Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2382 besök totalt |
kardan vinkel funderan
har lite funderingar på att flytta upp hela bakvagns bryggan närmare karossen för att hämta hem lite av den den förlorade rollcenter iochmed sänkning av bilden bak axeln sitter stumt monterad i bakvagns bryggan om jag höjer upp hela bryggan kommer kardanen få en annan vinkel än innan, kommer detta påverka något? jag vet att pinjong vinkel finns det hur mycket som helst att läsa om, men hur är det på en bil där bakvagnen och bakaxeln sitter fast ihop med karossen, påverkar pinjong vinkel något där oxå? och om vinkeln på pinjongen kommer vara oförändrad bara vinkeln på kardanen som kommer ändras? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Så länge du flyttar den rakt upp utan att vinkla diffen framåt eller bakåt så skall det inte vara någon fara beroende på hur långt du tänker flytta den. Lite trigonometri ger vilken vinkelförändring det blir på kardanen...
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Det är inga problem att flytta upp bryggan på M3:an då det sitter en CV knut på kardanen som klarar vinkelförändringar utan problem. Sedan blir det ändå bara en marginell vinkeländring.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Re:
Niklas du som garanterat varit där och fixat har ni flyttat upp bryggan på E36an? hur mycket går det att flytta upp den? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Jo den är flyttad på min. Utan att röra golvet går det att flytta upp den ca 10mm, mer än det måste man fälla ur för ingående medbringaren samt för bryggan.
Maz: Nä det sitter bara en längst bak, bakre delen är ca 1m. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
ok, för det är i mittenknuten ev problem kan uppstå då. Troligen inget problem i detta fallet men det skadar inte att kolla upp. Sitter knuten dessutom framför stödlagret så kan man få vinkeländring i Hardyn längst fram och den är känslig.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Knuten sitter bakom stödlagret. Kan inte tänka mig att det blir problem med den lilla vinkeländringen när man ser hur en stel axel med lång fjädringsväg rör sig.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Det var menat mer generellt, inte just i deta fallet.
Sen kan det ju bli problem i knuten om vinkeln blir för liten också, nållagren får dålig smörjning osv. Sen det där med stelbax, det finns grader i helvetet som du vet... ![]() ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
![]() |
Racetech
![]() |
2382 besök totalt |