| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
plastsvetsa
|
7530 besök totalt |
|
plastsvetsa
hej! Plastsvetsa !!! vad jag har förstått så använder man en varmluftpistol och smälter ihop med nytt matrial! är detta rätt och var hittar jag matrial för att tillsätta? Bilen i fråga är en Bmw E30 med M-tech2 kit som behöver göras iordning! har sökt på plastsvetning men hittade inget! Hälsningar Niklas _________________ Niklas johansson The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D |
||||
|
Nu vet jag inte vad för plast det handlar om eller hur skadan/sprickan ser ut, men är det på ett ställe som blir utsatt för spänningar osv så brukar dom som plastar armera och förstärka med ett metallnät på baksidan som smällts in i plasten genom att värma nätet och sen pressa det mot plasten.
_________________ Victor Johansson Manta GSI -87 Under konstruktion... Toyota Avensis -05 Astra F |
||||
|
inte när man svetsar.. möjligtvis för att fixera delarna före en limning..
när man svetsar gör man det från båda hållen.. inget nät.. nikke-tribal: kolla vad det är för plast.. all plast lämpar sig inte för svetsning.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
om du vill bonnmeka lite kan du ta en lödkolv och dutta med i skarven, blir som att punktsvetsa ihop det, sedan slipa och spackla lite.
Vet en som lagat och tillverkat mycket till sin bil på det sättet. Men då vill det ju till att plasten i sig tillåter det. _________________ Erik Holmén |
||||
|
Re:
då däremot ska man ha nät.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Re:
Vad säger plastexperterna om att fullaga en kylargavel med liknande lim eller på ngt vis smälta med lödkolv och armera lite? Borde funka känns det som då det inte är hål utan en spicka. Placeringen är sådan att jag troligen kommer åt innifrån oxå. |
||||
Det borde funka. Jag har lagat ett par laddkylare på mina skåpbilar på det sättet och den äldsta lagningen har hållit i 8000mil _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Jag har plastsvetsat lite på en kylargavel med en sån där liten gasbrännare som man köper på typ jula/Clas o. Det går fort och tar eld om man inte är lite snabb, men det går att smälta, näta och få det hyffsat, fast det ser inte roligt ut. Lödkolven blir väldigt punktad samt att man får liksom "smeta" med den och det blir inte genomvarmt riktigt, dvs blir bara ytan (i min erfarenhet), men jag tätade en sprucken plasttank med lödkolv (bensin i tanken) och det funkade
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
kylare och sånt brukar vara i polyamid blandat med glasfiber har jag för mig..
borde funka bra att limma (med riktigt lim som är gjort för plastreparation givetvis, inget skit från lokala macken).. borra hål i änden av sprickan för att stoppa den, slipa feta mjuka v-fogar och limma.. på baksidan kan man skita i v-fog och armera med nät istället.. antingen sånt nät som är gjort för ändåmålet eller med vanlig glasfibermatta.. vill ni hålla på och bränna med gasbrännare och gör diverse fullagningar så var försiktiga med värmen åtminstone.. blir det för varmt blir plasten spröd.. hoppas att ingen försöker värma härdplast oxå.. invärmda nät har man mer eller mindre bara för att fixera delar innan limning.. ingen större styrka i en sådan lagning.. beror ju lite på vad man har för nät och så men.. jag jobbar med plastlagning bl.a. på en billackeringsfirma.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Tack allihopa, då ska jag studera lite närmre hur skadan ser ut och exakt vart den är lokaliserad.
Kanske blir en kombo där man smälter fast ett armerande nät som man sedan tätar med rätt lim. |
||||
|
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
plastsvetsa
|
7530 besök totalt |