modeller.

Då är min oro inte helt obefogad m.a.o. Stor risk för felköp.
I perpektivet "räddad nacke" är Hans värd vartenda öre.....men är ändå en sjukt dyr plastbit, skulle föredra att gynna konkurrensen om man hittar ett prisvärt alternativ. 5000 spänn då handlar man ju direkt. kostar det 12.000:- gör irritationen över priset att man inte handlar. Hur göra? åka utan i väntan på ett förhoppningsvis förståndigt beslut från SBF och hålla tummarna så länge.....

Det måste ju vara något uppåt väggarna fel När man jämför ser hans ut att vara ungefär hälften så komplicerad men dubbelt så dyr

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

r-2 skrev:
Nja, den som har energi över kan ju slänga iväg ett mail till Tekniska och ställa frågan (dvs kommer alla framtida FIAgodkända nackskyddslösnigar+hjälmar få användas i Sverige?).
Att måla f-n på väggen som jag gjorde ovan är ju mest en reaktion på hur illa det kan bli om mna inte tänker sig för när man skriver egna regler (som sätter krokben på FIAtolkningar). Det finns de som gör samma misstag inom andra områden så varför skulle SBF vara annorlunda. Risken finns men man vet ju inte förrän man frågat.

r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Rätt Niklas thumbs up ska görs så

OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

r-2 skrev:

I perpektivet "räddad nacke" är Hans värd vartenda öre.....men är ändå en sjukt dyr plastbit, skulle föredra att gynna konkurrensen om man hittar ett prisvärt alternativ. 5000 spänn då handlar man ju direkt. kostar det 12.000:- gör irritationen över priset att man inte handlar. Hur göra? åka utan i väntan på ett förhoppningsvis förståndigt beslut från SBF och hålla tummarna så länge.....

Det måste ju vara något uppåt väggarna fel När man jämför ser hans ut att vara ungefär hälften så komplicerad men dubbelt så dyr

Priset på HANS känns lite väl högt.

Citera
MarcuZ
Linköping
Här sen Maj 2005

Re:

OFFkeFF skrev:

Priset på HANS känns rätt lite väl högt.

Tror pris HANS sjunker rejält på sikt då det blir krav i fler klasser (större produktion) samtidigt som konkurrensen förhoppningsvis ökar. Jämför utvecklingen plasma tv, nu 15.000kr - då dryga 100.000kr, kolla datorer, mobiler mm!
Fram till maj -08 ansåg jag HANS-hjälm och -skydd var onödigt dyrt men en rejäl smäll gav ont i nacken i tre månader med följdproblem i nacke & rygg, inte stora problem men en tankeställare. Vissa kör bilar för ett par hundra tusen, kanske t.o.m. belånade sådana. Köper sedan däck och lägger ner pengar på resor till/från racerbanor, ombyggnad och förbättringar av bil men vill inte investera 10.000kr för HANS och Hjälm (är jag frälst eller?).
Tror inte min nacke klarar en smäll till så nu snålade jag inte utan har utöver kolfiberhjälmen jag köpte på Autosport i Birmingham också beställt HANS Pro och Schroth HANS-bälte från Mocomp.
Lars på Mocomp var i kontakten med mig mycket seriös och snabb på att återkomma, intresserad av mig som kund samt mycket angelägen om att jag fick rätt produkt till rätt användingsområde. Trots att jag redan i offertskedet inte hade några produktfrågor och att jag angav alla parametrar så "dubbelkollade" han att jag tänkt rätt, det är inte ofta jag får sådant genomtänkt bemötande (ofta säljer säljaren det kund ber om, varsågod nästa).

Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo,
Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Visst är man beredd att lägga ner pengar på att skydda sig, men tycker ändå det är ett rätt kraftigt överpris för en plastskena och ett par remmar.
Tror spridningen hade vart betydligt större om priset inte varit så högt.
Hade ryggskenor till mc-förare kostat 10-12000kr hade de varit väldigt mycket mer sällsynta, även om de ger ett bra skydd.

Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005

Datorer och mobiler som kostar en massa pengar är man ju inte tvungen att köpa, men blir man påtvingad att köpa grejer för 10-15000 tusen spänn är inte lika kul, sen att det är bra grejer är det ingen tvekan om.

Linköping
Här sen Maj 2005

Säger inte emot er någonstans i resonemangen, har tänkt likadant och tycker egentligen fortfarande så. Jag tänker också på hur mycket snabbare jag hade behövt åka, eller hur många graders vinkel som hade gjort skillnaden för att ha råkat ut för värre skador. Troligt krävs mycket högre hastighet men jag vill inte chansa.
Nu gällde tråden egentligen var man köper prisvärt i denna stund, tror alla är överens om nyttan av HANS och känslan av att det är liiite väl stort påslag på priset.
Min erfarenhet är att man köper ett paket eller ber om paketpris från EN leverantör på allt, hjälm, skydd och bälte. Det blir större prutmån jämfört att handla hos kanske olika handlare där enskild produkt är billigast, börja med att välja hjälm och köp sedan allt hos den leverantören.

Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo,
Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Nja, den som har energi över kan ju slänga iväg ett mail till Tekniska och ställa frågan (dvs kommer alla framtida FIAgodkända nackskyddslösnigar+hjälmar få användas i Sverige?).

Här kommer svaret från tekniska thumbs up trevlig läsning, synd på Leatt-Brace bara....

Citat:

SBF kommer att anpassa sig till FIA:s regler för nackskydd av den enkla anledning att det har en provverksamhet och erfarenhetsbank som står bakom kraven.

FIA har vid flera tillfällen reflekterat över att det inte finns fler lösningar och även sett över kraven/specifikationerna för nackskydd.

Leatt-Brace har undersökts av FIA men innan deras officiella utlåtande kunde publiceras drog Leatt-Brace själva tillbaks sin ansökan.

Anledningen till detta kan bara Leatt-Brace själva svara på.

Dock har FIA informellt sagt att Leatt-Brace kragens utformning gör att risken för skador på hals, framförallt struphuvudet, är överhängande och måste rättas till.

På FIA:s Teknik seminarium i December 2008 så ställdes även frågan om någon annan tillverkare ansökt om prövning, men tyvärr fanns det ingen annan prövning på gång.

Det som dock är glädjande för tillfället är att det numera finns ett alternativt materiel i HANS-kragen som gör den 30-40% billigare.

Skador på hals/struphuvud låter ju inte så bra, annars rätas ju ut en del frågetecken för tillfället i.a.f.

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Finns även vissa saker som Leatt kragen är väsentligt bättre på så som kollision från sidan där HANS systemet tydligen ligger i lä. Jag ligger iaf på så mycket det går på jobbet för att få fram information om kragen och de jämförelse tester som finns mellan Leatt och Hans. Vet dock inte om detta i dagsläget är publika dokument.

Leatt systemet kommer kunna användas ihop med HANS hjälmar och då använda samma öglor som HANS systemet använder.

Jag får se lite hur det går med FIA-tester och om en ny revision är på G, verkar lite oklart. Ambitionen är att kunna ha ett provexemplar med mig på träffar i sommar. Men jag får återkomma om detta.

//M

Allmänt banåkaforum
Prisvärt o bra HANS skydd.
<<   1, 2
12595 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande